AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Jeg har fått i oppgave å fylle en stilling på jobb, og har sett meg ut ei jente som er godt kvalifisert og som jeg kan se for meg å jobbe tett sammen med i lang tid. Både hun og sjefen min er informert om "funnet". Men nå har det seg sånn at hun er blitt gravid, med termin rundt tiltredelsesdato. Jeg vil ikke miste henne, og lurer derfor på regler rundt dette. Hun har ikke skrevet noen kontrakt enda. Er det mulig å få inn en vikar i tiden hun er hjemme med babyen, selv om hun kanskje ikke rekker å begynne i stillingen før hun går ut i "permisjon"? At vi utsetter ansettelsen av henne på en eller annen måte? Setter pris på all hjelp, som dere ser kan jeg ingenting om akkurat denne situasjonen..
izzy_l Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 Jeg har jobbet et sted hvor man har ansatt en høygravid i stillingen, og tilbudt den som instilles som nr. 2 svangerskapsvikariatet... Så det finnes muligheter!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Men nå har det seg sånn at hun er blitt gravid, med termin rundt tiltredelsesdato. Jeg vil ikke miste henne, og lurer derfor på regler rundt dette. Hun har ikke skrevet noen kontrakt enda. Er det mulig å få inn en vikar i tiden hun er hjemme med babyen, selv om hun kanskje ikke rekker å begynne i stillingen før hun går ut i "permisjon"? At vi utsetter ansettelsen av henne på en eller annen måte? Nei. Du kan ikke ansette noen som vikar for en som ikke er ansatt. Dette er ikke lov. Ikke vil det være noe gunstig for den gravide heller, siden hun da vil være arbeidsledig med et løst løfte om å få en jobb en gang i fremtiden. Det du derimot kan gjøre er å ansette den gravide og gi henne permisjon for så å ansette en vikar i perioden hun har permisjon. Det er forøvrig mer enn bare loven som spiller inn her. Det vil koste dere tid og penger å gjøre dette, så sjefen må selvsagt være villig til å gjøre det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå