Gjest Søteplet Skrevet 5. november 2011 #1 Del Skrevet 5. november 2011 Hei! Noen som har peiling på hvordan man lager Chai Latte? Har ikke fancy kaffemaskin med steamer, og har ikke råd til å kjøpe det heller. Men blir svært dyrt hvis jeg skal bruke 45 kr hver gang jeg får lyst på litt hverdagskos! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Smilla Skrevet 5. november 2011 #2 Del Skrevet 5. november 2011 Jeg lager en enkel form for chai latte ved å varme litt melk (i f.eks mikrobølgeovn) som jeg har i en kopp med chai-te. Hvis du vil ha sirup og sånn i, så kan man få kjøpt det på kaffebutikker, har jeg hørt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #3 Del Skrevet 5. november 2011 Skulle hatt en steamer, men kanskje det funker å ha te i (litt utvannet) oppkokt melk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 5. november 2011 #4 Del Skrevet 5. november 2011 Den blir best med melkesteamer med helmelk, men jeg lager ofte en enkel verskjon av chai latte som følger: Varmer en stor kopp lettmelk i en liten gryte, trekker chaite (løsvekt er best) i den varme melka, og blander i en teskje honning. Begynner man å blande melk og vann smaker det veldig utvannet. Trekk teen direkte i melka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2011 #5 Del Skrevet 5. november 2011 TS, har du presskanne? Om du har det kan du først varme opp melk i en kasserolle, så over i presskannekolben og så "presser" du melken opp og ned noen ganger. Du vil merke når du har fått passe mengde luft i den. Det finnes også små melkeskummere (en pitteliten el-visp) på Ikea, men jeg synes presskanne-metoden funker mye bedre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 6. november 2011 #6 Del Skrevet 6. november 2011 hvis du koker opp hjemmelaget chai (kjempeenkelt!) med fifty-fifty melk og vann så blir den tilogmed enda bedre enn på kafé. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 6. november 2011 #7 Del Skrevet 6. november 2011 Ikke kok melken!!! Melken skal ikke varmes mer enn 67 grader, da smaker den bare grøt. For skikkelig digg chai latte: Lag STERK te (1 dl kokende vann, 3-4 ts te), i teen har du: 2 runder nykvernet pepper, 1-2ts brunt sukker, 1/2 ts tørket ingefærpulver, la det trekke tre-fire minutter. Varm opp melk (men ikke la det koke), visp evt. for luftigere elk. Sil av teen, topp med melk. Dette er oppskriften til Stockfleths Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~white lady~ Skrevet 7. november 2011 #8 Del Skrevet 7. november 2011 *mine innlegg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 7. november 2011 #9 Del Skrevet 7. november 2011 Ikke kok melken!!! Melken skal ikke varmes mer enn 67 grader, da smaker den bare grøt. For skikkelig digg chai latte: Lag STERK te (1 dl kokende vann, 3-4 ts te), i teen har du: 2 runder nykvernet pepper, 1-2ts brunt sukker, 1/2 ts tørket ingefærpulver, la det trekke tre-fire minutter. Varm opp melk (men ikke la det koke), visp evt. for luftigere elk. Sil av teen, topp med melk. Dette er oppskriften til Stockfleths Dette må jeg prøve! Jeg jobber i kaffebar, men der lager vi chai latte bare av et slags pulver. Synes det er ALT for søtt! Kan virkelig ikke forstå de som ber om chai latte med mindre melk... Men hvilken te bør man bruke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 7. november 2011 #10 Del Skrevet 7. november 2011 Den blir best med melkesteamer med helmelk, men jeg lager ofte en enkel verskjon av chai latte som følger: Varmer en stor kopp lettmelk i en liten gryte, trekker chaite (løsvekt er best) i den varme melka, og blander i en teskje honning. Begynner man å blande melk og vann smaker det veldig utvannet. Trekk teen direkte i melka. Slik gjer eg det og Varmar mjølk og trekk teen direkte i mjølka. Det går an å få kjøpt ein sånn "sak" til å få mjølka til å skumme med. Veit ikkje heilt kva det heiter... Men det er ein liten plastdings som ein på ein måte kan stå og pumpe med medan mjølka varmast opp. Dårleg forklart... Skal sjå om eg finn eit døme på det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 7. november 2011 #11 Del Skrevet 7. november 2011 Ein slik! Elles kan du sikkert berre bruke visp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 7. november 2011 #12 Del Skrevet 7. november 2011 En hvilken som helst chai-te, men jeg anbefaler Solberg & Hansen-sin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kladd Skrevet 7. november 2011 #13 Del Skrevet 7. november 2011 En hvilken som helst chai-te, men jeg anbefaler Solberg & Hansen-sin. Altså en hvilken som helst indisk, kryderte te? (Chai betyr jo te på bla hindi.) Eller er chai-te no spesielt? (Unnskyld hvis jeg er dum nå, er egentlig en kaffedrikker ) Jeg får isåfall kjøpe med meg litt hjem. Er i India og drikker masse god chai for tiden :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
She_Leiva Skrevet 7. november 2011 #14 Del Skrevet 7. november 2011 Om man vil ha en melkesteamer så er jo ikke det allverdens dyrt heller. Det blir jo en investering i forhold til de 45 kronene du bruker i kaffebarer. Tror jeg betalte 110,- eller noe for min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #15 Del Skrevet 7. november 2011 Denne har jeg laget 5 ganger nå- rågod! http://millasmat.com/nam-nam/chai-sirup-til-te/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
challenger Skrevet 7. november 2011 #16 Del Skrevet 7. november 2011 Prøvde å lage meg en sånn en nå jeg etter inspirasjon fra dere:p Den ble ikke så verst altså! Tok først å kokte opp bittelitt vann og tømte det over en pose chai-te i en kopp, bare sånn at det dekte litt over. Så varmet jeg opp melk, og piska den samtidig så det ble skum og tømte dette oppi koppen med teen. Rørte litt om med posen oppi, slik at den fikk trekke helt ut. Men synes den ble litt sterk da så måtte en stor skje med honning til for å gjøre den søtere. Men synes dette ble et bra første forsøk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 7. november 2011 #17 Del Skrevet 7. november 2011 Altså en hvilken som helst indisk, kryderte te? (Chai betyr jo te på bla hindi.) Eller er chai-te no spesielt? (Unnskyld hvis jeg er dum nå, er egentlig en kaffedrikker ) Jeg får isåfall kjøpe med meg litt hjem. Er i India og drikker masse god chai for tiden :D Ja, egentlig en hvilken som helst krydderte. Men de fleste løsvektforhandlere har en te de kaller Chai. F.eks: http://sh.no/pc-551-42-Chai-.aspx Solberg & Hansen kan kjøpes på bl.a. Stockfleths og Kaffebrenneriet. Ellers har som sagt de fleste teprodusenter sin versjon (men S&H sin er en av de bedre jeg har funnet her i landet, kun slått av Palais Des Thes i Oslo) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Applecore Skrevet 7. november 2011 #18 Del Skrevet 7. november 2011 Ikke kok melken!!! Melken skal ikke varmes mer enn 67 grader, da smaker den bare grøt. For skikkelig digg chai latte: Lag STERK te (1 dl kokende vann, 3-4 ts te), i teen har du: 2 runder nykvernet pepper, 1-2ts brunt sukker, 1/2 ts tørket ingefærpulver, la det trekke tre-fire minutter. Varm opp melk (men ikke la det koke), visp evt. for luftigere elk. Sil av teen, topp med melk. Dette er oppskriften til Stockfleths Dette skal prøves! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skandale Skrevet 7. november 2011 #19 Del Skrevet 7. november 2011 Lag den selv av ingefær, kanel, kardemommefrø, anis og nellikspiker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 8. november 2011 #20 Del Skrevet 8. november 2011 *følge med* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå