Gå til innhold

Grønnsaker/tilbehør til svinefilet. Haster!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal ha gjester i morgen og har tenkt å servere helstekt svinindrefilet, gratinerte poteter og madeirasaus, men jeg vet ikke hva slags tilbehør jeg skal velge. Kokt blomkål er kjedelig!

Er det noen som har enkle, men smakfulle tips? Har vurdert å bruke eple og fennikel, men jeg vet ikke om dette passer sammen. Trenger tipset litt fort, for jeg skal ut og handle i ettermiddag.

Hilsen Lille meg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du er glad i fennikel, kan jeg forslå en salat med fennikel og reddiker! Det er kjempegodt. Som dressing bruker du en blanding av sitronsaft (ikke fra flaske, men fra fersk sitron!!) og olivenolje + salt og pepper. (Oppskrift fra Jamie: http://www.nrk.no/mat/1228328.html)

Av kokte grønnsaker foretrekker jeg aspargesbønner, det blir også fine farger på tallerknene!

En annen favoritt er blanding av rødløk i skiver og brokkolli i små buketter + sorte oliven (ikke de kjedelige fra RIMI, men kalamata e.l.) som varmes i stekepanne ca. 15 min. med litt sitronsaft og litt sukker. Blir karamellisert og helt nydelig, og fargene er fantastiske!

Ellers pleier vi som regel å ha en god salat med vinagrette-dressing (eh, hvordan skrives det...) ved siden av når vi har svin indrefilet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk skal du ha! Jeg tar gjerne imot flere forslag.

Jeg har vært inne på tanken av å lage en god salat, men utvalget i butikken er jo ikke best på denne tiden av året...

Hilsen Lille meg

Skrevet

Sider epler, passer godt til svinekjøtt.

Stek eplebåter i litt smør og hell over to tre dl eplesider eller eplemost

og la eplene surre seg ferdig, ca 5 min.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk igjen!

Forslagene er notert, så skal jeg se hva jeg finner i butikken.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Jeg pleier å lage en blanding av løk, rødløk, squash og champinjong og strø litt persille over..

Slår aldri feil til svin og annet hvitt kjøtt!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis det skulle interessere noen så kjøpte jeg aspargestopper, vårløk og babygulerøtter. Jeg fant en oppskrift på nettet hvor dette var tilbehør til svinefilet, så da får vi tro at det passer og at det faller i smak hos gjestene. Det skulle egentlig være med sukkererter også, men det glemte jeg å kjøpe. :oops:

Takk for tipsene! Jeg skal huske på dem til en annen gang.

Hilsen Lille meg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...