Gjest Heloise Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 Jeg er konstant sulten jeg! Tenker på mat hele tiden. Uansett om jeg nettopp har spist og er fysisk mett, så tenker jeg på mat og har et "behov" for å tygge på noe. Flere som har det slik? Jeg har "slitt" med denne mat-avhengigheten (kan jeg egentlig kalle det det...) siden jeg var liten. Jeg kunne våkne etter leggetid fordi jeg var sulten, selvom jeg hadde spist mer enn nok den dagen. Det driver meg til vanvidd!! Er det noe som kan være i veien med meg eller er dette normalt? Litt redd for å si noe til legen hvis dette bare er en bagatell.
Cera Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 Jeg har akkurat samme problemet. Tenker på mat hele tiden , og det stresser meg voldsomt. Jeg har også lurt på om jeg burde ta det opp med legen, men vet ikke helt..
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Jeg er av akkurat samme ulla. Særlig når jeg gjør litt kjedelige ting, fx sitter på lesesalen, så tenker jeg mat konstant. Ufattelig slitsomt.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 Jeg tror det er mer psykisk enn fysisk. Mange bruker mat som en erstatter for noe annet. Altså et emosjonelt forhold til mat.
Cera Skrevet 5. november 2011 #5 Skrevet 5. november 2011 Men hva kan man egentlig gjøre for og snu den tankegangen?
monokini Skrevet 5. november 2011 #6 Skrevet 5. november 2011 Kanskje dere finner noen tips her? http://tpn.vg.no/intervju/tittel/1541
Kahlan Amnell Skrevet 5. november 2011 #7 Skrevet 5. november 2011 Jeg var også sånn da jeg hadde et "normalt" norsk kosthold med mye brød, pasta, ris og frukt. Nå har jeg kuttet ut alt av brød, pasta og kornblandinger, får i meg mer protein, fett og masse grønnsaker. Tenker ikke lenger på mat hele tiden og spiser stort sett bare 3 ganger om dagen, og ingen mellommåltider. Med mindre man har en eller annen sykdom kan det faktisk ha veldig mye å si hva man spiser. Spiser jeg en diger porsjon havregrøt er jeg skrubbsulten innen to timer. Egg, bacon og avocado derimot holder meg mett i 5 timer. 1
2shy Skrevet 5. november 2011 #8 Skrevet 5. november 2011 Jeg gikk også konstant sulten da jeg spiste mye tom energi, altså veldig mye raske karbohydrater. Nå kan jeg spise en smoothie bestående av agurk, avokado og lime, og være mett i flere timer, fordi det holder blodsukkeret mitt stabilt, i motsetning til hva maten jeg spiste før gjorde. 2
Gjest Heloise Skrevet 6. november 2011 #9 Skrevet 6. november 2011 Da jeg var på mer kabofattig kosthold så var jeg bedre, litt bedre men fremdeles et matvrak. Jeg ble mer fyfisk mett og det varte lengre enn det gjør ellers, men hodet mitt var like fordømt "sultent" Jeg kan ikke ha et karbofattig kosthold pga. samboeren min og økonomien. Han har et karborikt kosthold og jeg har ikke tid til å lage mat, så det er hans jobb stort sett. Da må jeg spise det jeg får rett og slett. Eneste jeg holder meg unna for det aller meste er brød (gjær = au!). Lavkarboliknende kosthold fungerer bare ikke for meg lenger pga. samboer + jobb. Men jeg ser helt klart en sammenheng der! Ergelig at han ikke kan bli med meg på kosholdsendring, men han trenger det ikke heller.
La Guapa Skrevet 6. november 2011 #10 Skrevet 6. november 2011 Hei. Du må nok bryte noen vaner og kartlegge ditt eget mønster slik jeg gjorde Jeg er også et matvrak. Særlig i perioder der kjeder meg/ trener mindre/ er sliten osv. Jeg måtte gjøre to ting: 1)Endre matvanene mine med andre valg av mat. 2) Sørge for å ha noe i hendene på kveldstid ( jeg begynte å strikke Har blitt god på sokker faktisk) Kroppen din er skrudd sammen slik at feit mat og mat med mye tomme karbohydrater trigger sult. Det samme gjør aspartam og annet kunstig søtningsmiddel du finner i lettbrus f.eks. Tips: Spis hver 3. time. Hold deg til det! En utfordring når man er konstant sulten. Må du spise: Sørg for å ha knaskerøtter og oppskjært eple i veska) Minimalt med lettbrus. Drikk det, men med måte og drikk masse vann. Rundt 1,5 liter om dagen bør du klare.Lettbrus gjør deg sulten fordi du produserer insulin på samme måte som om du skulle ha drukket vanlig sukker.Insulin gir sult Kutt ned på karbohydrater, mettet fett og stivelse. - spis grovt brød, bytt ut noe av pasta og potet med :advokado, broccoli osv. Knask gulrøtter og andre grønnsaker når du kjenner sulten gnage.. Velg frukt med omhu: Ikke spis for mye druer, melon og banan ( gir en topp i blodsukkeret, insulinnivået er høyt og du opplever sult). Lurt å velge sitrusfrukter og epler. Sukker er sukker, om det kommer fra sukkerrør eller frukt Målet ditt er: et stabilt blodukker uten store topper. Jevnt blodsukker gjennom hele dagen gir mindre sultfølelse og økt velvære + konroll på vekta . Potetgull, chips og andre feite produkter får hjernen din til å sende signaler om at den vil øke fettlageret i kroppen. Slik mat blir du rett og slett avhengig av! Hold deg til litt bare. Man skal jo kose seg også. Sett en dag der du koser deg med sjokolade og snacs. Jeg oppdaget at det plutselig holdt med litt der jeg før hadde stappa innpå en hel pose Lykke til .
Gjest Heloise Skrevet 6. november 2011 #11 Skrevet 6. november 2011 Ååååh La Guapa! Tuusen takk,d et var et veldig ålreit svar altså! Skal jeg jammen meg printe ut og ha i veska mi! Jeg tror jeg retten og sletten bare må vri om på vendinga hjemme. Meen, da lurer jeg på om du vet noe om fullkornsris vs. polert ris? Noe stor forskjell? Vurderer å sette kjæresten på en fullkornsris tilvenningsprosess! Går mye i ris hjemme
La Guapa Skrevet 6. november 2011 #12 Skrevet 6. november 2011 Da jeg var på mer kabofattig kosthold så var jeg bedre, litt bedre men fremdeles et matvrak. Jeg ble mer fyfisk mett og det varte lengre enn det gjør ellers, men hodet mitt var like fordømt "sultent" Jeg kan ikke ha et karbofattig kosthold pga. samboeren min og økonomien. Han har et karborikt kosthold og jeg har ikke tid til å lage mat, så det er hans jobb stort sett. Da må jeg spise det jeg får rett og slett. Eneste jeg holder meg unna for det aller meste er brød (gjær = au!). Lavkarboliknende kosthold fungerer bare ikke for meg lenger pga. samboer + jobb. Men jeg ser helt klart en sammenheng der! Ergelig at han ikke kan bli med meg på kosholdsendring, men han trenger det ikke heller. Vet du hva. Du trenger ikke å endre hele husholdningen. Det bli en uoverkommelig oppgave. Jeg er for hverdagsmat, men man skal ha et bevisst forhold til hva man putter inn. Det burde alle ha. Man kan være tynn som ei sild og ha blodårer som er helt tette av fett. Det synes ikke alltid utenpå at man er usunn desverre. Hjemme hos oss er maten helt normal mat kjøpt på Rema, men den er balansert og med sunne alternativ. Det koster ikke mer ! De spiser sunn mat uten at de vet det her hjemme. Og JA vi spiser også på Mc`Donalds.... Spis pasta og potet. Men sørg for at du bytter ut litt av din porsjon med grønnsaker Det er så utrolig enkelt. Gjør noen smarte valg gjennom noen dager og du har snart lagt deg til nye vaner som krever minimalt med innsats. Kun at du er bevisst når du velger mat.
La Guapa Skrevet 6. november 2011 #13 Skrevet 6. november 2011 Ååååh La Guapa! Tuusen takk,d et var et veldig ålreit svar altså! Skal jeg jammen meg printe ut og ha i veska mi! Jeg tror jeg retten og sletten bare må vri om på vendinga hjemme. Meen, da lurer jeg på om du vet noe om fullkornsris vs. polert ris? Noe stor forskjell? Vurderer å sette kjæresten på en fullkornsris tilvenningsprosess! Går mye i ris hjemme Så koselig ! Jeg blander fullkornsris og polert ris halvt om halvt Ingen som klager da nei
Gjest Heloise Skrevet 6. november 2011 #14 Skrevet 6. november 2011 (endret) Jeg MÅ ha salat til alle middager jeg, prøver å trykke i meg så mye salat at jeg metter meg mer på det enn "hovedmaten". Han er ikkE så vant med salat, men jeg tvinger det ned i han også, jeg vet det er bra for han. Han er tynn som en sild ja! Men er fæl på å glemme å spise (der er jo jeg stikk motsatt!). Jammen så bra! Da skal jeg prøve det jeg, se om han greier å venne seg til den risen! Jeg tror han spiser veldig mye "tom" mat. Han er jo fra England og det kostholdet han er vant med fra barnsben er veldig karbo og fettrik mat. Myyye mel og myyye smør, og fløte. Jeg gikk opp i vekt hver gang jeg dro dit selvom det kun var en uke av gangen - Rart han ikke gjør det Tusen takk for faktastiske råd! Dette høres rett og slett "doable" ut! Endret 6. november 2011 av Heloise
Lutetium 71 Skrevet 6. november 2011 #15 Skrevet 6. november 2011 Minimalt med lettbrus. Drikk det, men med måte og drikk masse vann. Rundt 1,5 liter om dagen bør du klare.Lettbrus gjør deg sulten fordi du produserer insulin på samme måte som om du skulle ha drukket vanlig sukker.Insulin gir sult Har du link til noen undersøkelse på det? Fant noe om det på forskning.no, men som de sier: Det er imidlertid uklart om det er lettbrus i seg selv som er årsaken, ettersom mange av dem som drikker lettbrus kan være overvektige fra før, og allerede ha en usunn livsstil. Helseeffekten av å drikke masse vann mangler vitenskapelig belegg, 1l bør holde om man ikke trener massivt.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #16 Skrevet 6. november 2011 Jeg MÅ ha salat til alle middager jeg, prøver å trykke i meg så mye salat at jeg metter meg mer på det enn "hovedmaten". Huff, ikke noe rart at du er sulten hele tiden... Det er ikke meningen at du skal spise deg mett på salat, salat gir ikke langvarig metthet, du trenger proteiner og fett også. For å sikre at du får i deg de næringsstoffene du trenger, blir det stort sett anbefalt at 1/3 av tallerkenen fylles med grønnsaker, 1/3 fylles med proteiner, 1/3 fylles med langsomme karbohydrater. (Tallerkenmodellen blir ikke anbefalt ved LCHF)
Gjest Heloise Skrevet 6. november 2011 #17 Skrevet 6. november 2011 Siden jeg overspiser veldig ofte så prøver jeg å heller overspise på salat enn kjøtt/pasta/ris/saus Så det er nok ikke grunnen til at jeg er sulten hele tiden.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 6. november 2011 #18 Skrevet 6. november 2011 LCHF gjorde ikke meg mindre sulten. Jeg tror stress og mye sykdom har gjort meg "hekta på mat" i psykisk forstand.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2011 #19 Skrevet 6. november 2011 Siden jeg overspiser veldig ofte så prøver jeg å heller overspise på salat enn kjøtt/pasta/ris/saus Så det er nok ikke grunnen til at jeg er sulten hele tiden. Jeg forstår. Her står det litt om utvidet magesekk, kanskje du rett og slett har det? Folk som konstant overspiser, vil ifølge forskerne strekke ut magesekken. Med det økte magevolumet må de hele tiden spise mer for å føle seg mette.
Gjest Heloise Skrevet 6. november 2011 #20 Skrevet 6. november 2011 Jeg har faktisk krympet magesekken kraftig! For ca. 3-4 år siden testet jeg lavkarbo første gang, det fungerte noe sinnsykt bra på meg (jeg pøste ikke på så mye med fett da, men kuttet ut karbene). Magesekken min skrumpet også inn, så nå kan jeg ikke spise halvparten av alt jeg klarte å trykke ned før. Eksempel, dere kjenner til TGI Fridays, antar jeg? Hvis jeg dro dit før, kunne jeg spise en halv Three for all forrett, en hel hovedrett, og dessert + milkshake. Nå takler jeg en halv liten forrett og kanskje en hel hovedrett - Men det er alt. Da er det ikke plass til mer. Det er en STOR forandring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå