Gå til innhold

Dåpsgave til fadderbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i fellesdåp i nærmeste fremtid, for de jeg er onkel til. Begge er gutter. Jeg vet ikke hva jeg skal gi dem i dåpsgave, og hvilken pris som er logisk å kjøpe for. Jeg er i tillegg fadder til en av dem... Skal jeg da gi større gave til han jeg er fadder til enn han andre? Er det logisk? Er spesielt usikker siden de har felles dåp... Vet ikke hva foreldrene vil tenke om saken.

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg gav en tusning til barnets sparekonto og et lite gullsmykke.

Skrevet

Må legge til at jeg er en (meget) fattig student...

TS

Skrevet

Jeg hadde kjøpt en eventyrbok til hver (type store hvite) og lagt med f.eks en liten turkopp og barnetermos til den du er fadder til med ønske om å kunne ta han med på mange fine skogturer eller noe sånt.

Skrevet

Sparebøsser, smykker, kopper, tallerkner, bestikk, eventyrbøker, album, rammer, krabbeteppe (f.eks med familiens navn på) - sånn lappeteppe aktig :)

Skrevet

Jeg pleier å gi den minste bergansekken til dåpsbar, eller asbjørnsen og moe boksamling.

Det har slått ann og er ikke så galt i pris..

Skrevet

Jeg er ikke vant til mer overdådige gaver fra faddere enn fra andre i dåp. Selv har keg ikke gitt dyrere gaver til fadderbarn, og våre barn har fått gaver på samme nivå fra faddere som fra andre. Men det er mulig dette er annerledes i religiøse familier der fadderrollen er en aktiv rolle.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hva synes dere en dåpsgave bør ligge på i pris da?

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg synes det kommer helt ann på relasjonen du har til barnet og foreldrene til barnet. da fetteren min fikk barn, som jeg og broren min er faddere til- ga vi gaver for ca 1000 kr. men de fikk jo gave fra mine foreldre også (for ca 5-600) , så de fikk nok av gaver fra oss!

det erke prisen som har mest og si ts- så om du er en fattig student, så kan du kanskje kjøpe en eventyrbok eller en solid berganssekk ( til barn er ikke prisen så gale), så kan du også skrive i kortet at du tilbyr et par-tre kvelder som barnevakt, slik at foreldrene kan gå ut å kose seg? :vetikke:

Skrevet

Jeg har gitt fotoalbum med "sølvramme" til gutter, synes de er fine og koster ikke all verden (ca300,-) jeg tenker at selv om du er fadder og onkel så trenger du ikke bruke mer enn det. Her er det tross alt tanken som teller, og siden du er valgt til fadder regner jeg med du har ett godt forhold til både foreldre og barn - og da er ikke penger det viktigste. Det viktigste er jo at du forteller at du vil være det for dem også i fremtida :)

Skrevet

Jeg synes det er fint å gi en god barnebibel til barn man er fadder til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gav et gavekort hos fotograf på kr. 1000,- til min niese som jeg er fadder til. Hun har nå vært og tatt kjempefine bilder :)

1000,- er kanskje litt mye fra en student. Dette var fra både meg og samboer, og hun er den eneste jeg er tante til, og jeg har bare ett søsken, så det blir nok ikke så mange jeg må "følge opp" med like dyre gaver etter hvert.

Skrevet

Vi har fått gaver rundt kr 300 fra fadderne til våre barn, og det har vært fra par som er i jobb. Jeg synes det har vært flotte gaver (bøker, smykker)!

Skrevet

Jeg personlig synes at faddere burde gi litt dyrere gaver enn kun "vanlige gjester". Jeg har vært i en dåp, og da var jeg fadder, da ga jeg smykkeskrin (med gravering) og et smykke på tilsammen rundt 800 kr. Skjønner at dette kan være litt mye som student.

Jeg vil absolutt anbefale linken NozMonster la ut, det er en solid og ordentlig bok som barnet kommer til å sette stor pris på i mange år framover :)

http://www.norli.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=3691529

Skrevet (endret)

Barnas store eventyrbok er på salg til 199kr på Ark nå!:)

Endret av kaprifolen
Skrevet

Om du er onkel til begge to ville jeg ikke brukt mer til den ene "bare" fordi du er fadder til barnet.

Selv syns jeg rundt 500 kr er en ok pris.

Kjøpte Bergans juniorsekk + Tigergutt barneservice til min nevø som jeg også var fadder til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...