Gå til innhold

har jeg høy eller lav muskelmasse og fettprosent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 162/163 og 46-47 kg. Idag har jeg målt muskel og fettprosenten min på en vekt som kan måle det, + melabolsk alder, vannprosenten ni kroppen og hvileforbrenninga mi.

Muskelmassen min var på 38,2 % og fettprosenten min var 13,4. Jeg har ikke så mye peiling på hva som er mye, lite når det kommer til muskel og fettprosent, så mitt spørsmål til dere som kan litt mer om dette er:

har jeg høy muskelmasse i forhold til min høyde og vekt?

har jeg lav fettprosent i forhold til min høyde og vekt?

takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis disse tallene stemmer, har du en veldig lav fettprosent, og blir regnet for å være ekstremt tynn.

Du har en fettprosent bare så vidt over det som er nødvendig for kroppen i forhold til metabolisme osv (essensielt fett), noe den personen som utførte målingen på deg også burde opplyst om.

Fettprosent for kvinner:

Fettprosent over 32% = Overvektig

Fettprosent mellom 25% - 32% = Normalvekt

Fettprosent mellom 21% - 25% = Veltrent

Fettprosent mellom 14% - 21% = Atletisk

Fettprosent mellom 10% - 14% = Ekstremt tynn

Fettprosent under 10% = Faretruende lav! (Helserisiko)

Skrevet

Du har fettprosent helt ned mot minimum for å opprettholde helsa. Jeg håper den vekta målte unøyaktig!

Du har også BMI 17,6 og det er undervektig. BMI er unøyaktig for enkeltpersoner, men likevel. Jeg påstår du er tynnere enn du burde være (noe jeg påstår på et ganske 'tynt' grunnlag <host>).

Hvor gammel er du?

Skrevet

Jeg har målt den hos noen som har en helsebedrift som selger merkevaret av bant annet herbalife, fitline. Også hjelper de mennesker som sliter med for eksempel vekt, muskelsmerter, alt! Det er ikke noe tull og alt er ordentlig. Kjenner bedriften godt, å vet at den vekta der stemmer. Er fullt klar over a1t jeg har en lav vekt, prøver å gå opp, spiser rundt 2400 kcal daglig og er snart 18 år :)

Skrevet

Det finnes ikke vekter som måler nøyaktig fettprosent.

Skrevet

Det finnes ikke vekter som måler nøyaktig fettprosent.

Vekter til vanlig husbruk som har en funksjon for å måle fettprosenten er svært upålitelige. Derimot fins det store dyre aparater som noen treningssentre har, som har ganske bra nøyaktighet.

Forutsatt at TS er av hunnkjønn så er hun svært undervektig.

Skrevet (endret)

Problemet er ikke at firmaet eller folkene er useriøse, men at det er forb... vanskelig å måle fettprosent nøyaktig. Vi har mye mer fett rundt om enn underhudsfett. Målinger som en slik vekt er en pekepinn, men vanskelig å få nøyaktige. Det står en del her: http://en.wikipedia.org/wiki/Body_fat_percentage

Med alder 18 år har du noen år å gå på før kroppen er helt ferdig utviklet. Problemet er at kroppen utvikler seg ulikt for forskjellige personer. Derfor er BMI egentlig uegnet før sånn 20-års alder. Jeg gjorde et kjapt søk og fant en tabell som mener du ligger omtrent ett prosentpoeng inn i normal sone. Den tabellen er nok omtrent like usikker siden den skal ta hensyn til alle variasjonene i utvikling, men den forteller i hvert fall at du ikke akkurat behøver være et krisetilfelle selv om du definitivt er tynn.

(Edit: Den setningen så jo helt skrekkelig ut. Jeg skrev den med et skjevt smil, og mener det ikke alvorlig. Kan jeg bytte "et krisetilfelle" med "i faresonen"?)

Generelt er BMI godt egnet for å si om en befolkning er over-, under- eller normalvektig. I en befolkning kansellerer feilene seg ut. For enkeltpersoner er det oftest ganske riktig, men for en del slår det feil ut.

I ditt tilfelle vil jeg da gjette (igjen, vi vet ikke mye) at du er på rett vei med å skulle spise deg opp litt, at det er sunt å spise seg opp litt, at det er like sannsynlig at vekta har undervurdert fettprosenten litt som at du er nær faresonen.

Men vær så snill, er du i det hele tatt i tvil, sjekk med lege! All verdens synsing av amatører på et nettforum er ingen erstatning for en kontroll, utført av noen som kan det. Ikke minst kan de se etter de riktige tingene (vi vet strengt tatt bare det du har fortalt, og det er farget av hva du tror enten du vil eller ikke).

Når jeg tenker meg om, sjekk med en lege uansett. Du har en måling, du vet den godt kan være gal, men den sier tross alt at du er på kanten.

(Og jeg kan ikke tenke meg en lege i verden som ville ta det ille opp om det kommer en ung jente inn og er bekymret for å være for tynn.)

Endret av xyzzy
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...