AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 Er det dumt å ta opp lån i lånekassen dersom man ikke får stipend? Det er jo mange som sier at lånekassen-lån er det gundstigste lånet en kan ha.. Og jeg har ikke nok penger til å klare meg uten stipend så lenge, må vri på hver krone og spiser nesten bare nudler med ketchup..
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 Er det dumt å ta opp lån i lånekassen dersom man ikke får stipend? Det er jo mange som sier at lånekassen-lån er det gundstigste lånet en kan ha.. Og jeg har ikke nok penger til å klare meg uten stipend så lenge, må vri på hver krone og spiser nesten bare nudler med ketchup.. Jeg tenker å ra opp lån uten stipend (mannen tjener for godt og da får jeg 0 stipend) fordi pga studiene får jeg ikke jobbe så mye som før og jeg vil ha inntekt.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Jeg tenker å ta opp lån uten stipend (mannen tjener for godt og da får jeg 0 stipend) fordi pga studiene får jeg ikke jobbe så mye som før og jeg vil ha inntekt. Måtte redigere.
Zoë Castillo Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 Er det ikke bare partnerens formue som påvirker stipendet, ikke inntekten?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #5 Skrevet 5. november 2011 Er det ikke bare partnerens formue som påvirker stipendet, ikke inntekten? Er man gift/har barn med samboer påvirker det stipend. Og hvis du bor borte, og foreldrene dine tjener mye. Er det dumt, eller ikke å ta opp lån i lånekassen for å få litt ekstra? Folk her inne har jo så mye meninger om alt, regner da med at flertallet har hatt lån i lånekassen..
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #6 Skrevet 7. november 2011 Bedre enn å være blakk i såfall.. 1
*Numi* Skrevet 7. november 2011 #7 Skrevet 7. november 2011 De fleste som studerer tar opp lån. Får man stipend, så er det jo en prosentandel som blir gjort om til stipend først etter at man har bestått eksamen. Så nei, det er ikke dumt å ta opp lån i lånekassen som student. Det er helt normalt. 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 er greit å ta opp lån i inkrevnings sentalen ja
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Er man gift/har barn med samboer påvirker det stipend. Og hvis du bor borte, og foreldrene dine tjener mye. Er det dumt, eller ikke å ta opp lån i lånekassen for å få litt ekstra? Folk her inne har jo så mye meninger om alt, regner da med at flertallet har hatt lån i lånekassen.. Om man studerer på høyere nivå så påvirker hverken inntekten til foreldrene dine eller ektefelle stipendandelen! Ved høyere utdanning så er det kun formue med ektefelle som påvirker stipendet. Foreldres inntekt har ingen som helst intelling i det hele tatt på stipendandel. Det hadde jo vært latterlig og, siden man er myndig når man tar opp lån til høyere utdanning. Derimot så får du ikke stipend om du bor på samme adresse som foreldrene dine. Om du har barn, så får man forsørgerstipend. Dette stipendet påvirkes av ektefelles inntekt.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #10 Skrevet 8. november 2011 Om man studerer på høyere nivå så påvirker hverken inntekten til foreldrene dine eller ektefelle stipendandelen! Ved høyere utdanning så er det kun formue med ektefelle som påvirker stipendet. Foreldres inntekt har ingen som helst intelling i det hele tatt på stipendandel. Det hadde jo vært latterlig og, siden man er myndig når man tar opp lån til høyere utdanning. Derimot så får du ikke stipend om du bor på samme adresse som foreldrene dine. Om du har barn, så får man forsørgerstipend. Dette stipendet påvirkes av ektefelles inntekt. Jeg tar ikke høyere utdanning, men vidregående. Er 19.
Britt Banditt Skrevet 8. november 2011 #11 Skrevet 8. november 2011 Jeg tar ikke høyere utdanning, men vidregående. Er 19. De fleste venter med å ta opp lån fra lånekassen til de går høyere utdanning. 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #12 Skrevet 8. november 2011 Jeg tar ikke høyere utdanning, men vidregående. Er 19. jeg regner med at siden du ikke får stipend, så bor du enten hos foreldrene dine, eller så har du flyttet ut uten at du egentlig trenger det. vil anbefale deg å fortsette å bo hos foreldrene dine mens du går på vgs. det er ikke vits i å ta opp lån når du egentlig ikke hadde trengt det. ja, studielån er et veldig gunstig lån, men det er fremdeles et lån, og du må betale det tilbake tilslutt.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #13 Skrevet 8. november 2011 De fleste venter med å ta opp lån fra lånekassen til de går høyere utdanning. Skal ikke ta høyere utdanning. jeg regner med at siden du ikke får stipend, så bor du enten hos foreldrene dine, eller så har du flyttet ut uten at du egentlig trenger det. vil anbefale deg å fortsette å bo hos foreldrene dine mens du går på vgs. det er ikke vits i å ta opp lån når du egentlig ikke hadde trengt det. ja, studielån er et veldig gunstig lån, men det er fremdeles et lån, og du må betale det tilbake tilslutt. Å bo hjemme er ikke et alternativ. Har foresten ikke fått avslag på stipendet, men dersom jeg får det, så trenger jeg ekstra penger. Kan ikke noen fortelle meg om dems lånekassen lån? Hvor lenge er det rentefritt, hvor mye var det på, hvor lang tid brukte du å betale det ned osv..
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #14 Skrevet 8. november 2011 Jeg tar ikke høyere utdanning, men vidregående. Er 19. Kan være greit å nevne det i startinnlegget om du skal ha råd. De fleste innpå her studerer jo på høyere nivå.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #15 Skrevet 8. november 2011 Du kan søke bidrag fra foreldrene dine, om du ikke bor hjemme.
Gjest Lottiplott Skrevet 8. november 2011 #16 Skrevet 8. november 2011 Dersom stipendet blir for lite, og du ikke vil bo hjemme, foreslår jeg ekstrajobb - men ikke så mye, bare nok for å spe på litt (for eksempel annenhver helg og en kveld i uken). Da jeg gikk på vgs jobbet jeg annenhver helg og to-tre ettermiddager i uka, men jeg måtte betale mye selv.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #17 Skrevet 8. november 2011 Du kan søke bidrag fra foreldrene dine, om du ikke bor hjemme. Og på en slik måte skaffe mest mulig ustemning mellom deg og foreldrene dine. Så om du vil ha et godt forhold til foreldrene dine er ikke det å anbefalle...
AnonymBruker Skrevet 8. november 2011 #18 Skrevet 8. november 2011 Dersom stipendet blir for lite, og du ikke vil bo hjemme, foreslår jeg ekstrajobb - men ikke så mye, bare nok for å spe på litt (for eksempel annenhver helg og en kveld i uken). Da jeg gikk på vgs jobbet jeg annenhver helg og to-tre ettermiddager i uka, men jeg måtte betale mye selv. Det er det jeg gjør nå, har ikke mulighet til å jobbe mer. Har ikke fått godkjent stipend, ergo eneste pengene jeg tjener er det jeg har etter skoletid og i helgene. Har ikke tid til venner, og har veldig dårlig råd. Har jo husleie og strøm, mat, legeutgifter, medisiner, busskort, kontaktlinser, mobilen osv osv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå