Gjest Badabing Skrevet 5. november 2011 #1 Skrevet 5. november 2011 (endret) Det høres jo ganske heftig ut.. Noen som har erfaring med å anskaffe to på en gang? Ønsker at de vokser opp sammen. Eller er det bedre å la den ene bli litt eldre før man skaffer en til? Det er forøvrig snakk om to forskjellige raser, ikke søsken. Endret 5. november 2011 av Badabing
Gjest Bobler Skrevet 5. november 2011 #2 Skrevet 5. november 2011 Det kan bli ekstremt mye for hundene, og ekstremt mye for deg. Jeg syntes det høres ut som en dårlig idè, det kan bli en håndfull og du bør være helt sikker på hvordan du skal gjøre det før det evt skjer. Jeg ville ventet til nr 1 er over 2år før jeg skaffer nr 2. Da er det større sansynlighet for at du lykkes, og at hundene blir oppdratt riktig. Har du to valper samtidig vil disse gire hverandre opp til de grader. Det er vanskeligere å gjøre 2stk husreine enn en. De vil også lære hverandres dårlige oppførsel, og når de kommer i puberteten blir det helt forjævlig for deg. Det er ille nok med en pubertal unghund, om du ikke skal ha TO som driter i hva du sier, gjør som de vil, utagerer, markerer overalt, stikker av og oppfører seg som en unge i trassalderen. Anbefaler ikke at du skaffer to valper på en gang. Sjangsen er stor for at en eller begge blir en idiot. 3
mysticmoo Skrevet 5. november 2011 #3 Skrevet 5. november 2011 Enig med Bobler. Har du hatt EN valp før? Det er nok jobb i seg selv. Har du tid til å gå tur med de hver for seg? Trenes de for seg? Trene 'alene hjemme' hver for seg? Vil sterkt anbefale kun en om gangen Og ikke anskaffe nr. 2 før nr. 1 er over 2 år.
Gjest Badabing Skrevet 5. november 2011 #4 Skrevet 5. november 2011 Ok.. Hadde planer om å skaffe oss en hund til så vi hadde to, men så døde den vi hadde for ikke så lenge siden, så har vi plutselig ingen Har ønsket å ha to stykker en stund nå, for hunden vi hadde har kost seg så masse når vi passer hundene til de i familien. Hvis man tenker en valp og en omplasseringshund på for eksempel tre år da. Da bør man vel skaffe omplasseringshunden først så man får den trygg og god i sitt nye hjem før man eventuelt får seg en valp? Har det noe å si på størrelsen på hunden mtp rangordning? Har alltid hatt hunder av samme størrelse sammen, så er ukjent med hvordan det blir med en middels stor og en liten sammen. Og tenker å anskaffe den medium hunden som valp siden det er en brukshund som vi nok bør lære opp fra starten. Men kunne ønske oss en kosehund av mindre størrelse i tillegg. Vil en liten men 3 år gammel hund kunne funke sammen med en valp av litt større størrelse?
Gjest Badabing Skrevet 5. november 2011 #5 Skrevet 5. november 2011 Enig med Bobler. Har du hatt EN valp før? Det er nok jobb i seg selv. Har du tid til å gå tur med de hver for seg? Trenes de for seg? Trene 'alene hjemme' hver for seg? Vil sterkt anbefale kun en om gangen Og ikke anskaffe nr. 2 før nr. 1 er over 2 år. Har hatt valp og valpekull før, ja. Vi er to stykker, så vi tenkte at vi må ta ansvar for hver vår. Men hører selvfølgelig på dere som har erfaring med to.
Gjest Bobler Skrevet 5. november 2011 #6 Skrevet 5. november 2011 Ok.. Hadde planer om å skaffe oss en hund til så vi hadde to, men så døde den vi hadde for ikke så lenge siden, så har vi plutselig ingen Har ønsket å ha to stykker en stund nå, for hunden vi hadde har kost seg så masse når vi passer hundene til de i familien. Hvis man tenker en valp og en omplasseringshund på for eksempel tre år da. Da bør man vel skaffe omplasseringshunden først så man får den trygg og god i sitt nye hjem før man eventuelt får seg en valp? Har det noe å si på størrelsen på hunden mtp rangordning? Har alltid hatt hunder av samme størrelse sammen, så er ukjent med hvordan det blir med en middels stor og en liten sammen. Og tenker å anskaffe den medium hunden som valp siden det er en brukshund som vi nok bør lære opp fra starten. Men kunne ønske oss en kosehund av mindre størrelse i tillegg. Vil en liten men 3 år gammel hund kunne funke sammen med en valp av litt større størrelse? Hørtes ut som en bedre idè og kjøpe en voksen og en valp. Da ville jeg kjøpt en voksen først, og latt den bo i hus i minst noen mnd før evt valp. Har som regel ingenting å si på str mtp rangordningen. Blir som regel at den eldste er øvest, men spørs på den yngste. Går som regel fint med liten og mellomstor hund sammen, såfremt den lille er godt sosialisert og den store lærer å ta hensyn til at den lille er liten. Skjønner at du ønsker to hunder, men da ville jeg entent skaffet de med 2års mellomrom, eller kjøpt en voksen omplassering som får falle til ro før en valp. To valper samtidig er som sagt en veldig dårlig idè. 1
mysticmoo Skrevet 5. november 2011 #7 Skrevet 5. november 2011 (endret) Omplassering og valp er jo mye bedre, men enig med Bobler igjen at omplasseringen burde få et par mnd til å komme inn i sin nye hverdag før valp. Selv var min yngste 1 år da den omplasserte på 5 år kom i hus. Skulle jeg gjort det igjen, ville jeg gjort det den andre veien - eldste først, deretter valp. Det er vanskelig å si noe om størrelseforskjell, egentlig - det kommer jo veldig ann på individer og raser. Jeg har en på knappe 10 kg og en på 50 kg. Det går greit, fordi vi har klare regler når det gjelder lek. Det er vi nødt til da en liker kroppshard lek og den andre liker å løpe som lek, og det er en veldig dårlig kombinasjon når størrelsesforskjellen er såpass stor. Definitivt noe jeg skal tenke på neste gang jeg anskaffer en hund nr. 2. Min største er heller ikke veldig god på kroppskontroll, og helt uvitende ang sin egen vekt, så jeg må passe på. Mange hunder av store raser er veldig flinke med mindre hunder, men det går vel på individ og sosialisering igjen. Det kan fort bli skader ved store størrelsesforskjeller, noe man bør passe på. I mitt hjem er det ikke lov å leke innendørs med hverandre, så det går veldig bra. De ligger sjeldent sammen, da den store har en tendens til å ufrivillig poke den lille med massive labber, noe som ikke blir godt tatt i mot Så her er det egentlig ingen problemer, men jeg har likevel raseforskjeller i bakhodet til neste gang, særlig med tanke på hvordan de leker (kroppshard, fekting med labber, jaktlek, 'sisten' osv) Eks. kroppshard boxer mot italiensk mynde som foretrekker sisten, er litt gambling (ikke mine raser, btw) Edit: La til Endret 5. november 2011 av mysticmoo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå