AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 noen flere som jobber turnus? kostholdtips til nattevakt? og kanskje noe motivasjon? :gjeiper: så lett å hoppe i snacksfella syns jeg.
Gjest TweetyGirl Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Har det samme problemet! Har sikkert lagt på meg nærmere 5 kilo pga turnus jobb og dårlig kosthold blir somregel lettvinnt og usunt! Men ett godt tips er å ta med druer, klementiner, oppskjært frukt!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 huff ja. har gått opp ti kg jeg. og vi har t.o.m. treningsrom på jobben. så lett å gå for noe lettvint når man er på sein eller natt. og på nattvakt MÅ man jo ha en sjoklade eller annet svineri for å holde seg våken. :gjeiper:
Penny Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 så lett å gå for noe lettvint når man er på sein eller natt. og på nattvakt MÅ man jo ha en sjoklade eller annet svineri for å holde seg våken. :gjeiper: Nei, du MÅ ikke det, det er bare noe du innbiller deg Jobber kun natt og pleier å ha med knekkebrød eller middagsrester som jeg spiser iløpet av natta. Energinivået holder seg bra gjennom hele natta, uten sukker. Er vel bedre å få i seg skikkelig mat selv om en jobber på natta, måltidene blir jo de samme som om jeg skulle jobbet dag eller aften, bare en annen tid på døgnet. 1
Gjest TweetyGirl Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 huff ja. har gått opp ti kg jeg. og vi har t.o.m. treningsrom på jobben. så lett å gå for noe lettvint når man er på sein eller natt. og på nattvakt MÅ man jo ha en sjoklade eller annet svineri for å holde seg våken. :gjeiper: Tell me about it! Jeg jobber på bensinstasjon og er surrounded med sjokolade og dritt! De sisste 3 ukene derimot har jeg virkelig skjerpet meg! Jeg har tatt med masse frukt og div. Drikker vann og kaffe istedet for brus, og jeg begynner å merke nå at dette er MYE bedre enn usunne alternativer Men det er vanskelig, det er så "lett" å spise usunt!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Nei, du MÅ ikke det, det er bare noe du innbiller deg Jobber kun natt og pleier å ha med knekkebrød eller middagsrester som jeg spiser iløpet av natta. Energinivået holder seg bra gjennom hele natta, uten sukker. Er vel bedre å få i seg skikkelig mat selv om en jobber på natta, måltidene blir jo de samme som om jeg skulle jobbet dag eller aften, bare en annen tid på døgnet. nei jeg må ikke det, var ment noe ironisk. har faktisk en på jobb som kun går natt som mener han MÅ ha sjokolade og cola for å klare seg gjennom natta, og han har jobbet i natt i snart tyve år.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 Tell me about it! Jeg jobber på bensinstasjon og er surrounded med sjokolade og dritt! De sisste 3 ukene derimot har jeg virkelig skjerpet meg! Jeg har tatt med masse frukt og div. Drikker vann og kaffe istedet for brus, og jeg begynner å merke nå at dette er MYE bedre enn usunne alternativer Men det er vanskelig, det er så "lett" å spise usunt! wow, flink du er! startet på mandag jeg, har gått veldig bra! mye kaffe og vann, og mye frukt og grønt. fått masse energi! klarte t.o.m å karre meg ned på treningsrommet i går natt.
Penny Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 nei jeg må ikke det, var ment noe ironisk. har faktisk en på jobb som kun går natt som mener han MÅ ha sjokolade og cola for å klare seg gjennom natta, og han har jobbet i natt i snart tyve år. Skjønte det Men det er mange som sier det du skrev tidligere, og mener det seriøst, slik som han kollegaen din du nevner nå. Det blir vel en (u)vane som er vanskelig å bli kvitt, ihvertfall om en har gjort det slik i tyve år.
Penny Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 wow, flink du er! startet på mandag jeg, har gått veldig bra! mye kaffe og vann, og mye frukt og grønt. fått masse energi! klarte t.o.m å karre meg ned på treningsrommet i går natt. Høres utrolig kjekt ut med treningsrom på jobb. Ville nok aldri hatt muligheten til å benytte meg av det selv iløpet av en nattevakt, men fint at jobben har et slikt tilbud ihvertfall.
Glynis Skrevet 6. november 2011 #10 Skrevet 6. november 2011 Jeg spiser alltid en kopp varm suppe og et rundstykke med ost i 2-tiden, da jeg pleier å bli litt slapp og kald. I 5-tiden spiser jeg en yoghurt og fruktsalat. Knasker ofte på gulrøtter eller druer.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #11 Skrevet 7. november 2011 Jeg har hatt sommerjobb som nattevakt, da spiste jeg det jeg ellers ville gjort om jeg var på jobb på dagtid. Det vil si; en brødskive med salami eller noe annet pålegg, pluss at jeg hadde vann på flaske som drikke. Ble litt overrasket over at de andre ofte hadde med MYE mat, godteri og brus, og satt og spiste stort sett gjennom hele natta... (dette var folk som jobber der fast) I tillegg spiste jeg en god frokost (egentlig: kveldsmat) en liten time før vakta. Tror det hele ligger mye i hvilke vaner man har. Blir man først vant til å spise mye og/eller usunt, så sliter man sikkert på neste vakt hvis man prøver å slutte. Jeg hadde noen dager på rad hvor jeg gaflet i meg frokost før jeg gikk og la meg til å sove på formiddagen etter vakt, uten at jeg egentlig var sulten eller hadde behov for mye mat, ettersom jeg bare skulle sove uansett. Sluttet heldigvis med det
Gjest Heloise Skrevet 7. november 2011 #12 Skrevet 7. november 2011 På nattevakter har jeg mest knekkebrød med makrell i tomat, og hvisj eg snacker så er det veeeldig mørk sjokolade. Begynner vakten med mat, middagsrester. Synes ikke noe om å spise tunge måltider senere enn det. Vi starter nattevaktene 23:15 og 23:45 og jobber til 07:15 og 08:00.
Gjest TweetyGirl Skrevet 7. november 2011 #13 Skrevet 7. november 2011 wow, flink du er! startet på mandag jeg, har gått veldig bra! mye kaffe og vann, og mye frukt og grønt. fått masse energi! klarte t.o.m å karre meg ned på treningsrommet i går natt. Good for you! Skulle ønske vi også hadde treningsrom på jobb ja Lykke til videre
Envy Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Jeg mister matlysten under nattperiodene mine, så jeg går som regel ned i vekt i disse periodene. Når jeg først spiser, spiser jeg forøvrig nesten bare søtt i disse periodene, så dermed går det i frukt på natt. Nå i helgen gikk det i eple og druer med vaniljekesam
Supraspinatus Skrevet 12. november 2011 #15 Skrevet 12. november 2011 Jeg jobber skift og er vant til å skifte døgnrytme. Det som er viktig, både for maksimum ytelse og mentalkapasitet er å ikke jobbe for mye spredte vakter på forskjellige tider av døgnet. Hos oss er sikkerhet svært viktig og derfor er det ikke lov å jobbe nattevakt flere netter på rad. Det er fordi man skal slippe å snu døgnet og så snu det tilbake. Når man jobber om natten bør man spise som om man skulle spist på dagtid, men om man skal ned i vekt må man være obs på mengden. Dersom man er våken hele dagen og spiser normalt, så må man være klar over at spiser man like mye på natten har man doblet energiinntaket per døgn. Man kan heller ikke faste om natten i våken tilstand uten å bli sulten. Det er fordi man bruker mer energi våken enn sovende. I tillegg er det lurt å være klar over hvordan kroppstemperaturen påvirker humør, matlyst og kapasitet. På morgenen er det vanlig å fryse. Det er ikke rent sjeldent at man kommer på dagvakt der jeg jobber så har nattevakten omtrent laget bastu med varmepumpene. Matlysten og lysten til å lage litt komplisert mat synker også om natten. Lette løsninger som ferdigpizza, sjokolade og brus er det mange som faller for. Nok bakgrunnstoff. Hva spiser jeg på nattevakt? Før jobb kl 20-21): Frokost! Knekkebrød med pålegg eller smoothie. Neste måltid er en lett lunsj rundt midnatt. Da spiser jeg kanskje oppvarmede middagsrester. Neste måltid er i 5-6tiden. Da spiser jeg gjerne knekkebrød, yoghurt eller noe annet. Gjerne nøtter i yoghurten. Etter jobb går jeg å legger meg. Ca kl 8. jeg står opp igjen kl 11-12. Dette funker best for meg dersom jeg vet at jeg må i seng kl 23 igjen samme kveld. Jeg blir trøtt den dagen, men det er ikke så ille. Det er verre å ikke få sove igjen på kvelden og ligge våken til neste dag og ødelegge den også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå