Gå til innhold

angsten tar over studiet mitt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Er fortvilet. Orker hverken lese, jobbe med oppgaver eller foelge med paa forelesninger. Er overbevist om at dette er slutten paa studiene for meg, og det gjoer meg innmari trist. Jeg liker faktisk aa studere, eller har gjort det i to aar, til naa. Naa har jeg helt har mistet motivasjon og driv. Kan det virkelig vare noen vei ut av dette?

Grunnen til at jeg har mistet motivasjonen er at jeg ikke lenger klarer aa konsentrere om noe uten aa miste motet underveis. Dagene gaar uten at jeg kommer noe videre, eksamen naermer seg. Jeg har slitt med forventningspress fra familien i lang tid. Jeg har saa daarlig sjoelvtillit at jeg ikke klarer aa be om hjelp skolen, er redd for aa utlevere meg, for aa ikke bli tatt alvorlig. Jeg blir sett som en ressurssterk person, men det er en fasade. Har en datter i videregaaende, og vet at jeg er hennes rollebilde, saa det hjelper ikke paa presset heller. Innvendig er jeg full av angst.

Til naa har jeg klart aa holde meg flytende med mer eller mindre daarlige karakterer, og det gjoer ikke angsten mindre. Familie og venner tar meg ikke alvorlig naar jeg sier at det ikke gaar saa bra for meg, de mener at jeg overdriver. Jeg er saa sliten, men vil heller ikke gi opp. Hver dag er det som om jeg lever med en loegn. Hadde jeg visst at dette kunne gli over ville det gitt meg nytt haap! Noen som har opplevd noe liknende, og har noen raad? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må ta kontakt med psykolog som kan hjelpe deg. Det finnes sikker en psykolog tilknyttet det instituttet der du studerer. Søk hjelp nå før det er for sent :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studentsamskipnaden har de fleste steder et tilbud om psykologhjelp for en kortere periode. Ta kontakt med dem så fort som mulig, så får du sannsynligvis komme inn til en førstegangssamtale raskt. Ikke være redd for å si at det haster!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaneline

Hei! Trur eg veit litt korleis du har det. Har sjølv hatt angst i meir eller mindre grad i ti år. Trur det handla ein del om forventningar frå andre og dårleg sjølvtillit hjå meg ôg. Samt dårleg forståelse frå familien. Gjekk på skulen med søster mi som var superflink og alltid fekk beste karakter, ikkje så kjekt å alltid bli samanlikna med ho, nei. Uansett kor bra karakter eg fekk, fekk ho alltid betre. Men ein er no forskjellige, og eg har jo etterkvart skjøna at eg faktisk kan andre ting som ho ikkje meistrar. Men når det står på som verst er det jo ofte vanskeleg å sjå framover og finne løysningar på eigahand. Eg kvidde meg sånn til kvar dag på skulen, hugsar eg til og med spydde fordi eg var so redd. Det var ei utruleg slitsam tid. For ikkje å snakka om kor redd ein var for at andre skulle oppdage noko. Men eg fullførte, og det er eg utruleg glad for. Å måtte gje opp gjer ikkje akkurat sjølvtilliten noko betre. Og så har eg jo funne ut at det faktisk ikkje er så farleg om folk veit at ein har angst i visse situasjonar. Det er det jo veldig mange som har. Nr ein får angst, er det kroppen sin måte å seie at noko i livet ditt burde vore anleis. Det er kroppen sitt alarmsystem som trer inn for å fortelje deg at du må ta ting opp til vurdering og finne ei løysing som gjer at du får det betre. Det er kanskje vanskeleg å sjå no, men det er faktisk noko positivt ved det ôg. Du vil lære deg sjølv betre å kjenne, og vokse og utvikle deg på dette.

Men det kan vera veldig lurt å finne ein ok psykolog å gå til som kan hjelpe deg å få orden på problema, og som ser ting utanfrå. Du skal sjå at det ordnar seg. Prøv å ikkje tenk på kva forventningar andre har til deg, det som betyr noko er at du sjølv har det bra og likar det du gjer! Lukke til *sender varme tankar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chia,

Akkurat som jeg skulle skrevet det selv. Det er tøft å studere. Har ligget mye i sengen og grått og sovet når jeg egentlig skulle lest. Det har vært ekstra ille nå før eksamen. Tror det er mange av oss. Å studere er tøft. Kan fortelle deg om det jeg gjør når jeg har sånne følelser.

Jeg motiverer meg med at jeg snart skal ta et friår. Bare kutte helt ut en liten stund. Ikke sikkert jeg gjør det, men det hjelper faktisk litt på motivasjonen å tenke slik. Bare holde ut litt til teori liksom. Sikkert ikke sundt, men det funker litt for meg hvis jeg skikkelig bestemmer meg for det. :ler: Jeg lyver nesten for meg selv jeg.

I tillegg tenker jeg følgende:

- Jeg er flink selv om jeg ikke får like gode karakterer lenger.

- Jeg kommer til å få en jobb når jeg er ferdig med studiene selv om jeg ikke er best i klassen.

- Familien min og vennene mine er glade i meg selv uavhengig av hvordan jeg gjør det på skolen.

-DET ORDNER SEG!

-Dersom jeg ikke vil mer, kan jeg bare la vær. Siden jeg ikke gjør det, så må jeg jo ha lyst til å fortsette. Har jeg lyst, så har jeg lyst. Da er det bare å sette igang å lese da.

-Om jeg syns fagene er vanskelige eller uinteressante, lærer jeg likevel noe viktig; Om meg selv! Analyserer hva jeg liker, ikke liker, hva jeg mestrer, ikke mestrer osv. Prøver også å lære om de andre menneskene jeg møter. Dette er noe man ALLTID får brukt for. Dessuten syns jeg personlig at det er ufattelig interessant.

-YOGA! eller skanetix. Gir utrolig mye energi.

Tenkte bare jeg skulle la deg vite at det er fler av oss.

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...