Gå til innhold

Hvorfor bruker ikke FLERE kvinner PESSAR ?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er fint at pessar funker så fint for deg, men for meg hadde det ikke funket.

Jeg har det fint med p-pillene mine. Jeg har blitt kvitt kviser, sluttet å være suicidal en gang i måneden og fått en NORMAL menstruasjon. At jeg går på p-piller betyr heller ikke at jeg har noe imot å fingre meg selv, haha. JEg hadde også sex FØR jeg begynte på pillen, men merker ikke noe forskjell på sexlysten.

Endret av SportyShorty
  • Liker 3
Skrevet

Jeg bruker p-ring og synes den er bra. Mindre hormoner enn p-piller. Dyr da men... Bruker den til å kontrollere mensen, har mens bare 4-5 ganger i året.

Skrevet (endret)

Jeg tåler selv ikke hormon-prevansjon, og nå bruker jeg og kjæresten bare kondomer. Jeg har aldri en gang vurdert pessar, for som mange andre i denne tråden trodde jeg at dette var noe avleggs ingen brukte lengre. Men p.g.a. dette inlegge til WW tror jeg faktisk jeg skal sette meg inn i det. Det e jo faktisk en mulighet for at dette hadde vært den beste løsningen for akkurst meg!

Endret av SportyShorty
  • Liker 1
Skrevet

Pessar er et prevansjonsmiddel som er helt ute her i Norge, ikke lett å få tak i det. Det er en av de dårligste prevansjonsmiddlene. Også er det vanskelig å sette på plass. Jeg som ikke engang klarer å sette på plass en tampong har ikke sjangs. Men flott for de som klarer.

Selv så bruker jeg ikke noe prevansjon, så det tar meg null! sekunder å forberede meg til sengekosen. :sengekos:

Skrevet

Det er jo forskjellig fra person til person hva man foretrekker. Selv kunne jeg aldri brukt pessar, mye styr hver gang, og underlivet mitt har nok av ting i seg i løpet av en mnd uansett.

Jeg kjøpte meg en Babycomp i sommer, og den syns jeg er helt genial.

Skrevet

Kunne faktisk tenke meg å prøve pessar, men som svar på spørsmålet ditt så har jeg i hvert fall valgt det bort pga uvitenhet og tilgjengeligheten. Leste et sted at det ikke lenger ble solgt sæddrepende kremer på apotekene. I tillegg stoler jeg ikke helt på sikkerheten, synes det er litt skummelt i tilfelle den blir satt feil på plass, er jo en grunn til at man må ha sæddrepende krem i tillegg og er egentlig sæddrepende krem særlig sunt å få inn via slimhinnene?

Derfor bruker jeg kun temping og EL-tester når jeg gidder, og det fungerer også fint. Må ha stålkontroll før EL, men etter en stund har vi blitt vant til det. Jeg forstår veldig godt at ikke dette passer for alle, men jeg tror det passer godt for flere enn de som bruker denne metoden som prevansjon.

Skrevet (endret)

til din informasjon reagerer ikke alle likt på hormoner, dvs at selv om du reagerte på forskjellige måter på hormonene så vil ikke jeg reagere på samme måte. Noen tåler hormoner, andre ikke...typen p-piller er også alfa omega, noen reagerer på en type p-piller, andre synes den typen er den eneste som fungerer for dem.

jeg gikk på pillen i 9 år sammenhengende og hadde et supert sexliv med min mann og hadde ingen problemer what so ever med p-pillen jeg brukte og levde et normalt liv uten noen bivirkninger.

grunnen til at pessar ikke er så utbredt lenger er fordi at det er knotete og få inn, det må planlegges og det er en risiko for at det ikke er korrekt satt inn (at det feks er en minimal glipe mellom pessaret og sjeden som gjør at sædceller har en liten utvei allikevel) noen reagerer også på sæddrepende krem og silikon.

så pessaret har altså sine bakdeler det også.

HER er fakta om pessar om du skulle finne på og motargumentere dette.

jeg synes at en voksen dame som deg burde holde seg for god til enkelte av kommentarene du har komt med og navnekalling, det håper jeg også at du ser selv siden du er mye klokere pga alderen din som du sier.

men det er jo supert at du har funnet din perfekte prevensjon!jeg har funnet min, men det betyr ikke at vi trenger å være enige fordet :)

Endret av SportyShorty
  • Liker 2
Skrevet

Pessar er uaktuelt. Jeg hadde hatt mindre lyst til å ha sex om jeg hele tiden måtte krongle med pessar og kondom. Kondom er fint fint ut på byen, men i faste forhold så blir det bare slitsomt og lyst nedsettende. Jeg vil være klar for sex hvor som helst, når som helst. I mitt tilfelle passer ikke pessar inn overhodet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

til din informasjon reagerer ikke alle likt på hormoner, dvs at selv om du reagerte på forskjellige måter på hormonene så vil ikke jeg reagere på samme måte. Noen tåler hormoner, andre ikke...typen p-piller er også alfa omega, noen reagerer på en type p-piller, andre synes den typen er den eneste som fungerer for dem.

jeg gikk på pillen i 9 år sammenhengende og hadde et supert sexliv med min mann og hadde ingen problemer what so ever med p-pillen jeg brukte og levde et normalt liv uten noen bivirkninger.

grunnen til at pessar ikke er så utbredt lenger er fordi at det er knotete og få inn, det må planlegges og det er en risiko for at det ikke er korrekt satt inn (at det feks er en minimal glipe mellom pessaret og sjeden som gjør at sædceller har en liten utvei allikevel) noen reagerer også på sæddrepende krem og silikon.

så pessaret har altså sine bakdeler det også.

HER er fakta om pessar om du skulle finne på og motargumentere dette.

jeg synes at en voksen dame som deg burde holde seg for god til enkelte av kommentarene du har komt med og navnekalling, det håper jeg også at du ser selv siden du er mye klokere pga alderen din som du sier.

men det er jo supert at du har funnet din perfekte prevensjon!jeg har funnet min, men det betyr ikke at vi trenger å være enige fordet :)

Jeg kjenner langt flere som blir ufrivillig gravid med p-piller enn med et pessar.Blant annet ble en i familien ufrivillig gravid 2 ganger mens hun gikk på p-piller.

Glemmer du å ta pillen , eller ikke tar den til samme tidspunkt hver dag, eller får diare, løs mage, så kan du bli ufrivillig gravid selv om du går på p-pillen.

Jeg føler pessar er sikkrere, forde det er umulig å slurve med bruken eller glemme å sette det på plass.Er veldig lett å glemme å ta en pille...pes å huske på .Og i tillegg til sæddrepende krem har man en 100 % sikker fysisk barriere som dekker livmorhalstappen.Det er UMULIG å sette den på feil.Du kjenner det med fingeren at koppen dekker livmorhalstappen, det er umulig å sette det på feil.Pessaret sitter godt fast,Den suger seg tett fast og er faktisk vanskelig å få løs enkelte ganger, og pessaret er smurt inn med sæddrepende krem .Av og til Må man dra med bra kraft i kanten, får å få den løs.Forde den sitter fast nesten som en sugekopp.Har brukt det i mange år og har aldri blitt ufrivillig gravid med det. Og skulle det skje. Kan man ta en abort-pille ...

All prevensjon KAN svikte.Men pessar er like trygt og sikkert som hormonell prevensjon, når det brukes riktig.Og man ikke slurver.

Endret av SportyShorty
Gjest BettyBoop28
Skrevet (endret)

Jeg kjenner langt flere som blir ufrivillig gravid med p-piller enn med et pessar.Blant annet ble en i familien ufrivillig gravid 2 ganger mens hun gikk på p-piller.

Glemmer du å ta pillen , eller ikke tar den til samme tidspunkt hver dag, eller får diare, løs mage, så kan du bli ufrivillig gravid selv om du går på p-pillen.

Jeg føler pessar er sikkrere, forde det er umulig å slurve med bruken eller glemme å sette det på plass.Er veldig lett å glemme å ta en pille...pes å huske på .Og i tillegg til sæddrepende krem har man en 100 % sikker fysisk barriere som dekker livmorhalstappen.Det er UMULIG å sette den på feil.Du kjenner det med fingeren at koppen dekker livmorhalstappen, det er umulig å sette det på feil.Pessaret sitter godt fast,Den suger seg tett fast og er faktisk vanskelig å få løs enkelte ganger, og pessaret er smurt inn med sæddrepende krem .Av og til Må man dra med bra kraft i kanten, får å få den løs.Forde den sitter fast nesten som en sugekopp.Har brukt det i mange år og har aldri blitt ufrivillig gravid med det. Og skulle det skje. Kan man ta en abort-pille ...

All prevensjon KAN svikte.Men pessar er like trygt og sikkert som hormonell prevensjon, når det brukes riktig.Og man ikke slurver.

Ok hvor mange kjenner du som bruker p piller og hvor mange kjenner du som bruker pessar? Pessar er ikke like trygt. for lar man være å slurve med p pillene så er p pillene 97% sikkert. Pessar er ikke like sikkert.

Endret av BettyBoop28
  • Liker 2
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Jeg trodde også pessaret var "utdødd", det var ikke noe min generasjon lærte om hos helsesøster og heller ikke noe jeg har satt meg inn i i voksen alder.

Skjønner godt at folk velger hormonfrie alternativer, men for meg virker det som kondomet er ganske overlegent her. Men hvert sitt valg såklart =)

Blir for upraktisk for meg da, jeg trenger spontaniteten og muligheten til å ha sex når som helst. Jeg skjønner at WWs definisjon av spontanitet er å være klar for sex hver kveld etter tannpuss, min er å være klar for sex morgen til kveld.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Pessaret kan sitte på i et døgn , 24 timer. Jeg rekker å ha utrolig mye heftig sex på 24 timer skjønner du .

Og du trenger ikke å ta det ut etter 6 timer. Du kan vente 8 timer eller lengre.Sove hele natta med det og ta det ut på morgenen . Gjør ingenting om det går noen extra timer.

Skal du ha nytt samleie flere timer etterpå, har du jo fortsatt pessaret på deg. Da er det bare å tilføre en ny dose med sæddrepende krem innerst inn i vagina, med en sprøyte for sæddrepende krem.

Jeg reagerer IKKE på sæddrepende krem. Den kremen kan faktisk kverke bakterier fra mannens underliv..., og virke beskyttende også for miljøet i skjeden...

Må man ha en pause fra pessaret, benyttes kondom i de pausene.

Vanskeligere er det ikke. Dere får det til å høres komplisert ut. Men i virkeligheten er det veldig enkelt .

Jeg kan ha så mye hyppig sex jeg vil. Er fortsatt INGEN MANN her i verden , Jeg ikke har klart å knulle til han er helt utslitt....etter 3 uker med hyppig sex flere gang om dagen , hver eneste dag - sammenhengende...begynner en del menn å bli blå under øynene og se ganske slitne ut...he he

Da skjønner jeg at HAN trenger en hvilepause fra sex ...he he

Endret av SportyShorty
Skrevet

Pessaret kan sitte på i et døgn , 24 timer. Jeg rekker å ha utrolig mye heftig sex på 24 timer skjønner du .

Og du trenger ikke å ta det ut etter 6 timer. Du kan vente 8 timer eller lengre.Sove hele natta med det og ta det ut på morgenen . Gjør ingenting om det går noen extra timer.

Skal du ha nytt samleie flere timer etterpå, har du jo fortsatt pessaret på deg. Da er det bare å tilføre en ny dose med sæddrepende krem innerst inn i vagina, med en sprøyte for sæddrepende krem.

Jeg reagerer IKKE på sæddrepende krem. Den kremen kan faktisk kverke bakterier fra mannens underliv..., og virke beskyttende også for miljøet i skjeden...

Vanskeligere er det ikke. Dere får det til å høres komplisert ut. Men i virkeligheten er det veldig enkelt .

Jeg kan ha så mye hyppig sex jeg vil. Er fortsatt INGEN MANN her i verden , Jeg ikke har klart å knulle til han er helt utslitt....etter 3 uker med hyppig sex flere gang om dagen , hver eneste dag - sammenhengende...begynner en del menn å bli blå under øynene og se ganske slitne ut...he he

Ingen mann i hele verden? Virkelig? Dette må jeg spørre kjæresten min om :fnise:

• Liker 5
Skrevet

Jeg trodde også pessaret var "utdødd", det var ikke noe min generasjon lærte om hos helsesøster og heller ikke noe jeg har satt meg inn i i voksen alder.

Skjønner godt at folk velger hormonfrie alternativer, men for meg virker det som kondomet er ganske overlegent her. Men hvert sitt valg såklart =)

Blir for upraktisk for meg da, jeg trenger spontaniteten og muligheten til å ha sex når som helst. Jeg skjønner at WWs definisjon av spontanitet er å være klar for sex hver kveld etter tannpuss, min er å være klar for sex morgen til kveld.

Det var ingen som tipset meg heller om pessar eller anbefalte meg det for mange år siden.

Jeg måtte selvfølgelig selv finne andre alternativ og lete etter det, ettersom p-pillene ga meg så mye bi virkninger, at jeg orket ikke bruke de mer enn 3 mnd før jeg sluttet.Pluss jeg liker ikke tankene på mer alvorlige bi-virkninger som blodproppfare med p-piller.Det synes jeg er skummelt...man vet aldri når det rammer.Og det har skjedd med unge jenter jeg kjenner.Skummelt.

Og glad er jeg for det i dag.

Var egentlig bare et lykketreff at jeg fikk meg et pessar for mange mange år siden. Traff tilfeldigvis en lege som selv var positivt innstilt til pessar selv. Og han tok mål og fixet meg det. Var jo lett å lære seg å bruke det. Det følger jo bruksanvisning med...

Hadde jeg truffet en lege som var negativt innstilt til det, og rådet meg til noe annet...

Vet ikke. Jeg ville i hvertfall gi det et forsøk og prøve det ut. Forde jeg var 100 % bestemt på at jeg skal ikke ha hormonell prevensjon, aldri så lenge jeg lever.Det ga meg for mye plager...Og det er i mine øyne usunt, risikabelt m/ blodpropp faren og kan gi kreft ved langvarig bruk.

Gjest Consensio
Skrevet

Det er jeg veldig enig i. Jeg har heller ingen tro på at det er bra for kroppen å putte i seg masse hormoner og diverse. Har selv fått erfare negativ bivirkning av det

Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Jeg kjenner langt flere som blir ufrivillig gravid med p-piller enn med et pessar.

Men pessar er like trygt og sikkert som hormonell prevensjon, når det brukes riktig.Og man ikke slurver.

Nå er det ikke deg og de du kjenner som er pålitelig statistikk da. Forskning og statistikk viser at pessar er mindre sikkert enn andre typer prevensjon, av flere grunner. Her har du litt fakta:

Hvis 100 kvinner bruker pessar som prevensjonsmiddel gjennom et helt år, vil mellom 4 og 18 av disse bli gravide. (kilde: Lommelegen) Det vil si så mange som 4-18%. Til sammenligning vil mellom 0,2 og 0,3 kvinner av 100 bli gravid på p-pillen gjennom et år (Kilde:Lommelegen). Det tilsvarer bare 0,2-0,3%, og altså langt lavere risiko enn pessar.

Tallene for andre hormonprevensjonsmidler er som følger:

Lavdosert minipille (Conludag): 0,3-4 (0,3%-4%)kvinner blir gravide gjennom et år. Variasjonen i sikkerhet kommer av at minipiller må tas til samme tid hver dag for å ha god effekt. Er man flink til dette er risikoen for å bli gravid nærmere 0,3% enn 4%.

Høydosert minipille (Cerazette): hvis man tar pillen helt korrekt (mest mulig til samme tid, men innen 12 timer) er risikoen for graviditet nærmere 0. (kilde: lommelegen).

P-ring: 1 av 100 (1%) kvinner gravid gjennom et år (kilde: sexogsamfunn.no)

P-stav: 99,9% sikker i tre år etter innsettelse (sexogsamfunn.no)

Hormonspiral: 0-0,2 kvinner gravid gjennom et år (kilde: lommelegen).

P-sprøyte: 0-1 kvinner blir gravide gjennom et år (kilde: lommelegen)

P-plaster: 0,6 kvinner blir gravide gjennom et år (kilde: lommelegen)

De to andre hormonfrie prevensjonsmidlene:

Kobberspiral: 1-2 kvinner gravid gjennom et år (kilde: lommelegen).

Kondom: mellom 3 og 10 kvinner blir gravid gjennom et år (kilde: lommelegen).

Med andre ord så er altså pessar det mest usikre alternativet (og nei, det er ikke fordi alle andre er mindre flinke til å bruke det enn deg). Og uansett hvilke prevensjonsmidler man blir gravid på, kan man bruke angrepille etterpå, så der er ikke pessar noe unikt heller.

Edit: hadde glemt p-sprøyte og p-plaster...

Jeg ser også at ww nevner dette med HPV. Ikke en gang kondom beskytter fullt ut mot HPV, så du må gjerne vise til kilder som sier at pessar gjør det. Det er også verdt å huske at har man hatt sex én gang med en som er smittet med HPV, kan man få det i kroppen. Livmorhalskreft kan også fås uten HPV-smitte.

Endret av Ylvina
  • Liker 5
Skrevet

Det var ingen som tipset meg heller om pessar eller anbefalte meg det for mange år siden.

Jeg måtte selvfølgelig selv finne andre alternativ og lete etter det, ettersom p-pillene ga meg så mye bi virkninger, at jeg orket ikke bruke de mer enn 3 mnd før jeg sluttet.Pluss jeg liker ikke tankene på mer alvorlige bi-virkninger som blodproppfare med p-piller.Det synes jeg er skummelt...man vet aldri når det rammer.Og det har skjedd med unge jenter jeg kjenner.Skummelt.

Og glad er jeg for det i dag.

Var egentlig bare et lykketreff at jeg fikk meg et pessar for mange mange år siden. Traff tilfeldigvis en lege som selv var positivt innstilt til pessar selv. Og han tok mål og fixet meg det. Var jo lett å lære seg å bruke det. Det følger jo bruksanvisning med...

Hadde jeg truffet en lege som var negativt innstilt til det, og rådet meg til noe annet...

Vet ikke. Jeg ville i hvertfall gi det et forsøk og prøve det ut. Forde jeg var 100 % bestemt på at jeg skal ikke ha hormonell prevensjon, aldri så lenge jeg lever.Det ga meg for mye plager...Og det er i mine øyne usunt, risikabelt m/ blodpropp faren og kan gi kreft ved langvarig bruk.

Man kan få kreft av alt kan man ikke? :P

Men jo, jeg har vært bekymret for blodpropp på grunn av alle avisoppslagene, jeg går nemlig på de som er mest forbundet med nettopp blodpropp.

Jeg begynte på de for ca 8 år siden. Spurte ut legen min og helsesøster for ikke så lenge siden, men de sa jeg bare kunne slappe av. Blodproppfaren er høyest i det første halvåret.

Men jeg tar en helsjekk for å se at alt er i orden hver gang jeg får ny resept.

Så det skal nok gå bra. Og som jeg har sagt tidligere her; jeg syns det er bra at du har funnet et perfekt prevensjonsmiddel for deg selv. Jeg skjønner at hormonfrtt er bra, men jeg trives med hormoner. Men jeg ser ikke nødvendigheten med å lage et sånt poeng ut av at alle som ikke gjør som deg er usexy og har problemer med egen kropp? Hvis noen hadde hatt det helt jævlig på p-pillen, så hadde de vel sluttet?

Jeg har fått et bedre liv etter at jeg begynte med den (jeg begynte ikke på den for å kunne ha sex). Jeg har mer enn nok sex med kjæresten min og har det generelt bra med meg selv og mitt eget forhold til kroppen. Det eneste "negative" jeg har opplevd etter å ha startet med pillen var at jeg gikk opp to BH-cuper på en måned. Det kunne jeg godt vært foruten. Du kjenner meg ikke, så hvordan kan du vite at jeg er så usexy og uintelligent?

Skrevet

Det er jeg veldig enig i. Jeg har heller ingen tro på at det er bra for kroppen å putte i seg masse hormoner og diverse. Har selv fått erfare negativ bivirkning av det

Har nå lest at 2- 6 friske og unge kvinner dør hvert år plutselig og helt uventet pga bi virkninger av p-piller , som gir komplikasjoner som blodpropp i hjernen og andre steder i kroppen...om man har riktig uflax...

Man dør i hvertfall ikke av å bruke pessar.... Men det KAN du av p-piller.

Er du heldig overlever du blodpropp uten permanente skader i ettertid...

Noen er genetisk mer utsatt for å få blodpropp enn andre. Men ingen kjenner sin egen risiko for dette...ingen kan vite det.Om man er en av de uheldige som vil bli rammet plutselig og uventet.

Skrevet

Har nå lest at 2- 6 friske og unge kvinner dør hvert år plutselig og helt uventet pga bi virkninger av p-piller , som gir komplikasjoner som blodpropp i hjernen og andre steder i kroppen...om man har riktig uflax...

Man dør i hvertfall ikke av å bruke pessar.... Men det KAN du av p-piller.

Er du heldig overlever du blodpropp uten permanente skader i ettertid...

Noen er genetisk mer utsatt for å få blodpropp enn andre. Men ingen kjenner sin egen risiko for dette...ingen kan vite det.Om man er en av de uheldige som vil bli rammet plutselig og uventet.

Men et tips. Nyeste forskning ang. faren for blodpropp, som jeg leste i en avis.

Fant ut at veldig høye menn og kvinner har dobbelt så stor risiko for å få blodpropp, som lavere kvinner og menn.

Så det er ikke alltid så sunt å være veldig veldig høy av vekst...

Finnes fordeler med å være mindre og nett. Ja .

Skrevet

Du skjønte ikke helt matematikken i dette, du? La oss prøve en gang til:

La oss si at du skal ha sex tre timer i strekk tre ganger om dagen (bare et eksempel). Du har sovet med pessaret i åtte timer, har sex kl 08.00 i tre timer (til kl 11.00) og har så pessaret i skjeden i ca seks timer etterpå for sikkerhetens skyld. Da har du gått 14 timer med pessaret i og klokka er ca. 17.00 på ettermiddagen. Nå kan det jo hende at du fikk lyst på mer sex f.eks. kl 13.00. Da må pessaret for å ha full sikkerhet sitte i seks timer etter kl 13.00, og da er kl 19.00. Men hva hvis frk WW får lyst på kveldssex kl 18.00? Da må pessaret ha nye seks timer virketid på innsiden etter dette, og da er klokka 24.00. Da har du allerede gått med pessaret inni deg konstant i 24 timer, og jeg tok ikke hensyn til mer en et par kjappiser de siste gangene her. Skal man regne 3 timer sex i strekk hver omgang, blir regnestykket enda verre og krever enda lengre tid med pessaret på plass inni kroppen. Altså: du må enten ha mye mindre sex enn du skryter av, eller så går du konstant med pessaret i kroppen. Noe som ikke er spesielt heldig.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...