Gå til innhold

Har huseiers sønn egentlig lov å ha nøkkel til min leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greia er han jeg leier hos er en gammel mann som jeg hverken ser eller hører så mye til, jeg bare betaler inn leia hver måned. Jeg bodde ganske lenge alene i dette huset (det er to etasjer), men så flyttet sønnen hans inn oppe, og han har informert meg om at det snart skal komme et generasjonsskifte mtp. at han eller andre familiemedlemmer skal kjøpe huset av faren. I den forbindelse skal det komme megler innom og i da sa han til meg "er du hjemme eller kan vi bare låse oss inn?" Skal han egentlig ha nøkkel til min leilighet? Jeg syns egentlig det er litt ubehagelig... I tillegg peprer han meg med meldinger om ditt og datt, og jeg blir gal! I løpet av de fem minuttene jeg skrev dette så ringte han meg for å spørre om jeg kunne sjekke noe ute fordi han ikke var her selv denne helgen. Venner har rådet meg til å bare holde meg rolig siden han kanskje blir min nye huseier, men kjenner jeg lar meg irritere. Syns igrunnen min nåværende huseier kunne informert meg om dette før sønnen selv sto på døra hos meg og ville ha mitt telefonnr fordi det kunne være kjekt å ha.

Jeg har faktisk nøkkel til hans boenhet selv, men det er fordi at den henger fast i mitt sikringsskap fordi når jeg bodde her alene så røk det ofte sikringer oppe, og da var det alltid et eller annet som slo ut hos meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, selvfølgelig skal utleier ha nøkkel. Det er han som eier leiligheten. De kan i utgangspunktet ikke løse seg inn uten ditt samtykke, men det kan skje ting når du ikke er hjemme, som gjør det helt nødvendig å låse seg inn.

Jeg leier ut på en annen kant av landet av der jeg bor. En slektning som bor i nærheten har nøkkel i tilfelle det skulle være nødvendig.

Når du leier må du finne deg i telefoner fra utleier etc. Er det vanskelig får du nesten kjøpe deg din egen leilighet.

• Liker 2
Skrevet

Jaja, selvfølgelig er det greit at utleier har nøkkel og ringer og slikt. Men sønnen som ikke er min utleier?

• Liker 2
Skrevet

Ja, selvfølgelig skal utleier ha nøkkel. Det er han som eier leiligheten. De kan i utgangspunktet ikke løse seg inn uten ditt samtykke, men det kan skje ting når du ikke er hjemme, som gjør det helt nødvendig å låse seg inn.

Jeg leier ut på en annen kant av landet av der jeg bor. En slektning som bor i nærheten har nøkkel i tilfelle det skulle være nødvendig.

Når du leier må du finne deg i telefoner fra utleier etc. Er det vanskelig får du nesten kjøpe deg din egen leilighet.

Skriver under denne. Jeg leier selv, og ser ikke noe galt i at utleier skal kunne ha tilgang hit. Jeg er faktisk ganske glad for det.

Ifjor vinter var jeg hjemme i juleferien i en måned. Og da hadde det vært en vannlekkasje i leiligheten over min. Da tok huseier seg inn og sjekket om det hadde gått ut over mine ting. Og de tingene som eventult sto i fare for å bli ødelagt flyttet han til et annet rom :) Det er jeg veldig takknemlig for!

Du må nesten bare finne deg i sånne ting når du leier.

• Liker 1
Skrevet

Ja han kan ha nøkkel, men han må si ifra i god tid før han kan ta den i bruk. Du kan alltids henge en liten tråd i dørkarmen mens du er borte, som da faller ned om døren åpnes. Hvis du er redd han kommer og snoker.

Skrevet

man trenger ikke finne seg i en haug med tlf og mld fra huseier om å gjøre ditt og gjøre datt. så enkelt er det ikke.

om man leier en bolig, betaler når man skal, holder orden og følger kontrakten bør man få være i fred. det går fint, det gjorde jo det da den gamle mannen bodde der.

huseier eller sønnen kan ringe eller sende mld om det er noe viktig, gjerne nød, eller når de skal avtale en dag det passer med en megler. ikke kan du ditt og kan du datt og slik og slik blablabla.

Skrevet

Jaja, selvfølgelig er det greit at utleier har nøkkel og ringer og slikt. Men sønnen som ikke er min utleier?

Hvis han driver å overtar eierskapet så er vel det ganske naturlig.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er nok greit at sønnen har nøkkel, spesielt når han kommer til å overta leieforholdet. Men uansett også, tror jeg, du kan ikke bestemme hvor mange nøkler huseier har til utleieenheten, de må bare følge regler for varsling o.l før de har tenkt seg inn. Når det gjelder mange telefoner og mas, så kan du ta det opp på en ryddig måte at det oppleves slitsomt for deg når det blir så mye, og at det er bedre han samler opp alt det han kommer på å spørre deg om, og heller ta en lengre telefon/møte med deg. Det er igrunn ikke så rart han har ting han lurer på, hvis det i mange år har vært et ganske "passivt" leieforhold mellom en gammel mann og leieboer, men jeg er helt enig i at det virker slitsomt å få telefoner og meldinger i ett.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Huseier har faktisk ikke rett til nøkkel til din leilighet. (Dermed har selvsagt ikke huseiers avkom rett til å ha nøkkel heller.) Jeg fikk så ørene flagret da jeg påsto at han kunne det i denne tråden. Utleier har rett til nødvendig adgang til boligen, men ikke nødvendigvis gjennom egen nøkkel.

Nødvendig tilsyn skal jo være avtalt i rimelig tid, og da kan du være tilstede selv.

Er det brann eller vannskader kan huseier i teorien bryte seg inn. (Jeg sier ikke hva jeg ville gjort, eller hva jeg synes er rimelig i egen situasjon, men refererer til regelverket.)

Endret av Spinell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...