Gå til innhold

Utmelding fra den norske kirke

Gjest Wolfmoon

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Jaja, nå sitter jeg her igjen da, og lurer på om jeg egentlig er meldt ut av den norske kirke, slik jeg trodde at jeg ble for en 6-7 år siden. Jeg har til og med fått attest på utmeldelsen fra den norske kirke, men så har jeg altså fått valgkort til kirkevalget som var tidligere i høst.

Det merkelige er jo at jeg ikke fikk valgkort til forrige kirkevalg, da jeg bodde i et annet sokn, men nå har jeg flyttet tilbake til mitt opprinnelige sokn og her er det tydeligvis ikke så lett å bli kvitt medlemskapet!

Hvorfor skal det være så vanskelig for den norske kirke å faktisk ha et ryddig medlemsregister, så jeg slipper å bruke tid på noe som jeg ikke engang meldte meg inn i frivillig på egne vegne? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring og spør!!

Mamma måtte melde oss ut flere ganger da vi var små. Ganske lugubert opplegg... Vet ikke om det er bedre i dag, men ville ikke stolt blindt på det.

Melder du deg inn i f.eks. Human-Etisk Forbund er du derimot "trygg", ettersom du ikke kan være medlem begge steder så vidt jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Sendte en mail jeg, regner med at selv menighetskontoret er stengt på en lørdag ;)

Problemet er at jeg ikke har spesielt lyst til å melde meg inn i human-etisk forbund eller noen annen trosorganisasjon for den del. Og hvis det skal være nødvendig for å kunne komme seg ut av den norske kirke, har det gått litt for langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail jeg, regner med at selv menighetskontoret er stengt på en lørdag ;)

Problemet er at jeg ikke har spesielt lyst til å melde meg inn i human-etisk forbund eller noen annen trosorganisasjon for den del. Og hvis det skal være nødvendig for å kunne komme seg ut av den norske kirke, har det gått litt for langt.

Det hjelper ikke å melde seg inn noe annet sted heller. Jeg er medlem i HEF jeg, men har flere ganger måttet melde meg ut igjen av statskirken.

Intregritetsovergrep!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og spør!!

Mamma måtte melde oss ut flere ganger da vi var små. Ganske lugubert opplegg... Vet ikke om det er bedre i dag, men ville ikke stolt blindt på det.

Melder du deg inn i f.eks. Human-Etisk Forbund er du derimot "trygg", ettersom du ikke kan være medlem begge steder så vidt jeg har forstått det.

Neida, du er ikke trygg da heller ... Jeg har vært utmeldt av Statskirken fra jeg ble gammel nok til det, og meldte meg deretter inn i HEF. For noen år siden fikk jeg allikevel et brev fra Brønnøysundregisteret (?) om at jeg stod oppført som medlem i to trossamfunn. Dette er ikke tillatt, og de gjorde meg oppmerksomme på at de kom til å stryke meg fra listene til statskirken, med mindre jeg fylte ut en slipp og ba dem stryke meg hos HEF. Det viste seg da at det er ganske vanlig å bli "meldt inn igjen" i statskirken når man bytter bostedskommune og dermed også kirkesogn. Jeg hadde hørt det før, men trodde det bare var usanne rykter, men den gang ei, og det ser jo da ut til at det fremdeles er en praksis de bedriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Jeg har jo byttet sokn, men det har jeg gjort to ganger etter at jeg ble utmeldt. En gang vekk fra hjemkommunen min, til Oslo, og fikk ikke valgkort til forrige kirkevalg.

Nå sist har jeg flyttet tilbake til hjemkommunen min, og er da tydeligvis meldt inn igjen, siden jeg har fått valgkort (for jeg regner jo med at jeg ikke kan stemme hvis jeg ikke er medlem :klo:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo byttet sokn, men det har jeg gjort to ganger etter at jeg ble utmeldt. En gang vekk fra hjemkommunen min, til Oslo, og fikk ikke valgkort til forrige kirkevalg.

Nå sist har jeg flyttet tilbake til hjemkommunen min, og er da tydeligvis meldt inn igjen, siden jeg har fått valgkort (for jeg regner jo med at jeg ikke kan stemme hvis jeg ikke er medlem :klo:)!

Jeg tror ikke det at du ikke har fått valgkort til kirkevalg tidligere nødvendigvis betyr at du ikke er meldt inn. Jeg kjenner noen som VET at de er innmeldt, men som ikke mottok valgkort nå sist. Selv mottok jeg aldri valgkort i de årene jeg tydeligvis var innmeldt to steder, selv om det var kirkevalg minst én gang i løpet av den tiden (da regner jeg med at det var min flytting som gjorde at jeg ble innmeldt igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hm, ikke vet jeg, for min venninne som jeg bodde med (og som flyttet samtidig med meg) fikk nemlig valgkort forrige gang. Så da tenkte jeg at utmeldinga faktisk funka jeg da!?

