Gå til innhold

Bestemt meg for boxer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ønska meg boxer i mange mange år, og nå er tiden endelig inne.

Er på valpejakt og klar til å ta imot valp om en måneds tid.

Jeg synes det hadde vært koselig med ei tispe, da jeg har hatt to hannhunder tidligere. Jeg har hatt fullansvar for ei dobbermann-tispe i ett års tid, og det var hyggelig, selv om det ble mye med en gammel hannhund og en dobbermann ungjente sammen.

Nå har jeg ingen dyr, men planlegger å få en kattunge som skal vokse opp sammen med valpen.

Tenker løpetid, innbilt svangerskap, valper osv. Er det mye lettere med gutt?

Hva er deres erfaringer?

Jeg er ikke opptatt av utsilling, jeg vil bare ha en god venn og ett nytt medlem av familien.

Videoannonse
Annonse
Gjest otrivin
Skrevet

Min erfaring er at gutter er mer aggresive/bjeffete og jentene mer sutrete/griner/uler sånn generelt sett. Men vi har en hannhund som er livredd hamster og alt annet enn aggresiv, så det varierer jo helt. Vi kommer til å gå for tispe neste gang pga problemer med å passere aggresive hannhunder/hannhunder som gjelder for mange raser, men det kommer jo helt an på hva du ønsker og hva du ikke liker osv.

Skrevet

Jeg syns hannhunder er enklere å ha med å gjøre, de er jevnt over mer stabile og ja, vet ikke mindre "dominant" kanskje? :)

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Det negative med hannhund er jo at den har "løpetid hele tiden". Gratulerer med valget forresten, boxere er fine hunder :)

Skrevet

Boxere er fantastiske hunder! Jeg ville gått for tispe, fordi.. ja, hannhunder har "løpetid hele tiden" ;) Jeg har ingen erfaring med at hannhunder er enklere å ha å gjøre med enn tisper, men har jo hørt andre si det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er generelt mer glad i hanndyr, både når det gjelder hunder og hester jeg, for min erfaring er at de gjerne har et mye mer stabilt humør. Tisper kan rett og slett være litt bitchy (pun intended! ;) ) Og dette med løpetid hele tida har vi ikke merket mye til, men merker det selvfølgelig innimellom når det er tisper med løpetid i nærheten.

Når det er sagt, tisper kan absolutt være fine de også. Og i en såpass stri/aktiv rase som boxer, kan det kanskje være en fordel med en tispe, uten at jeg skal påstå at jeg er boxerekspert ;)

Gjest linsina
Skrevet

Jeg har en yorkshire terrier gutt, og er strålende fornøyd med han! Bjeffe sjeldent og er stort sett bare snill og grei, så jeg vil ikke påstå at hannhunder er mer gneldrete enn jentehunder! :)

Skrevet

Boxer er en herlig rase, du er heldig!

Min erfaring med boxer hanner er at de er mer krevende fysisk sett, de har behov for å løpe. Så for våres måtte 2-3 sykkel eller joggetur i uka til for at var rolig inne i tillegg til mental trening og vanlige turer 1-2 timer hver dag.

Tispene har jeg opplevd som mindre krevenede, roligere og enklere generelt. Men er forskjell på oppdrettere også. Selv foretrekker jeg oppdrettere som er rettet mot bruks og da har hundene mer motor :)

Både boxerhanner og tisper er kjent for å ha samkjønnsaggresjon så sånn sett er det samme for begge kjønn.

Lykke til med valget!!

Skrevet

Jeg ville nok gått for tispe.. Har hatt begge deler (ikke boxer da) og min erfaring er at tisper er hakket letter å ha med å gjøre. Når vi hadde irsk ulvehund tispe ble vi fortalt at hannhunder lærer ting og da kan det, mens tisper er litt mer sånn "kan det, men gidder ikke alltid.." Om det stemmer vet jeg ikke, men vet selv at vår hannhund er en liten fant som helst vil tisse på ting inne (også der katten har ligget!!) Han er forøvrig kastrert, men det stopper ikke han på noe vis! :lur: Sier på ingen måte at ALLE hannhunder er sånn, men jeg ville likevel gått for jentevalp :)

Gjest otrivin
Skrevet

Jeg ville også gått for tispe når vi snakker en litt større hund pga evt. problemer med andre hunder, draing i bånd ved passering osv. Hvis det blir for tungt, mener jeg.

Skrevet

Det er vanskelig å svare på hvordan hunden vil bli, man kan få en aggressiv tispe eller en aggressiv hannhund. Det er ikke sant at alle hannhunder har "løpetid hele året" osv, alle hunder er individer og noen er bedre/verre enn andre på div områder.

Selv har jeg snakket med endel oppdrettere av hunder, og har alltid blitt anbefalt hannhund hvis jeg ikke skal avle.

Skrevet

Jeg ville også gått for tispe når vi snakker en litt større hund pga evt. problemer med andre hunder, draing i bånd ved passering osv. Hvis det blir for tungt, mener jeg.

En boxertispe er da stor den og.

Dessuten kan man øve på passering.

Gjest Nuppdupp
Skrevet

dere må oppdra hunden riktig for å få en bra hund. jeg har tispe selv. hun uler kun når telefonen ringer i evigheter. ellers er hun grei. bjeffer kun når hun er redd eller vil inn. når hun vil inn, så bjeffer hun et bjeff. hun er irritert noen ganger, men det er bare blikk hun gir meg. det gjør jo ingenting

Gjest otrivin
Skrevet

En boxertispe er da stor den og.

Dessuten kan man øve på passering.

Ja, det var jo derfor jeg skrev "litt større raser" som da gjelder alle store hunder over str. liten/medium?

Selvfølgelig kan man det, men har en bøllete mops her og syns det tok mye tid og var slitsomt og jeg kan ikke se for meg at det er mindre slitsomt med en stor hund. Spesielt siden den er sterk og faktisk kan dra deg over ende... Derfor er det jo litt mer upraktisk med en stor aggresiv hund enn en liten.

Skrevet

Det kommer veldig ann på deg som person. ER du en psykisk sterk person hadde jeg utentvil anbefalt deg en hanne.

De kan være litt mer utfordrende i puberteten, men klarer du å komme over den med æren i behold har du en trygg stabil flott hund uten nykker og hormonforstyrrelser, men det krever at du er en bestemt, klar god "leder".

Tisper er Bitchy, er en grunn til at det ordet er negativ. De kan være sutrete,hormonelle bomber.

Dette med at hanner har løpetid hele tiden, vel det kommer helt ann på hvordan du legger det opp til selv. Har hatt både hanner og tisper, og er ikke i tvil, hanner er myyye bedre.

De er gjerne mer stabile i humøret, de kan du trene med uten å tenke på at de er pms eller har løpetid etc.

Det er mye enklere å få en trygg god hannehund enn å få ei stabil trygg tispe.

Skrevet

Her var det jo mange svar siden sist!

Takk alle sammen.

Det blei en nydelig liten boxer hann! :rodmer:

Det gikk veldig fort, altså jeg fant kullet og reiste opp og reserverte valpen

sammen dag som jeg skrev innlegget her. Så jeg rakk ikke å lese svarene før nå,

og nå ble det altså gutt.

Jeg har mye erfaring med hund, noe erfaring med valp, har hatt både gammel hund og valp samtidig på dressurkurs tidligere. Jeg mener selv at jeg er flink med hunde-oppdragelse ihverfall. Synes det var krevende med dobberman tispe den gangen (hun var ikke min). Dette blir spennede :)

Har akkurat brukt 4000 kr på hundeutstyr! :P Gleder meg sånn! :fnise:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Gratulerer så mye med ny hund, spennende! Og jeg mener jo uansett at du har gjort det beste valget da :fnise:

Lykke til!

Skrevet

Gratulerer så mye med ny hund, spennende! Og jeg mener jo uansett at du har gjort det beste valget da :fnise:

Lykke til!

Takk skal du ha! :takke:

Ja,viler på at jeg kommer til å angre for å si det sånn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...