Gjest Badabing Skrevet 6. november 2011 #1 Skrevet 6. november 2011 Jeg har veldig sansen for å se typiske historiske drama, eller drama med rot i virkeligheten, og her er det sikkert mye jeg ikke har sett. Tenker da på filmer a la: Last King of Scotland Hotel Rwanda City of God Tsotsi Blood Diamond Osv. Noen som har anbefalinger å komme med?
Dresden Skrevet 6. november 2011 #2 Skrevet 6. november 2011 - Shooting Dogs (ala Hotel Rwanda, bare bedre). - Das Leben den Anderen, eller de andres liv på norsk (om Stasi) - The Constant Gardener er en god dramafilm, men kan også tenke seg at det som foregår i 'bakhistorien' er delvis sant. Opp til enhver å tolke. - In to the Wild. Er ikke et historisk drama, men drama med rot i virkeligheten. Veldig fin film! - The Boy in the Striped Pyjamas (2. verdenskrig). Basert på en bok, men kan ikke se bort i fra at noe slikt kan ha hendt. Er uansett et lite tankekors.
Gjest Badabing Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 - Shooting Dogs (ala Hotel Rwanda, bare bedre). - Das Leben den Anderen, eller de andres liv på norsk (om Stasi) - The Constant Gardener er en god dramafilm, men kan også tenke seg at det som foregår i 'bakhistorien' er delvis sant. Opp til enhver å tolke. - In to the Wild. Er ikke et historisk drama, men drama med rot i virkeligheten. Veldig fin film! - The Boy in the Striped Pyjamas (2. verdenskrig). Basert på en bok, men kan ikke se bort i fra at noe slikt kan ha hendt. Er uansett et lite tankekors. Har sett alle unntatt Into the Wild og Shooting Dogs, så da blir det en av disse i kveld. Takk!
Ruto Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Into the Wild er knallbra altså! Ellers vil jeg tilføye American History X, ikke en direkte sann historie, men den handler om nynazisme og hat blant unge mennesker.
petrinepetrine Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 The wawe! så den på NRK.no nettopp
Gjest Cosette Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Schindlers liste har du vel garantert sett, men nevner den for sikkerhets skyld. Samme med Saving Private Ryan, eller miniserien Band of Brothers. Eller Den engelske pasienten, for den del. Jeg er veldig glad i The Crucible, om hekseforfølgelsene i Salem. Basert på Arthur Millers teaterstykke, som igjen er delvis basert på historiske fakta (han har diktet en historie rundt det man vet skjedde). Hovedrolleinnehavere er Daniel Day-Lewis og Winona Ryder. Sophie Scholl er også en fin, tysk film om motstandsjenta Sophie som blir tatt av Gestapo. Skal visst være veldig historisk korrekt også. Apocalypto er ganske bra, selv om den er regissert av Mel Gibson. Handler om mayasivilisasjonen. De snakker originalspråket også. Jeg er svak for indianerfilmer som Danser med ulver og Den siste mohikaner, men disse er vel sånne som alle har sett. Michael Collins om den historiske irske personen ved samme navn er verdt å se. Med Liam Neeson, Alan Rickman og Julia Roberts. Besteforeldrene mine så Broen over Kwai på kino på sin første date, dette regnes vel som en klassiker ennå til tross for at den er vel femti år gammel. Det som er greia med historiske drama, ihvertfall engelskspråklige, er at det ofte er store produksjoner som alle får med seg når de går på kino og først kommer ut på DVD.. Og de gamle klassikerne rulleres jo så ofte på tv at det skal godt gjøres å unngå å få dem med seg. Men man kan gjerne finne noen usette diamanter om man leter blant mindre, ikke-amerikanske produksjoner, jeg synes europeisk og asiatisk film er jevnt over bedre også.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 Zulu De kurdiske filmene Tid for fulle hester og Skilpadder kan fly. American Splendor - litt vanskelig å plassere den som historisk drama, men det er en biografisk filmatisering av Harvey Pekars liv. Utrolig sjarmerende film synes jeg i hvert fall.
Dresden Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Sophie Scholl som noen nevnte er veldig bra! Og Der Baader Meinhof Komplex er virkelig verdt en titt.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 The wawe! så den på NRK.no nettopp Kan du, eller noen annen hjelpe meg å finne link til den???? Har lenge ville se den!
Gjest Badabing Skrevet 20. november 2011 #11 Skrevet 20. november 2011 Det som er greia med historiske drama, ihvertfall engelskspråklige, er at det ofte er store produksjoner som alle får med seg når de går på kino og først kommer ut på DVD.. Og de gamle klassikerne rulleres jo så ofte på tv at det skal godt gjøres å unngå å få dem med seg. Men man kan gjerne finne noen usette diamanter om man leter blant mindre, ikke-amerikanske produksjoner, jeg synes europeisk og asiatisk film er jevnt over bedre også. Ja, det er akkurat det, og det finnes ingen gode arenaer (som jeg vet om) for å finne akkurat de perlene. Jeg får med meg de utenlandske som blir nominert til Oscar hvert år, men det er egentlig det hele. Skriver opp The Wave, Michael Collins, The Crucible og de du som har foreslått Zulu har anbefalt. Resten av de nevnte i tråden er sett, og alle er veldig bra etter mitt syn. Takker for alle filmtips, og legger selv til Incendies. Fantastisk god film. Den er fiktiv, men jeg innbiller meg at den handler om Libanon.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #12 Skrevet 20. november 2011 The wawe! så den på NRK.no nettopp Link til den, please? :)
Gjest Badabing Skrevet 20. november 2011 #13 Skrevet 20. november 2011 Link til den, please? :) Den ligger ikke der lenger, ikke som jeg kan se i alle fall. Når det gjelder produksjoner som ikke er NRK's egne, så får de som regel bare rettigheter til å vise dem på nett i en liten periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå