Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg har fått seg thailandsk kone.

Jeg har merket meg at flere mener det er uetisk å "kjøpe" seg kone, altså mener de at hun egentlig kun er ute etter hans penger, han er ute etter en kvinne som han kan dele livet med.

Når alt kommer til alt: Er ikke alle forhold basert på vinn-vinn? Altså at man gir fordeler og får fordeler, altså en slags handel uansett?

I så fall, hvorfor skulle det være mer etisk betenkelig med thailandsk kvinne i forhold til russisk eller norsk?

Eller er det andre motiver som ligger bak fordømmelsen av asiatiske kvinner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker asiatiske kvinner jeg, veldig hyggelige og hjemmekære damer. Problemet jeg ofte ser er de mennene som selv sier dama er "kjøpt og importert", eller lar all dritten gå på damen. Det har lite med de asiatiske damene i seg selv å gjøre, men holdningene til mange av de som henter seg damer derfra. Typisk late menn som ikke takler å løfte på dobørsten.

• Liker 7
Skrevet

Bare det å bruke ordet kjøpe, får det til å vrenge seg i meg. Jeg har ikke noe med om enkelte velger å møte sin livspartner i andre land, men jeg har noe i mot det om tanken bak er å få en hushjelp og en som skal gjøre alt man sier fordi man har vært så snill og fått henne over hit. De mennene finnes, og de er forkastelige, på lik linje som kvinnene som bare er ute etter oppholdstillatelse for så å forsvinne etterpå.

• Liker 18
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes menneskehandel er galt uansett nasjonalitet jeg.

Jeg ser ikke bort fra at enkelte nordmenn og enkelte thaidamer faktisk faller for hverandre og opplever den ekte kjærligheten FØR de gifter seg, og nettopp av den grunn unngår jeg å dømme hva andre gjør i slike henseende.

Og nei jeg anser ikke det å kjøpe russiske damer som bedre enn å kjøpe thaidamer.

Skrevet

Fordi den vanlige tanken i samfunnet når man ser et par er at det er to som har falt for hverandre en gang, med gjensidig kjærlighet / forelskelse som har fått dem til å finne sammen.

Når en mann har kjøpt seg brud ser vi ikke denne gjensidigheten. Vi ser en ganske kynisk og fyr som nøyer seg med at han er tilfreds selv, mens dama fint kan greie seg uten forelskelsen - hun får jo betalt.

• Liker 8
Skrevet

Personer fra fattige land er jo gjerne opportunister. Det gjelder i like stor grad tyrkere som finner seg norske damer, som thailandske damer som finner seg norske menn. Det behøver ikke i utgangspunktet å være noe galt i det, men man møter jo fordommer selvfølgelig. Kjedelig for de som faktisk forelsker seg og finner kjærligheten i utlandet.

• Liker 2
Skrevet

Burde man ikke bli sammen på grunnlag av kjærlighet?

• Liker 2
Skrevet

Fordi den vanlige tanken i samfunnet når man ser et par er at det er to som har falt for hverandre en gang, med gjensidig kjærlighet / forelskelse som har fått dem til å finne sammen.

Når en mann har kjøpt seg brud ser vi ikke denne gjensidigheten. Vi ser en ganske kynisk og fyr som nøyer seg med at han er tilfreds selv, mens dama fint kan greie seg uten forelskelsen - hun får jo betalt.

Dette gjleder selvfølgelig også norske kvinner som blir sammen med fattige utlendinger som feks kurdere, tyrkere osv. Eller?

• Liker 1
Skrevet

Personer fra fattige land er jo gjerne opportunister. Det gjelder i like stor grad tyrkere som finner seg norske damer, som thailandske damer som finner seg norske menn. Det behøver ikke i utgangspunktet å være noe galt i det, men man møter jo fordommer selvfølgelig. Kjedelig for de som faktisk forelsker seg og finner kjærligheten i utlandet.

... men da kjøper de dem vel ikke? Det blir jo en helt annen sak..

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Hvorfor er det ikke ok å kjøpe seg thailandsk kvinne var overskriften og stikkordet her er "kjøpe".

Det er ikke ok å kjøpe kvinner. Fyrer som ikke får seg kjæreste uten å kjøpe seg ei, kan leve alene. De har ikke krav på et sexliv.

• Liker 7
Skrevet

De gangene jeg har rotet meg borti østasiatiske kvinner, er det kvinner jeg har truffet her i Norge. Særlig tidlig i deiteprossessen, før vi blir ordentlig kjente, er det ganske morsomt å fleipe med kjøpebrudkonseptet når vi får nærgående eller ufine henvendelser fra fremmede. Det funker som en humoristisk isbryter mellom oss.

Det samme sier flere thaigifte jeg kjenner, også kona (eller mannen, i det ene tilfellet der han er thai).

Du skal ikke tro alt du hører. Det kan være du latterliggjør deg selv.

• Liker 3
Skrevet

... men da kjøper de dem vel ikke? Det blir jo en helt annen sak..

Ha ha. Ja det blir jo en heeelt annen sak. De kommer hit pga pengene og muligheten til et bedre liv akkurat som de thailandske. Jeg syntes det er så morsomt med damer som tror de nærmest er en slags mor Theresa skikkelse når de blir sammen med en lutfattig person fra midtøsten eller en flykting, mens når en mann gjør akkurat det samme er han nærmest en overgriper.

• Liker 3
Skrevet

Fordi mennesker ikke er en vare for kjøp/salg!

Det er faktisk ulovlig i de fleste (om ikke alle) land.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det ikke ok å kjøpe seg thailandsk kvinne var overskriften og stikkordet her er "kjøpe".

Det er ikke ok å kjøpe kvinner. Fyrer som ikke får seg kjæreste uten å kjøpe seg ei, kan leve alene. De har ikke krav på et sexliv.

Jeg skrev kjøpe på denne måten: "kjøpe"

Årsaken er at hun jeg kjenner selvsagt ikke er kjøpt, jeg snakker om et dypt forelsket par.

Problemstillingen er ikke at han ikke fikk seg norske damer, han er en veltrent mann i øver middelklasse.

Problemstillingen er hva andre rundt tenker og sier, bla a at hun er kjøpt, altså at hun per def er en prostituert som prostituerer seg med bare en og ikke mange.

Det er mange norske damer som liker rike norske menn, ifølge evolusjon vil det nødvendigvis være sånn. Det handler om evne til å forsørge barn.

Det jeg også reagerer på er at det ser ut som om andre kvinner fra andre fattige land kommer seg unna denne kritikken. Den rettes hovedsaklig mot asiatiske kvinner. Hvorfor det?

Skrevet

Fordi mennesker ikke er en vare for kjøp/salg!

Det er faktisk ulovlig i de fleste (om ikke alle) land.

Selvsagt. Prøvde å lete litt på nett for å se om det faktisk er mulig å kjøpe seg partner, fant ingen som hadde sånne tilbud. (bortsett fra ons prostituerte, da)

Hvorfor forstod du ikke at det selvsagt ikke var snakk om bokstavelig kjøp?

Skrevet

Historisk sett er ikke dette "den vanlige tanken", den er vanlig i nyere tid her i norge.

Les norgeshistorien.

Denne mannen du her beskriver er et skremmebilde som du har plukket ut fra din egen fantasi.

Du beskriver en prostituert og en uempatisk kunde.

Det er ikke det vi snakker om. Vi snakker om mennesker som gifter seg, og har drømmer om å bli gamle sammen.

Skrevet

Bare det å bruke ordet kjøpe, får det til å vrenge seg i meg. Jeg har ikke noe med om enkelte velger å møte sin livspartner i andre land, men jeg har noe i mot det om tanken bak er å få en hushjelp og en som skal gjøre alt man sier fordi man har vært så snill og fått henne over hit. De mennene finnes, og de er forkastelige, på lik linje som kvinnene som bare er ute etter oppholdstillatelse for så å forsvinne etterpå.

De fleste menn er ordentlige karer, akkurat som de fleste kvinner er Damer med stor D.

At drittsekker finnes av begge kjønn, kan ikke brukes til generalisering, det er en tankefeil.

Jeg vet ikke hvordan det oppstod at benevnelsen "kjøpe" ble brukt for å beskrive forhold mellom (relativt)rike nordmenn og fattige kvinner fra andre land. For meg ser det mest ut som spekulasjoner, kanskje fordi mange av disse kvinnene er svært søte og pene?

Kan det være at norske kvinner føler seg truet?

Skrevet (endret)
Det jeg også reagerer på er at det ser ut som om andre kvinner fra andre fattige land kommer seg unna denne kritikken. Den rettes hovedsaklig mot asiatiske kvinner. Hvorfor det?

På grunn av historien, tenker jeg? Dette begynte vel som et fenomen blant halvdesperate ungkarer et stykke opp i årene, som ønsket seg en liten snelle som vasket huset på dagtid, og herjet mellom laknene om natta. De som var desperate nok til å betale i dyre dommer for å få tak i ei, for denne prosessen var vel langt mer kostbar "i hine tider". Og som regel var det ikke kjærlighet inne i bildet fra noen parter, men et "fornuftsekteskap", i den grad man kan trekke fornuft inn i det. Ofte viste det seg vel at bildene ungkaren sendte til den utkårede, var gamle bilder fra den tiden han enda var noenlunde ung og kjekk, slik at hun faktisk ble lurt. Det henger nok en del fordommer igjen fra "den tiden"... Og selv om du skrev "kjøpe" i teksten, var det ikke helt sånn det ble lagt frem i overskriften.

I denne tiden var vel dette et "marked" som fokuserte på Thailand, mener jeg å huske. Derfor slipper kvinner fra andre land billigere unna.

Nå er det derimot mer vanlig å bli kjent med noen der borte, på samme måte som man blir på Match og Møteplassen, etter det jeg har skjønt. Selv om det selvsagt er mer komplisert i forhold til språk, og å få i stand treff, og denslags. Men jeg ser i utgangspunktet ikke på det som noe verre enn internett-dating forøvrig. Så lenge de to involverte er fornøyde, er det vel ikke noe poeng i å dømme dem for hvordan de fant kjærligheten, vel? Det er langt større sannsynlighet for at paret man ser på gata i dag, er sammen av kjærlighet, enn paret man så for 20 år siden. Selv om det selvsagt finnes unntak, i dag som det gjorde da...

Endret av Raven Emerald
  • Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

Menneskehandel er ikke OK, uansett. De får det kanskje "bedre" etter de er "kjøpt", men det er uansett ikke et ideelt liv for noen.

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

For å svare direkte på overskriften din - det er aldri OK å KJØPE noen, samme f***.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...