Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det også sånn at de har hatt noen problemer med medlemsregistreringen opp igjennom, og da har vel problemet såvidt jeg husker blitt løst ved å melde inn alle som ikke var medlem i noen annen religiøs organisasjon. Og så har det tydeligvis skjedd igjen, og igjen at folk har blitt meldt inn i etterkant også! :roll:

Siden de har så mye problemer med registeret, synes jeg det mest rederlige hadde vært hvis de hadde slettet alle, og så kunne de som ville være medlem meldt seg inn på nytt. Men da hadde det vel vært en risiko for at medlemstallet hadde sunket såpass mye at det virkelig hadde blitt satt spørsmålstegn ved om vi trenger en statskirke...

• Liker 7
Skrevet

Vi er medlemmer i metodistkirken, og får jevnlig brev om at vi står oppført i to trossamfunn. Hver gang melder jeg oss ut av statskirken... Vi har ikke flyttet heller, så det er ikke det som gjør det. Min "religionsskatt" skal jo gå til metodistkirken, og ikke statskirken...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Kanskje jeg skal melde meg inn i hedningersamfunnet!? :nigo:

• Liker 1
Gjest otrivin
Skrevet

Jeg meldte meg ut og fikk også valgkort. Er jeg ikke meldt ut likevel? Har utmeldingsattesten på veggen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har jo da funnet ut at utmeldingsattesten er 0 verdt, så jeg hadde nok sendt en mail til det lokale menighetskontoret ditt og sjekket!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har forresten fått svar igjen, da jeg etterlyste både ny attest på utmelding og årsak til at jeg var innmeldt igjen. På årsaken fikk jeg dette svaret:

Har dessverre ikke noen forklaring på hvordan du er innmeldt i 2008, da jeg

begynte i august i år, og det har vært to andre menighetssekretærer i

mellomtida.

Altså, jeg skyldte jo ikke på stakkaren jeg var i kontakt med, men at de ikke engang kan finne årsaken til hvorfor noen blir feilinnmeldt forundrer meg stort. Spesielt siden det var det elektroniske registeret!

• Liker 1
Skrevet

Det er mange som klager på at de er innmeldt etter de er utmeldt. Nå har jeg sett dette så mange ganger at jeg skal skrive et brev til dem å høre om jeg står der eller ikke...

Skikkelig teit gjort av Kirken å holde på sånn. Gir meg bare nok en påminnelse om hvorfor jeg begynte å avsky dem.

Skrevet

Jeg har forresten fått svar igjen, da jeg etterlyste både ny attest på utmelding og årsak til at jeg var innmeldt igjen. På årsaken fikk jeg dette svaret:

Altså, jeg skyldte jo ikke på stakkaren jeg var i kontakt med, men at de ikke engang kan finne årsaken til hvorfor noen blir feilinnmeldt forundrer meg stort. Spesielt siden det var det elektroniske registeret!

Hehe :) For en dårlig bortforklaring. Nei da så, da får man vel bare finne seg i å bli innmeldt etter utmelding. De tar det ikke så tungt selv at de har mange ikke-troende i registeret sitt?

Skrevet

De tar det ikke så tungt selv at de har mange ikke-troende i registeret sitt?

Nei -hvorfor skulle de det. De får jo støtte pr. medlem - så da blir det mer penger. :sjenert:

Skrevet

Det er ikke kirken som får støtte pr medlem, det er det alle de andre tros- og livssynssamfunnene som får. Kirken får det staten mener de trenger, og så deler de det på antall medlemmer for å finne beløpet andre skal få pr medlem. Det vil si, at for kirken har det ikke så mye å si hvor mange medlemmer de har (når det kommer til penger). Staten/kommunen derimot vil antakelig få større utgifter om medlemstallet i kirken går ned. Kirkebygninger trenger uansett vedlikehold, prester osv får lønn, selv om kirken ikke fylles opp hver søndag. Har ikke sett noe om hvordan de bestemmer antall prester osv. som trengs, men vil tro de ser på faktisk behov og ikke bare et fast "antall medlemmer/prest"-forhold.

Enkelt eksempel (hvis noen trenger illustrasjon):

Kirken får 1000 kr

Kirken har 10 medlemmer

Støtte pr medlem blir 100 kr

Trosretning A har 5 medlemmer

Trosretning A får 500 kr.

Totalsum 1500kr for 15 medlemmer

Kirken mister 2 medlemmer til trosretning A

Kirken får fortsatt 1000 kr

Støtte pr medlem blir 125 kr

Trosretning A har 7 medlemmer

Trosretning A får 875 kr.

Totalsum 1875 kr for 15 medlemmer.

Jeg skumleste litt i St.meld. nr. 17 (2007-2008) som var første resultat jeg fant om "finansiering kirken", men ting har vel ikke forandret seg siden da?

For ateister som ikke vil sponse noen tro eller livssyn kan det derfor være like greit å bare fortsette å være medlem.

Skrevet

Takk I.S. for oppklaring. Det virker opplagt som om det du skrev fortsatt er tilfelle

Var sikker på kirken også fikk hodestøtte - som de andre. Det ville i det minste gjort det litt mer "forståelig" - at de stadig melder oss inn igjen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

*kutt*

For ateister som ikke vil sponse noen tro eller livssyn kan det derfor være like greit å bare fortsette å være medlem.

Det er jo det siste du skriver som jo er så riv ruskende galt. Jeg har ikke noe imot at mine skattepenger går til å vedlikeholde kirkebygg, som jo har en viktig historisk verdi i Norge. Jeg har heller ikke noe i mot at prester blir lønnet i Norge, men jeg regner med at antallet synker ettersom færre går i kirka, iallefall har "min" kirke nå delt prest med to andre.

Men jeg vil forbeholde meg retten til å ikke være medlem av noe religiøst samfunn, og jeg mener at statskirken bør holde sine medlemsregistre ryddige slik at kun de som ønsker det er medlem. Slik er det tydeligvis ikke i dag.

Dessuten, hvis det nå skulle bli slik at et flertall (kanskje også et stort mindretall) av den norske befolkning ikke er medlem av statskirken, så bør hele statskirkeordningen avskaffes. Derfor er det viktig at de medlemstallene statskirken opererer med faktisk er reelle.

Nå høres det kanskje ut som om jeg angriper deg noe som ikke er meningen, men jeg vil faktisk holdninger som sier at man "kan jo bare være medlem av kirken, det spiller ingen rolle" til livs, for folk må selv få velge om de vil tilknyttes et religiøst samfunn eller ikke. Og jeg regner med at de fleste ikke velger religiøst tilhørighet ut fra pengehensyn.

Skrevet

Takk I.S. for oppklaring. Det virker opplagt som om det du skrev fortsatt er tilfelle

Var sikker på kirken også fikk hodestøtte - som de andre. Det ville i det minste gjort det litt mer "forståelig" - at de stadig melder oss inn igjen.

Det er nok en ganske vanlig misforståelse (siden det var jeg som til slutt måtte oppklare det, jeg er jo ikke akkurat særlig aktiv...). Kanskje de bare vil unngå at andre får mer penger ;)

Det er jo det siste du skriver som jo er så riv ruskende galt. Jeg har ikke noe imot at mine skattepenger går til å vedlikeholde kirkebygg, som jo har en viktig historisk verdi i Norge. Jeg har heller ikke noe i mot at prester blir lønnet i Norge, men jeg regner med at antallet synker ettersom færre går i kirka, iallefall har "min" kirke nå delt prest med to andre.

Men jeg vil forbeholde meg retten til å ikke være medlem av noe religiøst samfunn, og jeg mener at statskirken bør holde sine medlemsregistre ryddige slik at kun de som ønsker det er medlem. Slik er det tydeligvis ikke i dag.

Dessuten, hvis det nå skulle bli slik at et flertall (kanskje også et stort mindretall) av den norske befolkning ikke er medlem av statskirken, så bør hele statskirkeordningen avskaffes. Derfor er det viktig at de medlemstallene statskirken opererer med faktisk er reelle.

Nå høres det kanskje ut som om jeg angriper deg noe som ikke er meningen, men jeg vil faktisk holdninger som sier at man "kan jo bare være medlem av kirken, det spiller ingen rolle" til livs, for folk må selv få velge om de vil tilknyttes et religiøst samfunn eller ikke. Og jeg regner med at de fleste ikke velger religiøst tilhørighet ut fra pengehensyn.

Føler meg ikke angrepet :) Er enig i at det blir feil, og selvfølgelig burde man kunne melde seg ut om man vil det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være så stort problem for kirken å ha vanlige medlemslister. Men i mellomtiden trenger man ihvertfall ikke bekymre seg over at de får mer penger enn de skal pga at man er ufrivillig medlem.

Annonse
Skrevet

Nå er jeg kanskje noe eldre enn deg, så jeg ble konfirmert i 1994(?), og da var det i alle fall sånn at jeg måtte melde meg ut selv. Hverken min mor eller far var medlemmer i statskirken da jeg ble født, og jeg er ikke døpt )

Hvorfor ble du konfirmert siden du ikke er døpt? :klo:

Skrevet

Hvorfor ble du konfirmert siden du ikke er døpt? :klo:

Borgerlig konfirmasjon, kanskje? ;)

Skrevet

Borgerlig konfirmasjon, kanskje? ;)

Bingo! ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg var forresten litt usikker på hvor jeg skulle sende en videre henvendelse, så jeg sendte den til bisperådet som sendte den til kirkerådet, så får jeg se om jeg får noe svar på hvordan de bare kan melde inn medlemmer som ikke har vært i kirken. Jeg holder ikke pusten altså, men jeg måtte jo prøve :fnise:

Skrevet

Jeg var forresten litt usikker på hvor jeg skulle sende en videre henvendelse, så jeg sendte den til bisperådet som sendte den til kirkerådet, så får jeg se om jeg får noe svar på hvordan de bare kan melde inn medlemmer som ikke har vært i kirken. Jeg holder ikke pusten altså, men jeg måtte jo prøve :fnise:

Lykke til.

Jeg har også vært i kontakt med kirkerådet (riktignok for en stund siden) - men de kunne ikke gi meg noe godt svar hvorfor vi stadig ble innmeldt. Kanskje du er heldigere ... i så fall opplys oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...