Gå til innhold

Den evige mosjonist

Anbefalte innlegg

Gjest VesleMars
Skrevet

Jepp, det er meg :)

Er generellt sett opptatt av bevegelse i hverdagen, men det eneste som funker for meg motivasjonsmessig er god gammeldags mosjon. Altså å få inn mer bevegelse i hverdagen. Prøver å gå så mye som mulig, men bor slik at jeg må kjøre til jobb og butikk.

Har en stillesittende jobb, men går en tur på ca 25-30 min i lunsjen min hver dag det lar seg gjøre.

Jeg er normalvektig, kunne sikkert strammet opp litt her og der, men spiser som jeg ønsker og vekten er stabil.

Jeg tar meg en joggetur i ny og ne når jeg føler for det.

MEN, gåturer er det eneste jeg klarer å fortsette med, forsi jeg elsker det!!! Ser ikke på det som slit, men som kos. En gåtur hjelper på så mye. Jeg blir dårlig av alt jeg føler jeg MÅ gjøre, derfor funker ikke mer planlagt hard trening. Jeg blir sliten før jeg begynner, og trykker meg selv ned.

Jeg har også en datter på 1,5 år som krever sitt, hus, hjem, mann og skiftjobb.

Burde jeg presse meg til å gjøre mer syns dere? Skulle gjerne opplevd å ha den "perfekte" kropp, men vet også hvor mye jobb som skal til, og det kommer til å ta knekken på meg. Med lite søvn og alt annet som skal til så må jeg legge lista lavere for meg selv.

Men jeg får inntrykk av at dette ikke er bra nok? Har en slank og fin mor som har fulgt samme rutiner som meg, hun spiser riktignok litt mindre mengder sukker i løpet av helgen ;)

Vet ikke helt hva jeg ville med dette. Kanskje få "godkjent" min form for trening og mosjon, eller å se at kanskje andre er i samme situasjon som meg?

Eller hardtrener alle og streber etter perfeksjon?

Hvor legger du lista, og hvorfor?

Er fortsatt fascinert av de som trener hardt hver dag uten å bli utslitt. Eller kanskje jeg bare har lav terskel for hva som sliter meg ut?

Takker for alle tanker og innspill :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt ann på hva man ønsker å oppnå. Som du allerede har observert er ikke dette nok for å få "perfekt" kropp. Med alderen behøver man også mer styrketrening for å beholde muskelmasse og hindre vondter i kroppen. Det er også veldig sunt for hjerte og kar å få opp pulsen godt en gang innimellom. Samtidig trur jeg det å være i litt bevegelse hver dag er mye bedre enn en hard treningsøkt nå og da.

For meg er joggeturer på flat mark, og langturer, kos. Det er noe jeg gjør omtrent hver dag. Jeg er også ganske fornøyd med kropp og helse, men presser meg likevel til to treningsøkter hver uke som jeg ikke alltid ser så mye frem i mot. Jeg kjører en intervalløkt - for å forbedre kondisjon og bli en bedre løper. Og jeg har en hard styrkeøkt i uka, for meg forebygger dette slitasjeskader som man er utsatt for når man jogger, og rygg/nakke smerter som jeg lett får i en stillesittende jobb.

• Liker 1
Skrevet

Ser for meg ut som du mangler styrketrening. Prøv romaskin og knebøy (deep squat) samt benkepress eller tilsvarende med løse vekter.

Til å kjøre god og dyp knebøy trenger du tilstrekkelig fleksibilitet i hofte og ankelledd, samt litt grunnleggende styrke i rygg. Det må en trener lage program for å sjekke at du gjør riktig. Det er litt uenighet om fotstillinger, men den mest behagelige ser ut til å være riktig, ca 10-15 grader ut med tærne og knærne holdes rett over dem. Skyt rompa ut så ryggen ikke blir krum. Oppvarming med sykkel. Når du har funnet riktig vekt, så skal du klare 10 rep 3 ggr. Øk farten på slutten, så pulsen og pusten får god fart.

Uten styrketrening kan mye strev og tid være forgjeves. Å gå tur er hyggelig, men sørgelig lite effektivt.

Skrevet (endret)

Ser for meg ut som du mangler styrketrening. Prøv romaskin og knebøy (deep squat) samt benkepress eller tilsvarende med løse vekter.

Til å kjøre god og dyp knebøy trenger du tilstrekkelig fleksibilitet i hofte og ankelledd, samt litt grunnleggende styrke i rygg. Det må en trener lage program for å sjekke at du gjør riktig. Det er litt uenighet om fotstillinger, men den mest behagelige ser ut til å være riktig, ca 10-15 grader ut med tærne og knærne holdes rett over dem. Skyt rompa ut så ryggen ikke blir krum. Oppvarming med sykkel. Når du har funnet riktig vekt, så skal du klare 10 rep 3 ggr. Øk farten på slutten, så pulsen og pusten får god fart.

Uten styrketrening kan mye strev og tid være forgjeves. Å gå tur er hyggelig, men sørgelig lite effektivt.

Effektivt for hva?

Det beste av alt er å gjøre noe du trives med. Og som du sier, så elsker du å gå ... Gåturer er sterkt undervurdert som treningsform. Det finnes masse lesestoff om hvor positivt gåturer er for helsen vår, du kan bla lese litt om emnet her

Og siden jeg selv elsker å gå, så legger jeg ved enda en link.

Å gå er bare helt fantastisk, det klarner hjernen og gir masse frisk luft hver dag i motsetning til trening innendørs.

Endret av Jytte
Skrevet

Hva er den "perfekte" kropp? Det kommer jo an på øyet som ser og hva hva du legger i perfeksjon. Er ikke det viktigste å ha en frisk og sunn kropp?

Jeg begynte å trene for å komme i bedre form og ikke minst for min fremtidige helse. Med det kom det endringer i kroppen. Ikke bare det innvendige som bedre kondis, mer energi etc, men jeg begynte å få kroppen jeg alltid hadde sett for meg jeg ville ha. Fettprosenten gikk ned, muskelmassen gikk opp. Plutselig hadde jeg en kropp jeg virkelig følte meg vel i.

Mye vil ha mer; Så tanken på å gå tilbake til slik jeg var er utenkelig. Min drømmekropp er som jeg er nå; og da er jeg villig til å tenke litt mer over hva jeg putter i meg og trene minst 5 ganger i uka.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg ville med dette. Kanskje få "godkjent" min form for trening og mosjon, eller å se at kanskje andre er i samme situasjon som meg?

Eller hardtrener alle og streber etter perfeksjon?

Hvor legger du lista, og hvorfor?

Er fortsatt fascinert av de som trener hardt hver dag uten å bli utslitt. Eller kanskje jeg bare har lav terskel for hva som sliter meg ut?

Takker for alle tanker og innspill :)

Jeg er som deg en mosjonist, og kommer aldri til å bli noe mer.

Jeg har valgt å gå 30 minutter om dagen, samt å gjøre øvelser for å vedlikeholde styrke og fleksibilitet, noe som er veldig viktig for meg. :)

Men jeg er veldig glad at du tar opp dette som et tema, fordi jeg synes det er viktig å synliggjøre mangfoldigheten innenfor treningsverdenen.

Jeg velger å sitere et innlegg fra min dagbok, for å vise noen av tankene mine rundt dette. :)

I går kom jeg over denne tråden, og jeg må si jeg er imponert over nivået på mange av deltakerene der. Dette er ikke vanlige mosjonister, dette er atleter. All ære til dem!

Men det jeg la merke til i den tråden, og som jeg har sett i andre tilsvarende tråder, er at hverdagsmosjonistene ikke er representerte, eller i alle fall sterkt underrepresenterte selv om de er i flertall, og jeg mener dette er veldig dumt.

Jeg vet ikke hvorfor det er slik, om mosjonistene selv synes at det de gjør ikke er noe å skryte av, men uansett grunn oppfordrer jeg alle mosjonister til å delta i slike tråder, og på den måten vise mangfoldet i treningsverdenen.

Alle har ikke de fysiske forutsetningene som skal til for å bli atleter, eller så har de ikke vilje til, eller ønske om, å trene på et så høyt nivå.

Noen blir inspirerte av atletene, og begynner med trening for å komme opp på deres nivå, mens andre dessverre tenker når de ser slike tråder at "det er ingen vits, alle andre er så mye flinkere enn meg, og jeg driter meg bare ut om jeg prøver", og terskelen for å begynne med trening/mosjon blir veldig høy, og veien til sofakroken veldig kort.

Dette gjør at jeg synes det er viktig å syngliggjøre at vi alle har ulike utgangspunkt, ulike mål, og ulike veier til målene våre.

Jeg håper at mosjonistene etterhvert kommer mer på banen, at de også blir en inspirasjonskilde for de som ikke har har kommet i gang med trening/mosjon ennå.

Jeg håper at mosjonistene viser at alle kan gjøre litt, om det så bare er en gåtur til postkassen og tilbake hver dag, eller 10 minutter daglig med styrkeøvelser på stuegulvet.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...