Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å begynne på folkehøyskole neste høst, og har dermed ett par spørsmål jeg håper noen her kan svare meg på:

Har du selv gått på folkehøyskole og har erfaringer?

Hvordan er opplegget egentlig? En bor vel på skolen, men har en fri i helgene der en kan gjøre det en selv har lyst til? Eller er en liksom "på skolen" hele året?

Hvordan er det med inntak til slike skoler? Er det de som søker først som får plass, eller søker en med karakterene fra videregående?

Og selvfølgelig, vil du anbefale meg å gå ett år på folkehøyskole? Hvorfor/hvorfor ikke?

Håper noen her har gått på folkehøyskole og kan svare meg på dette! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, du bør være VELDIG glad i å ha folk rundt deg omtrent hele tida (til gjengjeld så får man jo en del venner). Man får fri i helger og ferier som regel.

Om du ikke er glad i alt for strenge regler (og andakter og kristne ting), bør du styre unna de kristne folkehøgskolene :)

Skrevet

Og de fleste har sånn førstemann til mølla opplegg på opptaket!

Skrevet

fri i helgene? for noe tull. de legger opp undervisningen så det er umulig å jobbe i tillegg også, så du er nødt til å leve på 3000kr i måneden. inkl hjemreise osv

Skrevet

Jeg vet de aller fleste har veldig gode erfaringer og anbefaler absolutt et år på folkehøgskole. For min del var det ikke en positiv erfaring, og jeg sluttet ganske tidlig. Holdte ut i knapt 3 måneder før jeg pakket sakene mine og dro. Men jeg kan jo svare på spørsmålene dine :)

Man trenger ikke bo på skolen, det er valgfritt. Selvsagt er det mye billigere hvis du ikke bor på skolen, da den største andelen av det du betaler for er rommet du får tildelt. Det er nok lettere å bli en del av gjengen hvis du bor på skolen, da det skjer utrolig mye utenom 'timene' som er obligatoriske.

Ellers har man fri i helgene til å gjøre hva en selv vil. Når jeg gikk, var det veldig mange som dro hjem i helgene til kjæreste/venner, man kan også få overnattingsbesøk i helgene av hvem man måtte ønske. På den skolen jeg gikk på kostet det 50 kroner natta for noen å ligge over, da fikk de eget rom og alle måltder inkludert.

Som jeg har forstått har karakterer ingen ting å si for de som vil gå på folkehøgskole, så lenge de har ledige plasser tar de inn hvem som helst. Det handler vel rett og slett bare om å være første mann til mølla.

Mitt tips til de som vil gå et år på folkehøgskole er at du bør være en veldig sosial og utadvendt person, og du burde like å være rundt venner til alle døgnets tider. Jeg merket også veldig fort at det oppsto 'klikker' på skolen allerede etter første dagen, og når klikkene først hadde blitt laget, kunne man ikke slippe inn flere i gjengen. Jeg er uheldigvis ganske sjenert, og klarer ikke åpne meg for nye mennesker på 1 time, så jeg kom meg aldri inn i noen av disse klikkene. Følte meg forferdelig utesteng, og det var ingen som merket det. Angrer forferdelig på at jeg kastet bort tiden min!

• Liker 1
Skrevet

fri i helgene? for noe tull. de legger opp undervisningen så det er umulig å jobbe i tillegg også, så du er nødt til å leve på 3000kr i måneden. inkl hjemreise osv

Kommer HELT ann på hvilken skole du er på, var ikke slik der jeg var.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke karakterbasert inntak på folkehøgskoler.

Det er som regel fri i helgene, med unntak av turer, forestillinger, forefallende oppgaver (som rullering på dyrepass o.l) og andre former for opplegg knyttet til linjen du går på.

Jeg anbefaler definitivt et år på folkehøgskole! Det er for de aller, aller, aller fleste en sosial og utviklende arena, som gir deg venner og former deg på en måte som vil prege deg for resten av livet.

Men du må, som tidligere nevnt, være glad i å være med andre mennesker.. :) Det sies at "du vet du har bodd på internatskole når du åpner en dør, og blir overrasket over at rommet er tomt!" :fnise:

Har du noen spesielle interesser, ønsker eller holdninger som du kan bruke som utgangspunkt for hvilken folkehøgskole du vil søke på?

Som en annen bruker sa; det er ikke akkurat tilrettelagt for å holde en særlig stor stilling ved siden av skolen i det daglige. Men de fleste ønsker det heller ikke, da det som regel er et veldig sosialt miljø man ønsker å delta i. Man får derimot kost og losji dekket av skolen, så de fleste klarer seg fint med stipendene, som ligger på nærmere 4000kr, om jeg ikke tar feil.

Ønsker du å jobbe, kan du f.eks gjøre dette i feriene, eller en vakt i ny og ne. Vil ikke anbefale å holde en stilling med faste vakter når man går på folkehøgskole.

Min mann har aldri bodd på internat, og jeg sier at når vi blir 60 skal vi på sånn folkehøgskole for pensjonister, så han kan få prøve hvordan det er! :ler:

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

Hvordan er opplegget egentlig? En bor vel på skolen, men har en fri i helgene der en kan gjøre det en selv har lyst til? Eller er en liksom "på skolen" hele året?

Vi hadde èn langhelg fri i måneden og nesten hver søndag. Resten av helgedagene ble brukt på "skolearbeid" Vi hadde heller ikke mulighet til å jobbe eller studere ved siden av eller bo andre steder enn på internatet

Hvordan er det med inntak til slike skoler? Er det de som søker først som får plass, eller søker en med karakterene fra videregående? Ikke inntak med tallkarakterer men de så på karakterene i orden og oppførsel og fraværskarakteren i tillegg til søknaden og forsamtalen. Så hos oss kom man ikke inn fortløpende

Og selvfølgelig, vil du anbefale meg å gå ett år på folkehøyskole? Hvorfor/hvorfor ikke? JA, alle mine beste venner er derifra. Var et jævla slit men hadde gått året om igjen og om igjen resten av livet om det var mulig :fnise:

Endret av uAnonymBruker
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Ms. Raggsokk, mod

Skrevet

Når du ikke trenger å betale hverken bolig, strøm, transport eller mat, er 3000/mnd ganske greit ;)

• Liker 4
Skrevet

Og det går ganske greit når man får all maten, og slipper å reise noe sted, annet enn hjemreiser.

På skolen jeg gikk hadde vi halv dag på lørdager, og fri på søndag. Så hadde vi hjemreisehelg ca hver tredje uke, hvor vi sluttet tidlig på fredagen.

Jeg vil anbefale å gå på fhs, men man bør tenke igjennom hva man vil få ut av det, og være kritisk når man velger skole. Snakk gjerne med tidligere elever om fagtilbudet, hvis ikke du er på jakt etter et rent friår, og sjekk også opp hva slags regler det er i forhold til alkohol, religion osv.

Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg har gått på folkehøgskole, og vil påstå at det frem til nå har vært det beste året i livet mitt! Møtte så mange mennesker, fikk gode venninner (inkludert en fantastisk bestevenninne) som jeg fremdeles har kontakt med i dag.

Vi hadde fri hver søndag, og en helg i måneden var det fri hele helgen slik at man kunne dra hjem hvis man hadde lyst. På lørdager var det seminar med diverse tema, da gikk hele skoledagen til å lære om noe bestemt, f.eks. veldedighet, politikk eller mer hobbyrelaterte ting som fotografi o.l. Jeg gikk på skole på en annen kant av landet, så jeg dro sjelden hjem. Men vi fant på mye morsomt på skolen også når vi hadde fri (filmkveld, gå turer, leie lokale og ha fest, spille på musikkrommet osv).

Opptak til folkehøgskole er basert på førstemann-til-mølla-prinsippet. Jeg søkte ganske tidlig og fikk plass med en gang. Karakterer teller ikke, det er et karakterfritt år.

Ut i fra mine erfaringer vil jeg anbefale et år på fhs. Jeg er egentlig veldig stille og sjenert (så man må ikke være utadvent), men møtte likevel venner og hadde opplevelser for livet. Hele skolen dro til Kina bl.a. I starten var det mye tull og flere umotiverte som sluttet, men mange av disse hadde blitt sendt dit av foreldre som mente det måtte "være bra for dem", selv om de ikke hadde lyst. Så det må være noe en selv har lyst til! Jeg hadde også enerom med eget bad (som er mulig på noen skoler), og det var kjempedeilig når man ville trekke seg litt tilbake fra alt det sosiale. Jeg tror det kommer litt an på hva man vil, hva slags linje man kunne tenke seg osv. Noen FHS-er jo mer "prestisje" og kjører et litt hardere løp, mens den jeg gikk på var veldig avslappet og var mer sånn "prøv og se hva du liker, det er lov å drite seg ut". Samtidig som man hadde lærere som utfordret deg, rammer rundt det hele, regler osv. Men man kan kanskje ikke ha forventninger om at "det blir det beste året i livet", det er opp og nedturer, alle trives ikke like bra osv. Men det KAN bli et utrolig bra år!

Ift. det økonomiske, så kan jeg virkelig ikke huske å ha slitt økonomisk. Vi fikk jo mat, opphold og det vi trengte. Kjøpte litt snop på lokalbutikken innimellom, men det var så langt uti gokk at vi ofte ikke gadd å dra og handle fordi det var så langt dit :ler:

Dette ble et langt innlegg, men håper du fikk svar på noe av det du lurte på TS :)

Gjest Nigiria
Skrevet

Har du selv gått på folkehøyskole og har erfaringer?

Ja, jeg har gått på folkehøgskole. Begynte rett etter vgs. Det er et valg jeg er utrolig glad for at jeg tok, selv om jeg ikke er "supersosial" som enkelte her skriver at man bør være. Det kommer vel helt an på hvilke folk som begynner på den skolen du gjør. Hadde både fantastiske og tunge dager, men slik er det vel ellers også? Fikk meg kjæreste der og et håndfull gode venner jeg fremdeles har god kontakt med.

På vår skole hadde vi fri i helgene ja. Det var noen som dro en del hjem i helgene, og noen få som hadde deltidsjobb på ettermiddagen på tettstedet der skolen lå. Mulighetene er der om du vil. Du bør sjekke ut de ulike skolene før du søker, alle er veldig forskjellige.

Hvordan er det med inntak til slike skoler? Er det de som søker først som får plass, eller søker en med karakterene fra videregående?

På vår skole var det "førstemann til mølla" tror jeg (ut fra folka som gikk der tydet det slik :P)

Og selvfølgelig, vil du anbefale meg å gå ett år på folkehøyskole? Hvorfor/hvorfor ikke?

Ja! Det er en flott mulighet til å lære mye om deg selv og få nye venner. Dette er en mulighet man får én gang i livet som er helt spesiell. Det er også en "jevn overgang" fra å bo hjemme hos foreldrene til å flytte for seg selv.

Det var jo ikke bare fryd og gammen hver dag, men når jeg ser tilbake på året nå er jeg så utrolig glad for at jeg valgte å gå på fhs.

Skrevet

Jeg har selv gått folkehøgskole og det var mitt beste år! Vil bare si at det er ingen økonomiske problemmer på folkehøgskole for du trenger ikke kjøpe noe mat eller lignende siden du får alt dette. 3000 kr er ikke så ille, det eneste du kanskje behøver er vaskepulver, shampo og andre dagligdagse ting og det koster ikke over 3000 engang så man har i tillegg råd til litt snop.

Kristne folkehøgskole er heller ikke så ille. Jeg gikk kristen folkehøgskole og ingen av vi som gikk der la merke til at det var en særlig kristne skole. Det var ingen strenge regler og alt det kristne var helt frivelig å delta i. Det var en gudstjeneste ved skolen hver søndag og det var helt frivelig å delta i. Selv deltok jeg aldri. Det var undervisning på lørdagene ja (seminar, forskjellig fra hver gang - men det seminaret var ikke akkurat kjedelig, heller interessant.). På søndagene hadde vi fri. Frihelger var det å.

Skrevet

Mitt tips til de som vil gå et år på folkehøgskole er at du bør være en veldig sosial og utadvendt person, og du burde like å være rundt venner til alle døgnets tider. Jeg merket også veldig fort at det oppsto 'klikker' på skolen allerede etter første dagen, og når klikkene først hadde blitt laget, kunne man ikke slippe inn flere i gjengen. Jeg er uheldigvis ganske sjenert, og klarer ikke åpne meg for nye mennesker på 1 time, så jeg kom meg aldri inn i noen av disse klikkene. Følte meg forferdelig utesteng, og det var ingen som merket det. Angrer forferdelig på at jeg kastet bort tiden min!

helt enig i dette.

jeg trivdes ikke i det hele tatt, og det er surt å sitte igjen å tenke på at jeg har kasta bort et år, og alt jeg sitter igjen med er studielån....

så er man ikke veldig sosial av seg, så er det nok ikke å anbefalle.

Skrevet

Jeg har gått på folkehøyskole og trivdes veldig godt. Lærte masse det året, faktisk både faglig og ikke minst sosialt/om meg selv. Vi hadde fri de aller fleste helgene. Økonomisk har man ikke mye penger, men jeg hadde da råd til å gå ut og drikke øl stadig vekk, reise hjem til familien osv (hadde riktignok jobbet en del i årene før, og jul og påske). Det er litt forskjellig standard rundt om kring, der jeg gikk hadde vi enkeltrom i ganske bra stand, fellesbygningene var nokså slitne. Har vært på et par andre fhs i ettertid i forbindelse med studier og jobb, og det ene stedet var det kjempestandard på undervisningsrom og utstyr, på en annen var rommene utrolig slitne, med hull i veggene og omtrent kasser å sove på.

Det er ganske forskjellig hvordan det praktiseres med alkohol - vi fikk lov å drikke på internatet, dra ut på byen osv, mens andre steder er det totalforbud mot å komme beruset tilbake til skolen. Deilig å ha det liberalt, alle var også over 18 år, samtidig kan det bli i overkant mye festing og bråk og mindre fokus på skolen, så det bør være noe du sjekker ut og vurderer i forhold til dine prioriteringer.

Man trenger ikke være utadvent for å trives på folkehøyskole. Jeg har alltid vært sjenert og innadvent, men kom fint inn i miljøet. Det var lite klikkdannelse hos oss heldigvis, folk dannet grupper av venner i løpet av året, men det var bare 2-3 stykker som hadde en "eksklusiv" krets fra starten. Dette vil selvsagt variere fra år til år, men man trenger ikke ta sorgene på forskudd. Typen linjer og elever, andel jenter/gutter osv vil nok være med på å styre litt sånt. Hos oss var det mye kreative og samfunnsengasjerte folk, og veldig avslappet og imøtekommende. Men man kan bli sliten av å være så tett på andre hele tiden, selv om man f eks ikke "henger med venner" 24 timer i døgnet. Det skjer gjerne ting i løpet av året som påvirker stemningen, når man bor og lever tett kommer andres problemer, gleder og sorger ganske innpå deg. Særlig hvis man deler rom vil jeg tro. Jeg hadde definitivt perioder hvor jeg var sliten og gledet meg til året var over, men det var likevel et av de fineste og viktigste årene i mitt unge voksne liv :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk rett fra ungdomskolen og på folkehøgskole, fortsatt det beste skoleåret i mitt liv (som har runda 30 år og en bachelorgrad). Har fortsatt kontakt med fler av de jeg gikk med. Da jeg gikk var borteboerstipendet og barnetrygden akkurat nok til å dekke skoleavgiften og så fikk jeg 1000kr i mnd hjemmefra, og dekket hjemreise i ferier og det holdt fint det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anbefale et år på folkehøgskole på det aller varmeste. Har både bodd med min mor på folkehøgskole da jeg var 3-4 år, gått på folkehøgskole selv og sendt datter avgårde i høst. Min datter som var helt ekstremt skolelei siden 9., ikke til å få opp om morgenen og hoppet av første året på videregående, stortrives og har virkelig blomstret opp i løpet av de siste månedene. Hun har merkelig nok endt opp som den som passer på at de andre kommer seg opp og på time og har ikke ugyldig fravær i det hele tatt. Helt fantastisk å se, siden jeg har brukt de siste par årene til å bekymre meg over dette med svært liten skolelyst.

Jeg stortrivdes også på folkehøgskole og vil si at halve vitsen med å gå der er å bo der også - man får en uvurderlig trening i å omgås mennesker og ordne opp i konflikter før de blir store. Man får også bedre innblikk i hvordan andres liv kan være, fordi det gjerne er folk fra hele landet og alle samfunnslag, med forskjellige interesser og livserfaringer.

Et folkehøgskoleår er som oftest kortere enn ett vanlig skoleår, fordi en del undervisning og seminarer legges til helger - man er ofte ferdig for året før 17.mai og har anledning til å være klar til å hoppe ut i sommerjobb e.l. tidligere enn de som går på andre skoler.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk på folkehøyskole, og stortrivdes. Er ikke et typisk folkehøyskole-menneske (om da de fins), men hadde lyst til å gjøre noe litt annerledes et år. Valgte skole utifra geografisk plassering og linje, og linje utifra interesse. Var utrolig topp og drive med det man liker aller best her i verden i et år, og stadig utvikle seg sammen med andre folk.

Jeg bodde på skolen, på enerom. Økonomien var ikke god, men når man får mat så klarer man seg fint :) Er glad jeg betalte litt ekstra for enerom, er av typen som trenger å være litt alene inniblant.

Jeg vil virkelig anbefale folkehøyskole! Jeg utvikla meg masse -både innenfor faget jeg "tok", og spesielt som menneske. Det var en veldig god overgang fra det å bo hjemme hos mamma&pappa til å bo alene i leilighet. Fikk masse gode venner det året jeg var der, og følte meg aldri ensom. Er i utgangspunktet typen som har hatt få og gode venner, men FHS lærte meg at det fungerer fint å ha masse mer perifere venner som man kan ha det kjekt med også.

Vi hadde undervisning en del lørdager. Det var lagt opp som seminar, der vi gjorde alt mulig forskjellig. En lørdag hadde vi konkurranse mellom gangene på skolen om å samle inn mest mulig penger for en ideell organisasjon , en annen lørdag hadde vi pepperkakebaking f.eks.

Jeg gikk på en idrettslinje, og nesten hver helg tok noen iniativ til å spille fotball/volleyball/klatre/trene styrke. Det skjedde noe hele tiden, men ingen ble sure dersom du sto over.

Lærerene var flotte mennesker, som gjorde opplevelsen trygg og god.

Spør gjerne dersom du lurer på noe mer. Jeg anbefaler det virkelig, og uten å ville fornærme noen vil jeg påstå at du a)har maks uflaks eller b) gjør ting vanskelig dersom du ikke trives på FHS.

• Liker 1
Skrevet

Er i utgangspunktet typen som har hatt få og gode venner, men FHS lærte meg at det fungerer fint å ha masse mer perifere venner som man kan ha det kjekt med også.

Den erfaringen fikk jeg også :) Man ble såpass godt kjent med mange i løpet av året, selv om man ikke nødvendigvis hang veldig mye sammen eller satt på rommet og betrodde seg til hverandre, at vi kan regne hverandre som venner resten av livet. Det er flere jeg ikke har jevnlig kontakt med, men vi bryr oss om hverandre, og det er alltid stor gjensynsglede når vi treffes i ulike sammenhenger. Jeg fikk også noen gode, nære venner, men har glidd litt vekk fra dem de siste årene. Er likevel veldig glad i dem og setter utrolig stor pris på hva de har betydd for meg. Og jeg var en av de som i grunn ikke hadde noen helt faste jeg hang med de første månedene, jeg bare hang med når noe skjedde... Det var nok noen som ikke kom ordentlig inn i miljøet også, og noen som slet såpass med ting at de ikke fungerte sosialt, men hos oss var det ingen som ikke ble spurt om å bli med dersom vi skulle finne på noe (verre hvis man f eks alltid var på rommet sitt, da kunne man nok bli glemt). I tillegg var det selvsagt større og mindre grad av at vennegjenger samlet seg på rommene.

Og det skjedde liksom alltid noe, folk fant alltid på mer eller mindre merkelige innfall (som å ommøblere fellesrommene, henge opp kunst eller rare ting på underlige steder, mørkgjemsel, gå motsatt vei i svingdører) eller mer normale ting som turer, utstillinger, konserter osv. Dessuten var det ofte arrangementer på kveldstid på skolen som vi måtte være med på, så tiden gikk fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...