Jaja, får se om jeg får noe svar på mailen jeg sendte til uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å melde seg inn noe annet sted heller. Jeg er medlem i HEF jeg, men har flere ganger måttet melde meg ut igjen av statskirken.

Intregritetsovergrep!

Jeg (og barna mine) er også medlem i HEF og har blitt innmeldt igjen flere ganger - så nå sender jeg en mail en gang i året for å få bekreftelse på at vi er utmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten noen som vet om det er en nettside eller annet man kan sjekke "status" på, eller må man ta kontakt med kirkekontoret for å sjekke at man virkelig ikke er innmeldt igjen? Jeg har bare satt min lit til opprydningssytemet, men det er jo medlemsjuks ala Norsk Målungdom dersom de får "kirkeskatt" for meg når de ikke skal ha det (disse pengene skal jo da gå til det alternative trossamfunnet man evt. er medlem hos) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det som sto i valgkortet mitt var at hvis jeg ikke var medlem måtte jeg kontakte meninghetskontoret! Har aldri hørt noe sted at man kan gå inn og sjekke om man er medlem, og det finnes ikke noe slikt på f.eks. mine sider på internett (som det forøvrig vel burde ha gjort!).

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intregritetsovergrep!

Neida, du er ikke trygg da heller ... Jeg har vært utmeldt av Statskirken fra jeg ble gammel nok til det, og meldte meg deretter inn i HEF. For noen år siden fikk jeg allikevel et brev fra Brønnøysundregisteret (?) om at jeg stod oppført som medlem i to trossamfunn. Dette er ikke tillatt, og de gjorde meg oppmerksomme på at de kom til å stryke meg fra listene til statskirken, med mindre jeg fylte ut en slipp og ba dem stryke meg hos HEF. Det viste seg da at det er ganske vanlig å bli "meldt inn igjen" i statskirken når man bytter bostedskommune og dermed også kirkesogn. Jeg hadde hørt det før, men trodde det bare var usanne rykter, men den gang ei, og det ser jo da ut til at det fremdeles er en praksis de bedriver.

Jeg (og barna mine) er også medlem i HEF og har blitt innmeldt igjen flere ganger - så nå sender jeg en mail en gang i året for å få bekreftelse på at vi er utmeldt.

... :sjokkert:

Det er jo helt sykt! Fader så forbannet jeg blir nå. Det er jo nesten reinspikka svindel. Media burde kjøre en sak om dette. De har sikkert gjort det tidligere, men man ser jo at det fortsatt er slik utifra svarene deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Wolfmoon

Da har jeg endelig fått svar på mailen min. Det formelle brevet er ikke skrevet enda, så jeg kan anse meg som utmeldt. Javel, jeg var utmeldt for over 5 år siden, men det hjalp tydeligvis ikke.

Kjenner jeg ble litt provosert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg endelig fått svar på mailen min. Det formelle brevet er ikke skrevet enda, så jeg kan anse meg som utmeldt. Javel, jeg var utmeldt for over 5 år siden, men det hjalp tydeligvis ikke.

Kjenner jeg ble litt provosert!

Så klart blir man provosert av slikt tull! Send en sint mail eller ta en sint telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt håpløst... Jeg forstår at det er mange som ikke orker styret med å melde seg ut. Selv håper og tror jeg at jeg er utmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Uff jeg har meldt meg ut gang på gang uten at det hjelper. Pratet med de for noen år siden og de rådet meg til å melde meg inn et annet sted, men greia er jo at jeg ikke ønsker å være medlem av noe som helst, ei heller den norske statskirke.

Ga opp og vet ikke lengre om jeg er medlem....igjen.

Kan man sjekke det på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Neida, du må sende melding til menighetskontoret for å få vite det. Og der var de jo veldig hyggelige :roll:

Jeg regner med, når jeg får det formelle brevet, at det inneholder en unnskyldelse! Hvis ikke blir det nok sint mail ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du må sende melding til menighetskontoret for å få vite det. Og der var de jo veldig hyggelige :roll:

Jeg regner med, når jeg får det formelle brevet, at det inneholder en unnskyldelse! Hvis ikke blir det nok sint mail ja!

Jeg tror dessverre at en beklagelse kan du se langt etter ... men det er jo lov å håpe (i visse kretser venter man jo fremdeles på mirakler, mener jeg ;) ). Hold oss oppdatert, da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...