Gå til innhold

Helt ærlig. Har muslimene egentlig gjort noe positivt for vårt samfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Herr Drue

Poenget er at undersøkelsen er for selektiv til å brukes som argument av en (du) som bruker "muslimer" som fellesbetegnelse på alle utlendinger.

De snakker om innvandrere fra et utvalg land - du snakker om utlendinger fra alle land.

De snakker om arbeidsinnvandrere - du snakker om deres barn og deres barn igjen (så lenge de er mørke i huden går jeg utifra, du spør jo ikke hver enkelt om de er muslimer?)

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de bare gjør ugagn. Har ikke noe mot asiatere generelt pga de er som regel snille, men har veldig mye problemer med muslimer og kosovoalbanere generelt fordi jeg er vant til at de bare gjør faenskap. Har venner fra de ulike gruppene, men FLESTEPARTEN er ikke gode i hodet.

Synes ikke matretter kan gjøre opp for all kriminaliteten dems. Tror Norge hadde hatt det MYE bedre uten muslimer i landet for å være ærlig. Nå skjærer jeg ikke alle over en kam, men sånn generelt sett så tror jeg vi hadde hatt bedre av å ikke slippe inn så forbanna mange muslimer. Religion er roten til alt ondt!

Går ikke an å gjøre et overblikk uten å bli truet og kalt rasist?? Har sett sånne tilfeller en million ganger når f.eks. venner av meg har bare gjort et overblikk.

SÅ mye som de får av oss, og SÅ bra de har det (bedre enn mange nordmenn), så er de så utakknemlige. Synes det er synd med tanke på hvor mange snille det er av dem også. Jeg føler jeg blir mer og mer rasistisk pga dette. Har aldri vært rasist, men begynner å bære masse nag til utlendinger når jeg ser alt de gjør og hvordan de oppfører seg.

Så kan de finne på å si ting som at vi er rasister om vi sender dem hjem for da blir dem drept? FORDI de har voldtatt eller drept her i landet? Okay, så Norge er en slags sone der man kan gjøre hva man vil eller? Virker nesten sånn... Se for dere hvordan det var for 15 år siden... Litt MINDRE rolig i landet nå eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakistanere er i hvert fall overrepresentert i høyere utdanning. "39,4 % av andregenerasjons norsk-pakistanske kvinner tar høyere utdanning, mot 36,4% i den kvinnelige befolkningen totalt; 29,9 % av andregenerasjons norsk-pakistanske menn tar høyere utdanning, mot 23,4% i den mannlige befolkningen".

De er i tillegg grovt overrepresenter på blant annet medisinstudiet.

Sånn sett er muslimer, i dette tilfellet representert ved Pakistanere, essensielle for kunnskapsnasjonen Norge i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mye av elendigheten i ikke-vestlige land er resultat av vestlig kolonialisering, så ja, vi er delvis skyldige og ansvarlige. Ikke at det unnskylder at folk begår kriminelle handlinger, men ærlig talt, det går an å ha litt nyansert syn på ting.

Når har Norge kolonialisert i den tredje verden? Vi var et fattig bondeland når de store vestlige nasjoner kolonialiserte.. Dessuten er det et faktum at mange av de landene som er høyest representert på innvandrerstatistikken IKKE er gamle koloniland. F.eks. - den delen av Somalia som var kolonisert, Somaliland, har vært forholdsvis velfungerende og regner seg ikke som en del av resten av landet (det skakkkjørte Somalia vi tenker på).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Når har Norge kolonialisert i den tredje verden? Vi var et fattig bondeland når de store vestlige nasjoner kolonialiserte.. Dessuten er det et faktum at mange av de landene som er høyest representert på innvandrerstatistikken IKKE er gamle koloniland. F.eks. - den delen av Somalia som var kolonisert, Somaliland, har vært forholdsvis velfungerende og regner seg ikke som en del av resten av landet (det skakkkjørte Somalia vi tenker på).

Jeg snakker om at vestens velstand i stor grad baserer seg på andre lands elendighet. Det var et svar til personen som mente at Norge ikke har skyld i andre lands kriser. Hvis du vil diskutere saken videre bør du starte en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snakker om at vestens velstand i stor grad baserer seg på andre lands elendighet. Det var et svar til personen som mente at Norge ikke har skyld i andre lands kriser. Hvis du vil diskutere saken videre bør du starte en ny tråd.

Og da spør jeg - hvordan har Norge skyld i andre lands kriser?

Nei, jeg trenger ikke å starte en ny tråd for å spørre deg om det. Det er lov med avsporinger så lenge de ikke tar over hele tråden, og det har jeg ikke planer om å gjøre. Eller er det ubehagelig å måtte svare på noe når du vet at du ikke har rett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har Norge kolonialisert i den tredje verden? Vi var et fattig bondeland når de store vestlige nasjoner kolonialiserte.. Dessuten er det et faktum at mange av de landene som er høyest representert på innvandrerstatistikken IKKE er gamle koloniland. F.eks. - den delen av Somalia som var kolonisert, Somaliland, har vært forholdsvis velfungerende og regner seg ikke som en del av resten av landet (det skakkkjørte Somalia vi tenker på).

Jeg tror ikke at innvandrere fra tredje verden har kunnskap om Norge når de kommer hit (en god del har det ikke etter å ha vært her, heller). Men jeg mistenker at de tenker på Europa og USA som "Vesten", og at Norge dermed er medskyldig i det "Vesten" har gjort ellers. Hadde jeg bestemt, hadde asylsøkere også måttet undervises i historie for å få opphold i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver "muslimer" regner jeg med du, som mange andre, sikter til alle disse som har et typisk utseende for de områder hvor islam er mest utberedt, og ikke snakker om de som tilhører religionen islam.

Hva innvandrere fra områder som midt-østen og nord-afrika har gjort for samfunnet?

Vel, norge er et svært rikt land, med masse penger og lite arbeidskraft. Vi er et av landene i verden med høyest utdanningsnivå, og i perioder har det vært store problemer med å skaffe arbeidsfolk med lavere/ingen utdannelse. Mange førstegenerasjonsinnvandrere fra områder med f.eks mye fattigdom og dårlige velferdsordninger har ikke utdannelse, og tar gledelig den jobben de tilbys - samme om de må vaske dass, kjøre buss eller jobbe i andre "lavstatusyrker".

Mange andregenerasjonsinnvandrere tar høyere utdannelse. Innvandrere fra Iran i aldersgruppen 30-44 år har f.eks i gjennomsnitt høyere utdanning enn gjennonsnittet av alle i denne aldersgruppen i Norge.

I tillegg bidrar de vel med det folk flest bidrar med - kunnskap, skattepenger, mangfold, samfunnsutvikling osv.

Selvfølgelig finnes det idioter blant innvandrere, og jeg regner med det er det du prøver å påpeke, men sannheten er at "muslimer flest" (evt innvandrere fra midtøsten og nordafrika) er greie folk som prøver å gjøre en god jobb.

Det er også vanvittig irriterende med de som påpeker at "innvandrerne kan ikke komme her og kreve noe". Svært mange av de dere ser på som "krevende innvandrere" er norske statsborgere som er født og oppvokst i norge, og som er nordmann på lik linje med alle andre som har statsborgerskap. En statsborger som betaler skatt til og tilhører Norges rike, bør på lik linje med alle andre, få uttale sin mening og kreve sine rettigheter, f.eks religionsfriheten. Om den norske stat skal spandere kirke på de kristne, syns jeg det er rett og rimelig at også muslimer får sin støtte. Om du ønsker å bli buddhist, scientolog eller for den saks skyld starte din egen religion er du i din fulle rett til å gjøre dette, og søke statsstøtte for å utøve din religion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver "muslimer" regner jeg med du, som mange andre, sikter til alle disse som har et typisk utseende for de områder hvor islam er mest utberedt, og ikke snakker om de som tilhører religionen islam.

Hva innvandrere fra områder som midt-østen og nord-afrika har gjort for samfunnet?

Vel, norge er et svært rikt land, med masse penger og lite arbeidskraft. Vi er et av landene i verden med høyest utdanningsnivå, og i perioder har det vært store problemer med å skaffe arbeidsfolk med lavere/ingen utdannelse. Mange førstegenerasjonsinnvandrere fra områder med f.eks mye fattigdom og dårlige velferdsordninger har ikke utdannelse, og tar gledelig den jobben de tilbys - samme om de må vaske dass, kjøre buss eller jobbe i andre "lavstatusyrker".

Mange andregenerasjonsinnvandrere tar høyere utdannelse. Innvandrere fra Iran i aldersgruppen 30-44 år har f.eks i gjennomsnitt høyere utdanning enn gjennonsnittet av alle i denne aldersgruppen i Norge.

I tillegg bidrar de vel med det folk flest bidrar med - kunnskap, skattepenger, mangfold, samfunnsutvikling osv.

Selvfølgelig finnes det idioter blant innvandrere, og jeg regner med det er det du prøver å påpeke, men sannheten er at "muslimer flest" (evt innvandrere fra midtøsten og nordafrika) er greie folk som prøver å gjøre en god jobb.

Det er også vanvittig irriterende med de som påpeker at "innvandrerne kan ikke komme her og kreve noe". Svært mange av de dere ser på som "krevende innvandrere" er norske statsborgere som er født og oppvokst i norge, og som er nordmann på lik linje med alle andre som har statsborgerskap. En statsborger som betaler skatt til og tilhører Norges rike, bør på lik linje med alle andre, få uttale sin mening og kreve sine rettigheter, f.eks religionsfriheten. Om den norske stat skal spandere kirke på de kristne, syns jeg det er rett og rimelig at også muslimer får sin støtte. Om du ønsker å bli buddhist, scientolog eller for den saks skyld starte din egen religion er du i din fulle rett til å gjøre dette, og søke statsstøtte for å utøve din religion.

Du skriver mye klokt, men tror du innvandrere noen gang vil bli ansett som likeverdige borgere som oss noen gang? Ikke bare i Norge men også i Europa? Jeg tror at folk i Europa er mye mer knyttet til landene og områdene sine gjennom røtter og historie, og at dette skaper distanse mellom oss og dem. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk tittel på tråden.

Muslimer er ikke islam, eller omvendt. Muslimer har gjort mye positivt for vårt samfunn, Islam derimot har ikke bidratt med noe særlig.

Endret av Larsern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk tittel på tråden.

Muslimer er ikke islam, eller omvendt. Muslimer har gjort mye positivt for vårt samfunn, Islam derimot har ikke bidratt med noe særlig.

Off topic, men jeg er ikke helt med på denne tankegangen om å skille religion på ene siden og dens tilhørere på den andre. Religion er skapt av mennesker, utøves, tolkes og holdes i hevd utelukkende av mennesker, og kan slik sett ikke "eksistere" på egen hånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Off topic, men jeg er ikke helt med på denne tankegangen om å skille religion på ene siden og dens tilhørere på den andre. Religion er skapt av mennesker, utøves, tolkes og holdes i hevd utelukkende av mennesker, og kan slik sett ikke "eksistere" på egen hånd!

Jeg tror du gikk glipp av poenget.

Jeg stiller derfor to spørsmål som har et tilsvarende samhold, uten sammenligning forøvrig:

1: "Har nesepillere bidratt med noe godt i samfunnet?"

2: "Har det å pille seg i nesa ført til noe godt i samfunnet?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...