AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 1. Er det slik hvis en gjennomsnittlig høy mann får barn med en lav kvinne, så blir barnet lav? Eller har kosthold noe å si? Kan barn vokse til å bli høyere enn foreldrene sine, selv om de er lave? (Ønsker meg ikke lave barn. Grunn: Jeg var lav, og ble mye mobbet pga det). 2. Pene par får pene barn, og stygge par får stygge barn? (Myte eller sannhet?
Gjest Wanted Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 Jeg tror høyde er meget genetisk. Samme er selvsagt utseendet, men såkalte mindre pene behøver ikke å få mindre pene barn. Heller ikke disse pene menneskene har noen garanti for å få vakre barn. Det kommer helt an på hvordan DNA-et mikses til og hvilke trekk som kommer fra hvem. Enkelte barn ligner for eksempel mer på besteforeldrene, og ikke så mye på foreldrene. Uansett så er skjønnhet meget subjektivt og det finnes alltids noen som synes at den stygge er pen, eller at den pene er stygg. 2
isbiten. Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Vel, både jeg og broren er høyere enn henholdsvis mamma og pappa. Men om det har noe med kosthold å gjøre, vet jeg ikke akkurat.
SummerJoy Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 Mener å ha lest at barn som regel blir høyere enn foreldrene sine. (stemmer ikke med meg da, jeg er lavere enn mamma og pappa, men begge søskene mine er høyere)
Kontormus Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 Jeg vil tro at sannsynligheten for at høye foreldre får høye barn er stor. Foreldre som ikke er så høye, kan få barn som blir høyere eller like høye som dem selv. Men for sistnevnte er muligheten for variasjon større. Det er ingen selvfølge at pene mennesker får pene barn. Heller ikke at de stygge får stygge barn. Her tror jeg sammensetningen av gener og trekk er helt tilfeldig. Mener likevel at barn har en tendens til å få det beste fra begge foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Tusen takk for flotte svar. Er det noen andre med barn som vil svare?
Fanta Exotic Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 Mamma er 158, og pappa var 160. Søstrene mine og jeg er alle 158 cm
Moscato Skrevet 6. november 2011 #8 Skrevet 6. november 2011 Pappa er ca 170, mamma er 168. Jeg er på 160, brødrene mine på 17 og 19 har passert mamma og pappa for lenge siden. Søsteren min på 15 nærmer seg min høyde og blir nok ca på mammas og pappas høyde. Yngstebror på 11 har fått veksthormonbehandling siden han var 3, og jeg tror vel at han kommer til å passere 160 i alle fall. Pappas slekt er generelt små i størrelsen. Når vi ser bort fra det rent genetiske er du nødt til å innse at det at du ble mobbet som barn ikke vil påvirke barnet ditt med mindre du gjør det til et nummer, slik som nå. Gir du uttrykk for at høyde er eller burde være et problem, vil det gå ut over selvtilliten til barna dine og gjøre dem til lettere "bytter". Men det er ikke nok med det: du risikerer at barna dine oppfatter høydeproblemet ditt som at det er fritt fram å hakke på alle andre som er lave, om de ikke selv er det. 5
spinnwild Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 Jeg er like høy som min mor (ca.170cm), min bror er like høy som min far (ca. 180cm). Min samboer er høyere enn sine foreldre, hans søster også. Men i den familien er alle over 190cm da... Hans mor er lavest. Hele denne slekten er høye, både på mor- og farsiden. Jeg tror høyden trekker mer oppover mot høyeste, enn nedover mot laveste... Ser ofte at det er en forelder (typisk moren) som er lavere enn barna. Men man må se litt på gjennomsnittlig høyde på foreldrenes familie også, vil jeg tro... Ikke alle pene par får kjempepene barn, og ikke alle mindre pene par får mindre pene barn. Alt koker ned til sammensettingen av trekkene de får fra genene, og hvilke trekk man får fra hvem osv.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #10 Skrevet 6. november 2011 Dette skal være en måte å regne ut høyde på barn. Regn ut høyde for jenter: 1. Legg sammen mors høyde i cm + fars høyde i cm 2. Trekk fra 13 cm 3. Del (divider) tallet på to Regn ut høyde for gutter: 1. Legg sammen mors høyde i cm + fars høyde i cm 2. Legg til 13 cm 3. Del (divider) tallet på to Det blir riktig på meg og mine søsken. Men hvor nøyaktig det er aner jeg ikke.
Mamma1 Skrevet 6. november 2011 #11 Skrevet 6. november 2011 Jeg er 168, pappaen er 1.80, sønnen har vokst fra oss begge.
Sushi Skrevet 6. november 2011 #12 Skrevet 6. november 2011 Mamma er lav, mens jeg har arvet høyden til pappa. Jeg var riktignok veldig lav før ungdomsskolealder, så jeg ble også "mobbet" for høyden min, men så vokste jeg fra alle sammen Synes ikke akkurat høyde er en veldig god grunn til å ikke få barn, men hvis du formidler holdninger som at ytre trekk er viktigere enn hvordan man oppfører seg, da bør du kanskje tenke deg om en ekstra gang. 1
Gjest Avocado Skrevet 6. november 2011 #13 Skrevet 6. november 2011 Dette skal være en måte å regne ut høyde på barn. Regn ut høyde for jenter: 1. Legg sammen mors høyde i cm + fars høyde i cm 2. Trekk fra 13 cm 3. Del (divider) tallet på to Regn ut høyde for gutter: 1. Legg sammen mors høyde i cm + fars høyde i cm 2. Legg til 13 cm 3. Del (divider) tallet på to Det blir riktig på meg og mine søsken. Men hvor nøyaktig det er aner jeg ikke. Bommer med 7 cm hos meg. Jeg er hunkjønn og 1 cm høyere enn moren min.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #14 Skrevet 6. november 2011 Pappa er 187 og mamma 155 og jeg er 168. Mannen min er 172 og ungene våre er 163 og 165 (jenter) og 173 (gutt).
Tropic Skrevet 6. november 2011 #15 Skrevet 6. november 2011 Jeg er jente og høyere enn begge min foreldre. Jeg har arvet høydegenene fra mine besteforeldre, også utsende. Så ikke bare foreldre det går på
Gjest imli Skrevet 6. november 2011 #16 Skrevet 6. november 2011 Både høgde og utsjånad er genetisk, men ein blir ikkje alltid lik som foreldra Er jo gener frå heile slekta, langt bakover, som også kan påverke. Kosthald kan ha litt å seie for høgde, men det gjaldt nok mest før i tida, då mange ikkje hadde nok å eta. Eg er for øvrig 3 cm høgare enn mora mi. Kor høge ungane mine blir, veit eg ikkje, men eg har høyrt at ein skal kunne doble 2-års høgden for å finne ut høgden som vaksen. I så fall blir mine ungar (to gutar) litt over 1,80 m.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2011 #17 Skrevet 6. november 2011 Her er far 158cm og mor 164cm. Jeg (jente) ble 152cm og min bror 185cm. Han er den høyeste i slekten, og alle på far- og morsiden er ganske lave. Dog er de på farsiden litt lavere enn på morsiden.
Gjest Purple Haze Skrevet 6. november 2011 #18 Skrevet 6. november 2011 Jeg er 168 og barnefar er 176, altså ikke så høye. Min eldste sønn er 176 og min yngste er 193! Hvor han har fått høyden fra, aner jeg ikke. Alle besteforeldrene er litt under snittet høye. Utseendemessig var eldstemann veldig lik meg da han var liten, men som voksen er han bare blitt mer og mer lik sin far. Yngste har sett ut som en kopi av faren sin fra han ble født. Jeg har sett flere eksempler på at pene par ikke nødvendigvis får de peneste ungene, og at ordinære mennesker har fått unger som er penere. Uansett så synes man sitt eget barn er det vakreste som finnes
Gjest Rampunge Skrevet 6. november 2011 #19 Skrevet 6. november 2011 Høyde bestemmes ikke bare av arv, men også miljø. Kosthold, passiv røyking feks. Likevel har vi alle et utgangspunkt genetisk. Det vil si, var det meningen at du skulle bli 190, blir du ikke plutselig 160 fordi foreldrene dine fostret deg opp på cola og grandiosa (,men kanskje 185).
apekatt Skrevet 6. november 2011 #20 Skrevet 6. november 2011 (endret) Mamma er 157cm, og pappa er 178cm, jeg er 163. Jeg tror jeg hadde blitt høyere om jeg var gutt, fordi lillebror som bare 9 er på min høyde, mens søsteren min er nesten lik høyde som meg. Når det kommer til utseende så må ikke barn ligne på foreldrene sine. Foreldrene mine er fine, og jeg ligner på dem veldig mye, og broren min og. Søsteren min ser helt lik ut som tremenningen til faren min, og ingen kunne trodd at hun var datteren til foreldrene mine. Hun er fortsatt pen Så kommer skjønnhet an på personen som ser, alle har forskjellige kriterier til hva som er pent og hva som er mindre pent Endret 6. november 2011 av apekatt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå