Gå til innhold

Får vondt av vektstangen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har de siste månedene begynt å trene styrke, og har et problem i knebøy/squat øvelsen. Saken er at selve vektstangen er vond. Har jeg den "høyt" oppe, får jeg vondt på tværtappen av ryggraden (proc. spinosi C7), og har jeg den litt lenger nede sånn at den ligger støtt merker jeg det ute på skuldrene (acromion). Nå ser jeg at jeg har fått blåmerke på skulderen/acromion. Er dette bare noe jeg skal venne meg til, og satse på at går over? Lite kult med blåmerker av vektstangen..

Jeg vet det er en sånn rundt pute man kan putte på stangen, brukte den i begynnelsen, men da blir den så ustabil.

Ellers har jeg også begynt å få træler på hennene, noen tips der også kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg et håndkle over skuldrene :)

Litt træler skal en ha når en løfter vekter ;)

Skrevet

Hold vektstanga lenger ned på ryggen, det skal egentlig ikke ligge på skuldrene. Press så brystet godt opp og frem, albuene bak og "lås" fast stanga. Slik ser det ut:

Skrevet

Som nevnt skal stanga hvile på musklene, og ikke på ryggraden eller ute på skuldrene. Se om du kan få den til å hvile på mer kjøtt enn muskler. Videoene til rippetoe er også veldig gode!

Gjest Tidssone
Skrevet

Jeg har også fått træler og lurer på om jeg skal kjøpe meg treningshansker. Sliter også meg at det blir tungt å holde stangen under markløft når hendene er svette.

Jeg bruker pute når jeg tar utfall og knebøy. De gangene jeg føler at stangen er ustabil, gjør jeg repsene i lavere tempo.

Skrevet

Bit det i deg! Det går over! Stram latsen (ryggmusklene, mage og ræv, så blir hele deg mer stabil. I starten synes jeg 20kg var vond på ryggen, nå kan jeg ta 75kg uten at jeg tenker over det. Forguds skyld ikke begynn med den tullete puta.

Gjest Tigress
Skrevet

Anten må du bite det i deg eller så må du ha pysepute.

Skjøner ikkje heilt kva som er gale med pysepute - eg har då trent masse med pysepute utan at det har gått ut over treninga.

Skrevet

Før du kjøper treningshansker, prøv å bruk et papir tørkle der du tar grep. Det fungerer kjempefint for meg når jeg blir svett i håndflaten :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...