Gå til innhold

PNG bilde blir ikke gjennomsiktig i Explorer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg lagrer et bilde i PNG format og med gjennomsiktig bakgrunn, så blir det likevel ikke gjennomsiktig om jeg legger det ut på en webside. Det som er gjennomsiktig blir da grått? Noen som har en løsning på dette? Bruker Photoshop 7.0.

Tar jeg derimot bildet inn i en Flash fil er bildet gjennomsiktig.. :-?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet her er IExplorer. IE takler nemlig ikke PNG filer med gjennomsiktighetsinformasjon. Hva kan man gjøre med dette? Ingenting. IE støtter det ikke.

Skrevet

Og folk har mast på MS om å fiksa det i lang tid, men dei bryr seg ikkje :(

(Nok ein grunn til å bytta til einnettlesar som ikkje heng etter i utviklinga - men det hjelper jo ikkje når me lagar websidar.)

Uansett, det skal vera ein måte å gå rundt det der problemet på. Hugsar ikkje kor eg har last det - truleg www.alistapart.com - men eit søk på Google etter "IE png workaround" eller noko sånt vil kanskje finna relevante sider. (Har ikkje prøvd.)

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan du ikke konvertere det til gif da? Jeg behandler png-filer i fireworks, og eksporterer til gif, da blir de gjennomsiktige.

Skrevet
Kan du ikke konvertere det til gif da? Jeg behandler png-filer i fireworks' date=' og eksporterer til gif, da blir de gjennomsiktige.[/quote']

Vet at jeg kan bruke gif, men tenkte jeg skulle få det til med png isteden, men jeg får vel droppe det da. Takk for svarene.

Skrevet

GIF har 1 bit gjennomsiktighetsinformasjonkanal (også kalt alpha-kanal). Dette betyr at en piksel enten kan være 100% gjennomsiktig eller 0% gjennomsiktig.

PNG har, så vidt jeg husker, 8 bit alpha-kanal. Dette betyr at en piksel kan ha 254 forskjellige grader av gjennomsiktighet i tillegg til 0% og 100% (totalt 256).

Du har derfor begrensede muligheter i GIF gjennomsiktighet enn med PNG gjennomsiktighet.

Skrevet

Og eg fann den artikkelen på A List Apart, om å bruke PNG for alle.

Håpar det hjelper :)

Skrevet

Og enno ein måte som kan vera av interesse her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...