Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvor dere feirer julen jeg? Feirer dere hjemme hos familien, og hvis dere er i forhold feirer dere hos hans eller hennes? Er det forskjellig fra år til år?

Vi skal feire julen hjemme i huset vårt i år med barna (vi har hans datter annenhver jul, og i år skal hun være hos oss fra lille julaften til 3. juledag). Regner med at sambos foreldre kommer til oss + hans søster og hennes to barn.

Familien min bor langt unna (80 mil), og det er litt sårt å ikke kunne feire jul sammen med dem (det er første året vi ikke drar nordover eller de kommer til østlandet, så det blir rart :( )

Vi har også snakket litt om å feire jul bare vi fire, og lage våre egne tradisjoner rundt julaften. Regner med at det ikke blir så godt mottatt, så det blir nok ikke noe av enda. Det som er litt dumt er at jeg har litt ambivalente følelser rundt det å feire jul med hans familie. Julen er for dem litt plikt ovenfor barna, og jeg synes at det er synd når dette skinner igjennom. Når vi har feiret med dem har gaver blitt åpnet i hytt og pine i et forrykende tempo, og jeg synes det er synd at man ikke kan ta en og en gave av gangen. Det er viktig for oss at barna setter pris på det som er inni pakken (være seg leker eller strømpebukser), før de kaster seg over neste. I hele min oppvekst var julaften magisk, og jeg har lyst til å skape den samme stemningen for våre barn. Stress og dårlig stemning bør unngås for enhver pris denne dagen. Det verste er at sambo føler det samme selv. Han har sagt at han egentlig ønsker at det bare er oss fire i år, også kan vi heller dra på julebesøk/holde julemiddag 1. juledag i stedet.

Vel, satser på at det blir en kjempekoselig jul uansett. Jeg skal iallefall gjøre mitt ytterste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Annethvert år hos hans foreldre, annethvert år hjemme eller hos mine foreldre.

Skrevet

Vi har også snakket litt om å feire jul bare vi fire, og lage våre egne tradisjoner rundt julaften. Regner med at det ikke blir så godt mottatt, så det blir nok ikke noe av enda.

Det verste er at sambo føler det samme selv. Han har sagt at han egentlig ønsker at det bare er oss fire i år, også kan vi heller dra på julebesøk/holde julemiddag 1. juledag i stedet.

Vel, satser på at det blir en kjempekoselig jul uansett. Jeg skal iallefall gjøre mitt ytterste.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere da rett og slett ikke bare feirer julen hjemme, bare dere fire. Det fatter jeg virkelig ikke. Ikke minst for ungenes del, at dere lager deres egen tradisjon hjemme. Det er jo snakk om julaften ikke sant. De andre dagene kan dere jo treffe så mye familie dere bare makter.

Jul hjemme med bare sin aller nærmeste familie, og da mener jeg mann og barn, er utrolig deilig.

Gjør det!

Skrevet

Vi skal feire jul hjemme hos oss selv, sammen med sambos familie.

Vanligvis drar vi til mine foreldre annenhvert år og er hjemme hos oss selv annenhvert år.

Skrevet

Hjem til mine foreldre i år - og hans neste år :D

Skrevet

Til hans mor i år, til mine foreldre neste år, og deretter feirer vi for oss selv med lille sønn. :D

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Vi har feiret annethvert år hos hans og mine foreldre siden 2. jula etter at vi ble sammen. Men i år kommer faktisk både mor og svigers til oss! Gleder meg! :D

Skrevet

Vi hade planerat att fira jul i Norge i år... men när jag har termin 27/12 är det lite olämpligt att resa 100 mil i vinterväglag.

Förra året var mannen och jag hemma hos min mamma (bara vi tre), året innan var vi i Norge.

I år blir det ett av tre alternativ:

1) Mannen, jag (med jättemage) och mamma hemma hos oss

2) Mannen och jag på födsel och mamma i väntrum

3) Mannen, jag, baby och mamma hemma hos oss

:nisse:

Skrevet

Vi drar alltid hjem til mine foreldre. Der er min søster med mann og to barn også, i tillegg til min mormor.

Min manns familie er spredt og oppstykket, så det er egentlig ikke noe alternativ.

Bare min mann, jeg og vår datter (2 år) blir litt stusselig.

Min mann har vært "på rek" i mange år uten noe fast tilholdssted i jula. Han sier han setter stor pris på de faste juletradisjonene vi har hos min familie.

Skrevet

Vi skal være hver for oss julekvelden. Vi reiser til min familie neste uke, og har reiser tilbake til sin familie julaften formiddag.

Fra og med neste år, når vi har fått et lite nurk, skal vi feire sammen. Annenhver jul hos familiene.

Skrevet

Bland mina kollegor och vänner verkar det vara vanligt att fira julafton på två eller tre ställen! Jag tycker det bara verkar stressande att hinna med så många besök som möjligt med mat och julklappar på en och samma dag. Fast det är kanske jag som är ovan? Julen består väl av flera dagar? Måste man träffa ALLA på just julafton?

Det viktiga borde väl ändå vara att alla får en lugn och trevlig jul och att ingen behöver sitta ensam som inte vill det?

Skrevet

I år skal vi feire jul hos hans familie.

Neste år blir det hos min.

Kanskje vi skal lage jul selv året etter der?

Skrevet

Det viktige er helt klart at alle får en rolig og hyggelig jul, og at ingen sitter ensom på juleaften! Må si jeg syns det er veldig godt at foreldrene våre kommer til oss i år, det er fryktelig slitsomt med all reisinga hvert år, enda vi har ikke barn engang ennå... Hvordan dere med små barn orker å farte rundt fra familie til familie? Hvorfor kan ikke familien flytte på seg?

Skrevet

I år skal vi feire med hans familie.

Det blir spennende, for jeg har ikke feiret med dem før.

Fikk "kranglet" meg til julefeiring med min far, hans samboer og lillebroren min ++ sist gang.

Vi tar det annenhvert år ( har bare feiret to juler sammen, medregnet julen 2003 ).

Det som er litt kjedelig med ordningen, er at jeg ikke får sett mamma før evt neste julaften ( og da har hun muligens andre planer ). Foreldrene mine bor ikke her, men henholdsvis 2 og 5 timer unna. Så annenhver år blir det hos samboerens foreldre, og annenhvert år med mamma og hennes familie eller pappa og hans familie.

Sukk.

Men møter jo alle sammen i løpet av juleferien uansett. :D

Skrevet

Trykket ok før jeg var ferdig jeg....

:oops:

j

Jeg har flere venner som feirer julen hver for seg (de har ikke barn, men har vært samboere i mange år). Hvorfor? Fordi flere av venninnene min ikke klarer å være borte fra foreldrene på juleaften!! :hoho: Dette er jenter på nesten 30 år.. Så hvis de skal feire sammen så MÅ han komme til hennes familie, aldri omvendt... :roll:

Skrevet

I år skal vi feire jul hjemme i vårt eget hus for første gang :) Kanskje får vi foreldrene hans hit, vi får se hvordan det blir.

Skrevet

De første årene var vi hver for oss, så har vi vært hos min familie noen år og så hadde vi det et år og i fjor var vi hos svigers og i år kommer mamma, stefaren min og mormor til oss! Kommer ikke til å reise til svigers igjen på lenge...Det var lite julestemning og jeg synes ikke det var så koselig der! Nei, best å være sammen med mamma`n min og min kjære! Godt han er enig i det..

-Junibrud som er litt avhengig av mamma`n sin- :roll:

Skrevet

Vi er anhvert år sammen med min og hans familie, i år skal jeg ha mine foreldre + min søster m/samboer her på julaften. Koselig og litt skummelt å ha julaften for første gang.

Skrevet

Vi skal feire jul sammen for første gang i år, så det skal bli kjempespennende!! Vi valgte å feire hver for oss helt til vi var gift.. Så i år skal vi feire med min familie og med hans familie neste år, sånn skal vi holde på annenhvert år til vi kjøper oss et større sted og bo. Da skal vi feire hos oss det første året, og så får vi se etterhvert!

Enig med Junibrud04: Er ikke jul uten mamma'n sin altså!! Gruer meg til neste år da jeg må feire alene med fæle svigerfamilien :grine:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...