Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har lyst til å kjøpe et speilreflekskamera til samboeren i julegave. Han har lenge snakket om at han har lyst på et, og siden han ikke har eid et før tenker jeg at det bør være et kamera som er for nybegynnere. Helst et kamera som kan "bygges på" etterhvert med nye og bedre objektiver.

Jeg vet at de med slikt kamera i familien hans enten har Canon eller Nikon, så jeg tenker det kan være greit å kjøpe et av de merkene. Dette for at han evt kan låne et objektiv eller liknende.

Prisrammen ligger på max 5000 kroner.

Har dere noen forslag til meg? Det er jo så mange ulike slike kameraer på markedet.

På forhånd takk! :)

Skrevet (endret)

Hei du! Samboeren din er skikkelig heldig som skal få speilreflekskamera i julegave ;)

Det er jo en evig diskusjon mellom fotografer og fotointeresserte om Canon eller Nikon er best, så den debatten skal jeg ikke gå inn på :)

Jeg må likevel innrømme at jeg holder en knapp på Canon! Jeg bruker fotoutstyr fra Canon daglig i min jobb, og er strålende fornøyd med det.

Canon har flere ulike produktlinjer for speilreflekskameraer. I nybegynnerklassen har de to; den aller enkleste, xxxxD-serien og den mer avanserte, xxxD-serien.

Hvis du har mulighet til å gå litt over budsjettet ditt så hadde jeg gått for Canon EOS 600D til 5395kr.

Det er det nyeste kameraet i Canons xxxD-serie.

Med 600D får han et supert kamera som gir ham masse rom til å utvikle fotoferdighetene sine.

Dette er helt klart det beste canon-kameraet i den prisklassen du tenker på.

Les en test av 600D her.

Hvis du ikke ønsker å gå over 5000kr så ville jeg gått for Canon EOS 550d til 4995kr.

Det er det nest nyeste i xxxD-serien, og har altså blitt erstattet av 600D.

Selv om det altså nå har blitt utdatert, er det fortsatt et veldig bra kamera!

Test her.

Du kan også kjøpe Canon EOS 1100D, som er det nyeste kameraet i xxxxD-serien.

Det koster bare 3495kr, men er altså en strippet utgave av 600D. Hvis du ønsker å spare penger, er nok dette også et veldig bra kamera, men personlig ville jeg heller ha lagt til de ekstra hundrelappene og kjøpt meg et kamera fra xxxD-serien.

Test av 1100D her.

Til alle disse kameraene finnes det masse utvidelsesmuligheter i form av objektiver og blitzer etc. Les mer om Canon sin familie av EOS-produkter her.

Du finner jo tilsvarende kameraer fra Nikon som sikkert gjør jobben like godt som disse jeg har nevnt fra Canon. Men siden jeg ikke er så kjent med Nikon sine kameraer så lar jeg heller noen andre være Nikon-ambassadør ;)

Håper du ble litt klokere av dette, og bare si i fra om det er noe annet du lurer på :)

Endret av proxypac
Skrevet

Hei, og takk for gode innspill!

Dette blir en gave som definitivt kommer meg til gode og, så det ligger nok litt egosentriske tanker bak dette óg. ;)

Jeg har gjort litt research på de tre forslagene dine, og det er nok foreløpig Canon EOS 550D som tiltaler meg mest.

Er det slik at objektivene til 660D også passer til 550D, eller er det slik at siden den modellen er utdatert blir det også færre muligheter for "utvikling" etterhvert?

:)

Skrevet

Bare hyggelig det! 550D er et strålende kamera, så dere blir sikkert veldig fornøyd med det :)

Alle objektiver som fungerer på 600D fungerer også på 550D. Canon har hovedsakelig to typer objektiv-fatninger; EF og EF-S.

Canon EOS 550D kan ta begge disse typene. Man vet jo aldri hva framtiden vil bringe, men slik det er nå så kan du mer eller mindre bruke akkurat det samme tilleggsutstyret på 550D som på 600D ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...