Gå til innhold

Hvor kan jeg skaffe en chiliplante?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Er på utkikk etter en chiliplante for å ha i hus. Hvor kan dette skaffes, tror dere? Søkte på plantasjen sine nettsider, men kunne ikke se de hadde noe. Kanskje plantene har spesielt navn? Tips mottas med stor takknemlighet!

EDIT: skrivefeil

Endret av Jonne
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Så den. Du kan kjøpe frø på nett.

Skrevet

Jeg har kjøpt chilli, jalapenos og havanna-pepper frø på plantasjen, men det er en stund siden nå da..

Skrevet

De hadde chiliplanter på plantasjen nå i høst, men er kanskje litt sent for dem nå? De stod mellom inne og utedelen (der det er kjølig) med andre krydderplanter, plantasjen har også frø - kanskje du kan så selv?

Mener også å ha sett de på Coop OBS men det er nok noe de bare har inne i perioder.

Skrevet

Du kan så selv av frø fra chili du kjøper i butikken :) Men mulig det blir større variasjon i styrken da. Kjenner i hvert fall flere som har sådd selv og har store fine chiliplanter. De vokser ganske fort, lager masse frukter (selv nå om høsten) og er lettstelte. Ellers har de dem nok inne i ulike blomsterbutikker.

Skrevet

Hvor ofte trenger de vann? Og må de ha mye lys?

Kunne tenkt meg en selv jeg

Skrevet

Hør på en blomsterbutikk om de kan bestille inn til deg.

Skrevet (endret)

Kjøp habanero og så selv! Dersom du skal gjøre det på denne årstiden anbefaler jeg vekstlys - ideelt sett skal slike planter ha mye lys og du kommer til å behøve et godt armatur (sikkert passe med et 400w natriumdampslampe, da har du litt i overkant med lys til bare en plante, men kan likegjerne satse på en liten innendørs urtehage. Lyset koster litt, men er verd det!) om vinterdyrking av chilli skal bli vellykket. Dersom du heller vil vente litt, kan du så chilli i februar og slippe vekstlys, da det er normalt for planten å vokse godt og sette frukt når dagene blir lengre.

Tror ikke det er så mange chilliplanter i salg hos blomsterforhandlere på denne tiden av året, da det er særdeles lite lønnsomt å produsere ting på en årstid da kvaliteten lett blir så som så og markedet er lite.

Endret av absinthia
Skrevet

Kan slike planter stå i kjøkkenvinduet, eller skal de stå ute..? :sjenert:

Skrevet

De kan stå i kjøkkenvinduet.

Skrevet

Bra tråd :) Har lyst på egen Chili plante jeg også :) Kanskje jeg må gjøre ene hjørne i kjøkkenet om til et lite mini drivhus :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Chili er ein typisk inneplante.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har veldig lyst til å ha ulike "eksotiske" planter i kjøkkenkarmen min, i tillegg til de mer ordinære urtene. Enda en grunn til å glede seg til våren! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...