Gjest Herr Drue Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Først må jeg bare si at jeg ikke vet mye om utdanningspolitikk. Men dette er noe jeg har tenkt på en stund, så jeg tenkte like gjerne jeg kunne slenge det ut her og høre om noen andre er enige. Vi kjenner vel alle noen som har søkt politihøgskolen. De blir innkalt til opptaksprøver med intervju. Kravene er vanskelige, og det ses etter personlige egenskaper, erfaring, tidligere utdanning, og sist men ikke minst, fysiske ferdigheter (løping, svømming, styrke etc.). Mitt inntrykk er at en stor del av politistudentene er elevene jeg husker gikk fra idrettslinja på vgs. Nå er dette postet under "skråblikk og generaliseringer", så jeg tenkte å generalisere litt ved å si at det ofte er én type mennesker jeg forbinder med idrettslinja. Noen er kanskje enige med meg? Jeg tenker på de med konstant snus under leppa, som gjerne hadde matkrig i kantina og var flinke til å skryte av hvor mye de tok i benken, parallelt med hvor mye øl de kunne drikke i helgene. Det er kanskje ikke noe å legge skjul på, at enkelte hadde begrenset sosial og kulturell kapital. Nå lurer jeg egentlig på, er det sånn at flertallet av politimenn og -kvinner består av disse "idrettslinjefolkene"? Og isåfall, er ikke dette negativt? Jeg vet at det er veldig strenge fysiske krav for å komme inn på politihøgskolen, og jeg klarer ikke slutte å tenke på alle de potensielt flinke politimenn og -kvinner som blir utkonkurrert av søkere med bedre fysiske forutsetninger. Å jobbe i politiet handler jo om så utrolig mye mer enn å fysisk kunne overmanne kriminelle. De fleste jeg kjenner som har søkt politihøgskolen har brukt mer tid på gymmen enn på lesesalen eller andre steder. Ja, dette er fryktelig generaliserende, men jeg vet at polithøgskolen har uttalt at de sliter å finne variasjon innen søkere. (Hadde om det i en retorikkforelsning, der en representant fortalte om et oppdrag hun hadde fått fra politihøgskolen som omhandlet nettopp dette). Hva mener dere? 3
Gjest uAnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Oi, sånn var ingen av de som søkte idrettslinja hos oss, men fire av de gikk videre til politihøgskolen da. Men de var mere blonde, blåøyde flinkiser som heller trente enn å ha det gøy og ikke rørte øl før de var gammel nok til å kjøpe den selv, og da drakk de en halv boks før de rynket på nesa og jogget hjem igjen for å stå på rulleski istedet 1
Gjest NerdMedSverd Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Jeg er enig med deg TS. Det er viktig med mangfold av forskjellige mennesker innen politiet, men visse fysiske krav må det stilles. Når jeg ser tjukke vektere spasere rundt på et kjøpesenter har jeg ofte tenkt "hva skal du gjøre om jeg stjeler rett foran øynene dine? Jeg kan jo bare løpe fra deg". 2
Gjest Herr Drue Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Jeg er enig med deg TS. Det er viktig med mangfold av forskjellige mennesker innen politiet, men visse fysiske krav må det stilles. Når jeg ser tjukke vektere spasere rundt på et kjøpesenter har jeg ofte tenkt "hva skal du gjøre om jeg stjeler rett foran øynene dine? Jeg kan jo bare løpe fra deg". Bra! Joda, klart man må ha noen fysiske krav. Det kunne f.eks vært innført minstekrav, istedenfor poengscore, slik det gjøres idag. Dessuten innebærer politiarbeidet mye mer enn å løpe rundt etter naskere på kjøpesenter 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 Jeg tenker på de med konstant snus under leppa, som gjerne hadde matkrig i kantina og var flinke til å skryte av hvor mye de tok i benken, parallelt med hvor mye øl de kunne drikke i helgene. Det er kanskje ikke noe å legge skjul på, at enkelte hadde begrenset sosial og kulturell kapital. Mhm! Jeg har en ex som nå er politistudent og her tar du han på kornet. Og medstudentene (de jeg kjenner) er like. Meget festglade, opptatt av trening og ikke mennesker jeg forbinder med omsorg. Jeg mener en politi bør være omsorgsfull og medmennesklig, samt skikkelig/ordentlig. Jeg ble ganske sjokkert da exen min startet på studiet og forestillingene mine om hvor seriøse og skikkelige folk politiet var falt fullstendig i grus. Fest, fest, fest. Harrytur over grensa minst en gang i uka, og ikke spesielt medmennesklige personer. Veldig typisk idrettslinja ja, sånn jeg tenker på stereotypen. Mange av jentene var veldig bimbo. Ikke alle, men mange var rett og slett mindre smarte. Jeg er selv student og merket stor forskjell på min studiegjeng og exens... Veldig mange unge og useriøse typer, jeg ble hvertfall veldig overassket fordi jeg som sagt hadde forventet noe helt annet. Det står dårlig tid med framtiden vår :gjeiper: Jeg må innrømme jeg mistet respekten og troen jeg hadde om hvor skikkelige mennesker politiet var. Finnes sikkert noen bra, men så lenge vi befinner oss på dette forumet snakker jeg om 9/10 av de jeg kjenner. Jeg mener det som befinner seg mellom ørene på kandidaten er viktigere enn fysikken. Ja, de har intervjuer, men når så mange tilsynelatende useriøse slapp gjennom begynner jeg å lure. Vil heller ha en omsorgsfull, empatisk, snill og oppegående politimann enn en som tar mye i benkpress... Politiets jobb er ikke å løpe etter tyver for det meste...
Wolf Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Disse type mennesker du refererer til TS stemmer sikkert på noen, men jeg tror også du vil finne de som er gjennomsnitt mann/kvinne på PHS. Ikje alle er like god form og ikke alle holder hus på treningsstudio. Tror det er mange på PHS som virkelig sliter med 3000m og styrken generelt. Og kanskje nettopp her de faller vekk.
Centurion Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Mhm! Jeg har en ex som nå er politistudent og her tar du han på kornet. Og medstudentene (de jeg kjenner) er like. Meget festglade, opptatt av trening og ikke mennesker jeg forbinder med omsorg. Jeg mener en politi bør være omsorgsfull og medmennesklig, samt skikkelig/ordentlig. Jeg ble ganske sjokkert da exen min startet på studiet og forestillingene mine om hvor seriøse og skikkelige folk politiet var falt fullstendig i grus. Fest, fest, fest. Harrytur over grensa minst en gang i uka, og ikke spesielt medmennesklige personer. Veldig typisk idrettslinja ja, sånn jeg tenker på stereotypen. Mange av jentene var veldig bimbo. Ikke alle, men mange var rett og slett mindre smarte. Jeg er selv student og merket stor forskjell på min studiegjeng og exens... Veldig mange unge og useriøse typer, jeg ble hvertfall veldig overassket fordi jeg som sagt hadde forventet noe helt annet. Det står dårlig tid med framtiden vår :gjeiper: Jeg må innrømme jeg mistet respekten og troen jeg hadde om hvor skikkelige mennesker politiet var. Finnes sikkert noen bra, men så lenge vi befinner oss på dette forumet snakker jeg om 9/10 av de jeg kjenner. Jeg mener det som befinner seg mellom ørene på kandidaten er viktigere enn fysikken. Ja, de har intervjuer, men når så mange tilsynelatende useriøse slapp gjennom begynner jeg å lure. Vil heller ha en omsorgsfull, empatisk, snill og oppegående politimann enn en som tar mye i benkpress... Politiets jobb er ikke å løpe etter tyver for det meste... MYE fordommer ute å går her frøken For min egen del så gikk jeg ikke på noen idrettslinje før Politihgøskolen, men jeg klarte fint de fysiske kravene allikevel. Etter at jeg gikk ut så har skolen økt opptakene og jeg vil anta at det snart er rundt 2000 politistudenter. På Politihøgskolen finner du studenter over hele spekteret.. Noen har studert juss eller økonomi og er teoretisk flinke, noen har studert sykepleien og er omsorgsfulle mens igjen andre kan ha funnet på å gått på idrettslinja og har kontroll på fysikken. Som ved andre høgskoler jeg har gått på, er noen studenter sosiale og går ut ofte, mens andre fokuserer på skole, familie, friluftsliv(som kanskje var en dominerende interesse såvidt jeg husker) eller kjæreste. Felles for dem alle er at de i tillegg til de rene politifagene som juss, skyting og kriminalteknikk må bestå eksamener i blant annet psykologi, sosiologi, stats- og kommunalkunnskap OG fysiske tester. Politiet har en variert hverdag, men selv om jeg ikke løper hver dag så er fysisk styrke en forutsetning for å gjøre en god jobb, også i de tilfellene der oppdragene krever en psykisk styrke. En diskusjon som går igjen på skolen, er at de fleste er enige om at politiets beredskapstropp har en tøff og krevende jobb som krever mye trening. Men hva med f.eks. tjenestemennene som har som oppgave å etterforske de (til tider) svært grove seksuelle overgrepene? Min påstand er at de begge krever en viss grad av fysisk styrke. Kommer du som ung og nyutdannet uten å ha dette i orden så har du ingenting i politiet å gjøre. Jeg kan kanskje legge til at det er i Politiskolens 2. år, praksisåret, at politistudentene blir "oppdratt" til å bli politibetjenter. Her kan jeg av erfaring si at det blir luket noget
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå