Gå til innhold

lage meg soveplass i stua

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har ofra soveommet sitt for at søsken skal slippe å dele rom?

Jeg sitter å vurderer å lage meg en liten soveplass i stua så ungene kan få litt privatliv fra hverandre.

Har på følelsen av at de begynner å bli lei av å være oppi hverandre hele tia.

Om noen her ha ofra soverommet sitt, syns du/dere det var helt greit å ha soveplass i stua, hvor lenge sov du/dere der?

Nå er jo jeg alene med ungene, så er ikke akkurat noen andre enn meg som flytter ut i stua :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakker vi om små barn, ville jeg ikke ofret soverommet. Snakker vi om tenåringer, ville jeg kanskje gjort det. Små barn klarer fint å dele rom, men de ter bare vi voksne som har fått for oss at de skal ha hver sitt rom. Er ikke mange år siden det var vanlig at 2-? søsken delte rom.

Jeg selv ville syns det var vanskelig å skulle sove på samme rom som man oppholdt seg hele dagen, for soverommet skal jo på en måte være et fristed for deg også. Men ønsker du å gjøre det, er det ingen som stopper deg :)

• Liker 1
Skrevet

Er ikke tenåringer nei :P

4-5åringer, eldste blir 6 på nyåret.

Vurderer det litt frem og tilbake. eldste liker å susle litt for seg selv med ting, og det får ho ikke gjort så mye for lillebror skal alltid være med, og vekker ho om natta har han begynt med. Begynner å bli en del tull, og krangling med de.

Skrevet

Når de er så små ville jeg prøvd litt andre løsninger først. F.eks sette opp skjermvegger og lage egne private kroker til de på soverommet (hvis det er plass). Ev kjøpe etasjeseng med plass under.

Hvorfor er han våken om natten? En mulighet er jo å sette en seng inne hos deg der han kun sover til det roer seg, slik at søstra får nattero.

• Liker 7
Skrevet

Vi vurderte det selv ei stund, men valgte det bort.

Det er veldig viktig at du også får en god søvn og soveplassen bør være god. Jeg ser for meg at søvnen blir ganske dårlig om man skal ligge på f.eks en sovesofa hver natt.. Det finnes jo mange lure løsninger of personlig ville jeg ikke hatt ei oppredd seng stående i stua men heller ei seng man kan felle ned fra veggen, daybed med gode madrasser eller liknende.

En av grunnene vi selv valgte det bort var at jeg foretrekker temperaturen lav på soverommet. Det tar relativt lang tid å få opp igjen temperaturen i stuen etter en natt med åpne vinduer.

Vi valgte det det bort som sagt, så jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde på stua et år av samme grunn. Gikk helt fint.

Skrevet

Jag skulle också försöka med andra lösningar så länge de är så små, sen kanske det är aktuellt att flytta till något större?

Soveplats i stua är inget problem i sig, se bara till att du får din privata plats. Jag hade en kompis som bodde i en tvårums lägenhet med sin mamma. Han hade fått sovrummet, där var han och kompisarna. Mamma hade en säng bakom hörnsoffan i vardagsummet/stua.

Skrevet

Jeg hadde sovealkove i stua i flere år, da jeg ikke hadde noe annet enn ett soverom og to barn. De har delt rom i alle år.

I tillegg fikk jeg en samboer på slutten, og vi bodde alle fire i denne leiligheten. Gikk det også :)

For min del var det viktig at jeg kunne ha seng, ville ikke ha sovesofa. Og at jeg kunne skjerme sovekroken slik at jeg ikke så den fra sofaen. Klarte det, og det var ikke noe problem :)

Skrevet

Ikke alle steder det er mulig for en person å få råd til noe større. De jeg kjenner som er aleneforeldre i Oslo bor på stua alle sammen, og har overlatt soverommet til barnet/barna. Og det fungerer greit, krever bare at man rer opp senga hver dag, og at man har en god seng som er sammenleggbar. Har man større stue kan man lage en krok bak ett forheng feks.

• Liker 3
Skrevet

Det er vanskelig å finne noe som er større i nærheten av her vi bor nå, men dte er klart, jeg ønsker meg noe større, men prisen må være enig også :gjeiper:

Håper jo at han jeg leier av nå får noe ledig i nærheten som er større etterhvert, vil leie av han siden han har de greieste prisene.

de har etasjeseng, aner ikke hvorfor lillebror våkner om nettene.. Det er enten midt på natta eller veldig tidlig om morran han våkner.

Skrevet

Det går fint å lage seg en soveplass i stua. Enten kjøper du en fin "daybed" som du rer opp hver morgen. Med ett fint sengeteppe og puter, eller du det finnes mange typer skillevegger som du kan bruke til å lage deg en fin liten "sovekrok"

Slik er det å være foreldre noen ganger synes jeg, man "ofrer" seg for barna.

Eventuelt kan du jo prøve å dele av det soverommet du har, slik at du "deler" rom med en av barna. Husk vi voksne sover jo bare der.

Gjest Ashley_Johanna
Skrevet

Så nettopp et program om en av danmarks mest kjente arkitekter,han hadde designet leiligheten sin slik at barna hadde eget rom mens han og kona sov i stua på det som til daglig var en daybed.ikke bare får ungene eget rom,men du blir en trendsetter i tillegg;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg, min søster og mine foreldre delte soverom til min søster var 9 og jeg var 5. At hvert barn absolutt må ha sitt eget soverom tenker jeg er bare tull.

Dessuten er det viktig at du også har god søvn og mulighet til å trekke deg litt unna, og jeg ser noen andre mener at stua er flott å sove på, men for meg er det et problem når soveplassen er på et sted der jeg vanligvis er våken. Søvnen blir dårligere, og det blir tyngre å gå og legge meg.

• Liker 3
Skrevet

Er ikke tenåringer nei :P

4-5åringer, eldste blir 6 på nyåret.

Vurderer det litt frem og tilbake. eldste liker å susle litt for seg selv med ting, og det får ho ikke gjort så mye for lillebror skal alltid være med, og vekker ho om natta har han begynt med. Begynner å bli en del tull, og krangling med de.

Jeg ville ha flyttet med selv inn på rommet til minsten, slik at storesøster fikk eget rom. Du skal jo tross alt barae sove der, men det er bedre å sove på et soverom (sammen med det ene barnet) enn i stua (jepp, jeg har prøvd begge deler)

• Liker 2
Gjest hermine
Skrevet

Jeg ville ha flyttet med selv inn på rommet til minsten, slik at storesøster fikk eget rom. Du skal jo tross alt barae sove der, men det er bedre å sove på et soverom (sammen med det ene barnet) enn i stua (jepp, jeg har prøvd begge deler)

Jeg hadde nok også prøvd å ordnet det slik at jeg sov på samme rom som minsten(på det største rommet) og at jenta fikk eget rom. Du skal jo bare sove der og om du setter inn en sovesofa der eller dere ligger i etasjesengen så vil han jo ikke merke delingen sånn. I tillegg kan han selv ha venner der på dagtid.

Går ikke dette hadde jeg nok ordnet soveplass til meg selv på stuen. Men syns absolutt det hadde vært bedre å sovet med minste på et rom.

Skrevet

Jeg har barn, begge kjønn og noen år i mellom de. Som deg så jeg kun to soverom. De delte inntil eldste var 11-12 år. Da gjorde jeg det sånn at den yngste fikk køyeseng og at jeg sov i underkøya. På dagtid var rommet barnet sitt. Fungerte utmerket. Da yngste ble tenåring så flyttet jeg ut i stua. Nå har jeg en sånn sofa at ved å fjerne puter så funker den bra som seng. Jeg sover greit, men ikke ideelt selvfølgelig. Går ikke ann å ha det kjølig nok da jeg ikke kunne sove med terrassedøra åpen (bor i 1. etasje). I tillegg så har du det problemet dersom unger våkner tidligere enn deg selv. Nå vet de at de får holde seg på rommene inntil jeg våkner. Selvfølgelig ok å gå å ta seg litt mat og drikke. De får da heller ikke sett på tv for vi har bare en og den står i stua. Alt i alt en grei løsning når man har et soverom for lite.

Skrevet

Eg ville kanskje ha gjort det om dei var tenåringar, men med ein 4- og 6-åring tykkjer eg det berre er tull. Du treng også god søvn. Små ungar har absolutt ikkje vondt av å dele rom.

• Liker 2
Skrevet

En i familien har gjort det. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være veldig ødeleggende for både henne og mannen. Sønnen på ni fikk soverommet deres, og dattera på tre fikk sønnens rom. Nå sover pappaen i stua, mens mammaen sover ved siden av dattera. Skjønner ikke at de orker.

• Liker 4
Skrevet

De har nok ikke vondt av det, men det er jammen meg slitsomt å høre på krangling hele tia også.

Om jeg ender opp med å gjør det så setter jeg en liten seng litt bort fra sofaene og tv'n.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...