Gå til innhold

Noe galt med katten

Anbefalte innlegg

Gjest willis90
Skrevet

Katten min oppfører seg rart for tiden.

Den spiser lite, lager ingen lyder, halter litt med den ene frampoten, og har rykninger i munnen og i frampoten. Den ligger bare i ro hele dagen, og når den først reiser seg så går den litt før den bare "flater ut" igjen.

Den har hatt en flått på munnen, som eg fjernet idag. Aner ikke hvor lenge den kan ha vært der.

Noen som har noe peiling på hva som kan være galt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til vetrinær med en gang på mandag dersom det ikke er framgang. Jeg ville dratt nå, men da koster det ekstra. Drikker pus lite, bør du tvangs-vanne den. Gi den våtfòr hvis den ikke spiser tørrfor så den får i seg noe.

Skrevet

Det kan virke som at den har fått Borrelliose smitte fra flåtten..... Dra til dyrlegen

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg ville ringt dyrlegen og hørt hva de tror, og uansett dratt til de på mandag, hvis ikke allerede i dag.

Gjest willis90
Skrevet

Har gitt den tørrfor, men den spiser kun når eg gir den en og en bit. Den puster veldig fort også.

Tusen takk for gode svar:-) Tror eg må ringe dyrlegen ja!

Gjest Blubberella
Skrevet

Hadde det vært min katt hadde jeg ringt til veterinær sporenstreks! Katten høres syk ut, og da tar man den til veterinær så fort som mulig, uansett hvor dyrt det er å få hjelp i helga. Man gambler ikke med kjæledyrenes liv og helse.

• Liker 1
Skrevet

Ring dyrlegen med en gang, katten høres alvorlig syk ut!

Skrevet

Hvordan går det? Hva sa dyrlegen? :)

Gjest willis90
Skrevet

Var hos dyrlegen. Dette hadde nok ikke noe med flåtten å gjør, var veldig sjelden katter ble syk av det, heldigvis! Den hadde fått et bitt av f.eks en annen katt, som det var betennelse i, i framfoten.

Så den fikk to sprøyter, antibiotika og febernedsettende + tabletter! Så får håpe den kommer seg raskt:-)

Lurer på om det er den andre katten som vi har som kansje kan ha bitt den, så må tenke på å sterilisere de! Er det et halvt år de må være for det?

Skrevet (endret)

Kastrering kan gjøres fra tre månederes alder, men det er ikke alle veterinærer som ønkser å gjøre det så tidlig. Ring og hør på mandag :) Hvor gamle er kattene dine?

EDIT: Godt å høre at det går bra med katten. Vår ene pus fikk også en kraftig infeksjon etter bitt i sommer. Hun måtte opereres, og vi var inn og ut av klinikken flere ganger, men hun er helt fin og rask nå :) Jeg vil råde deg til å ha forsikring, for dette er blant annet sånne ting en forsikring dekker (totalt kom det 6 600 kr for pusen).

Endret av Green Lady
  • Liker 1
Gjest willis90
Skrevet

Åja, såpass:-) Eg får ringe å høre på Mandag.

Den eldste katten er 8mnd, mens den yngste er snart 5mnd.

Ja, veldig bra at det gikk fint:-) Dyrlegen sa det var godt vi kom idag, for det kunne bli gale om sånne infeksjoner ikke ble tatt hånd om! Og forsikring er sikkert ikke så dumt nei, ble 1100kr bare for sjekken + medisin idag, så det kan fort bli dyrt!

Skrevet

Åja, såpass:-) Eg får ringe å høre på Mandag.

Den eldste katten er 8mnd, mens den yngste er snart 5mnd.

Ja, veldig bra at det gikk fint:-) Dyrlegen sa det var godt vi kom idag, for det kunne bli gale om sånne infeksjoner ikke ble tatt hånd om! Og forsikring er sikkert ikke så dumt nei, ble 1100kr bare for sjekken + medisin idag, så det kan fort bli dyrt!

Da skal det ikke være noe problem i det hele tatt, men jeg ville nok ventet til katten var frisk :) Den må uansett holdes inne til den er friskmeldt (og helst en stund til, da retningssansen ikke er ferdig utviklet før katten nærmer seg ett år). Om du ikke har chippet og vaksinert enda, gjør det samtidig. Veldig mange veterinærer har kampanjepriser på dette i november, så får du det billigere enn vanlig ;)

Og ja, forsikring er viktig på katter. Vi forsikret rett etter at den ene pusen fikk infeksjon, to uker ble den andre katten påkjørt, og vi har nå bikket 45 000 kr, og bikker garanter over 50 000. (dersom du er int, heter tråden "katt med brukket pote.. haster").

Skrevet

Så godt å høre, god bedring til pus. :)

Gjest willis90
Skrevet

Da skal det ikke være noe problem i det hele tatt, men jeg ville nok ventet til katten var frisk :) Den må uansett holdes inne til den er friskmeldt (og helst en stund til, da retningssansen ikke er ferdig utviklet før katten nærmer seg ett år). Om du ikke har chippet og vaksinert enda, gjør det samtidig. Veldig mange veterinærer har kampanjepriser på dette i november, så får du det billigere enn vanlig ;)

Og ja, forsikring er viktig på katter. Vi forsikret rett etter at den ene pusen fikk infeksjon, to uker ble den andre katten påkjørt, og vi har nå bikket 45 000 kr, og bikker garanter over 50 000. (dersom du er int, heter tråden "katt med brukket pote.. haster").

Ja, vi får gi det en uke og to så får vi prøve å få de sterilisert:-) Har verken chippet eller vaksinert den, så får ta en preik med dyrlegen om alle de tinga, og få det ordnet:-)

Eg skal inn å lese! Håper det går fint med deres katt:-)

Ja, det er virklig verdt å ha forsikring når det går så langt.. og du vet jo aldri når det kan skje!

Har en irriterende nabokatt i tillegg her, den er en voksen hannkatt, og den kommer hele tiden ned her og sloss med kattene. I tillegg har den hoppet inn soveromsvinduet våres en del ganger og spiser opp all maten til kattene, går på do her inne osv!!

Skrevet

Ja, vi får gi det en uke og to så får vi prøve å få de sterilisert:-) Har verken chippet eller vaksinert den, så får ta en preik med dyrlegen om alle de tinga, og få det ordnet:-)

Eg skal inn å lese! Håper det går fint med deres katt:-)

Ja, det er virklig verdt å ha forsikring når det går så langt.. og du vet jo aldri når det kan skje!

Har en irriterende nabokatt i tillegg her, den er en voksen hannkatt, og den kommer hele tiden ned her og sloss med kattene. I tillegg har den hoppet inn soveromsvinduet våres en del ganger og spiser opp all maten til kattene, går på do her inne osv!!

Så bra at du vil kastrere begge kattene! Det er utrolig viktig for kattenes helse, og ikke minst kattens status og prevensjon av kattekull! :smilyblomst:

Nå fikk jeg ikke med meg om det var katten på åtte eller fem måneder som var hos veterinær, men husk at den på fem måneder fortsatt er for ung til å gå ut selv om den er frisk - og ingen katter bør gå ut i det hele tatt før de er vaksinert, kastrert og chippet! Anbefaler det på det aller, aller sterkeste til å holde kattene dine inne til de har vært innom veterinæren for hele pakken.

Og apropos pakke.. Jeg ville kastet meg på telefonen i morgen og ringt rundt for å sjekke om klinikkene kan tilby deg en et bra pakketilbud på kastrering, vaksinering og chipping. Kanskje det er noen som kjører kampanje nå? Da får du bestilt i rimelig tid også :jepp:

Etter at kattene er up to date med disse tingene kan du få rabatt på katteforsikring, for eksempel hos Agria.

Dersom du vil lese mer om dette, finnes det mye bra info hos for eksempel Norsk Huskattforening:

http://norskhuskattforening.net/

Lykke til :)

Gjest willis90
Skrevet

Idag kaster katten opp og virker ikke i form i det hele tatt.. Lurer på om det kan være pga medisinene?

Det var den minste som var hos vetrinær! Og ja, eg skal ringe å høre i morgon:-) Kattene har forsåvidt fått gått inn og ut nett som de passer de, men kansje de ikkje bør det da nei.. :-S

Tusen takk for masse gode tilbakemeldinger:-)

Skrevet

Idag kaster katten opp og virker ikke i form i det hele tatt.. Lurer på om det kan være pga medisinene?

Det var den minste som var hos vetrinær! Og ja, eg skal ringe å høre i morgon:-) Kattene har forsåvidt fått gått inn og ut nett som de passer de, men kansje de ikkje bør det da nei.. :-S

Tusen takk for masse gode tilbakemeldinger:-)

Går katten din på metacam? Den ene min tåler ikke det, han får kraftig diaré og kaster opp. Så det er mulig det er det som gjør at katten din kaster opp.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å slippe ut så unge katter uten tilsyn. Snakker av erfaring, katten min var ca seks måneder gammel da han forsvant og var borte i to døgn. Han var i nabolaget (faktisk ikke mer enn 200 meter fra hjemmet), men fant ikke veien hjem. Han ble påkjørt (jadda, samme katt som ble påkjørt nå i sommer), og brakt med inn til en veterinær på andre siden av byen av noen som så det. Heldigvis hadde han bare litt vondt, og heldigvis var han chippet. Å finne igjen en helt sort katt som plutselig befant seg på andre siden av byen, ville vært en umulig oppgave.

Dersom du ser på "katt savnes"-plakater, eller inne på dyrebar, eller om du ser litt på hva slags katter det er inne hos dyrebeskyttelsen, ser du at det i de aller fleste tilfeller at majoriteten er snakk om unge katter som er sluppet ut for tidlig, og gått seg bort. Husk at en liten katt fort blir jaget bort av større katter, evt. hunder/barn, eller de kan glemme "tid og sted" der de følger etter en sommerfugl. Som sagt, katten min befant seg mindre enn 200 m hjemmefra, og selvom vi gikk og lette og ropte i nesten to hele døgn, fant vi han ikke.

• Liker 2
Skrevet

Går katten din på metacam? Den ene min tåler ikke det, han får kraftig diaré og kaster opp. Så det er mulig det er det som gjør at katten din kaster opp.

Jeg ville vært veldig forsiktig med å slippe ut så unge katter uten tilsyn. Snakker av erfaring, katten min var ca seks måneder gammel da han forsvant og var borte i to døgn. Han var i nabolaget (faktisk ikke mer enn 200 meter fra hjemmet), men fant ikke veien hjem. Han ble påkjørt (jadda, samme katt som ble påkjørt nå i sommer), og brakt med inn til en veterinær på andre siden av byen av noen som så det. Heldigvis hadde han bare litt vondt, og heldigvis var han chippet. Å finne igjen en helt sort katt som plutselig befant seg på andre siden av byen, ville vært en umulig oppgave.

Dersom du ser på "katt savnes"-plakater, eller inne på dyrebar, eller om du ser litt på hva slags katter det er inne hos dyrebeskyttelsen, ser du at det i de aller fleste tilfeller at majoriteten er snakk om unge katter som er sluppet ut for tidlig, og gått seg bort. Husk at en liten katt fort blir jaget bort av større katter, evt. hunder/barn, eller de kan glemme "tid og sted" der de følger etter en sommerfugl. Som sagt, katten min befant seg mindre enn 200 m hjemmefra, og selvom vi gikk og lette og ropte i nesten to hele døgn, fant vi han ikke.

Gode poeng av Green Lady :Nikke:

Hvordan er allmenntilstanden til pus, utenom oppkast? Dersom katten har mye diaré og oppkast, som Green Lady forteller om, ville jeg holdt et veldig godt øye med ham. Katter blir veldig fort dehydrert, og en sånn liten tass kan ikke gå lenge før det blir kritisk. Du ser selvfølgelig best hvordan katten er nå, og kan avgjøre om det går greit å vente til i morgen eller ei, men jeg ville i alle fall tatt en telefon til veterinærklinikken så fort den åpner.

God bedring til pus!

Skrevet

Er kattene av samme kjønn? Hvis ikke ville jeg hvertfall kastrert fort som f, ellers har du brått mer enn to katter... De kan bli kjønnsmodne tidligere enn man aner... Og om det er to hankatter du har, så kan de allerede være opphav til kattunger i strøket der du bor.

Ellers er jeg helt enig i det Green Lady skriver om unge katter som forsvinner, gjerne da umerka og fertile... Jeg har innekatter selv, men for dem som skal ha utekatter; kattunger skal ikke være ute før de er langt bortimot ett år, og er chippa, vaksinert og kastrert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...