AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 Vi har hatt katt i litt over et år nå, men sliter litt med at han er aggresiv. Han er ikke noen kosekatt, dvs han kan bli kost med, trives godt med det, men plutselig går han til angrep. Jeg er vant til at dyr kan si ifra da de får nok, men han her er annerledes. Han gir seg ikke, dvs når jeg trekker meg unna så er han omtrent etter meg... Legger øra bakover og ser nesten litt mannevond ut. Har aldri opplevd en katt som er slik. Ettersom han er en langhåret katt så krever det jo litt børsting og pelsstell, nå er vi også inne i en periode hvor pelsen hans tover seg litt mer og vi bør jo da "gå over" pelsen hver dag med børste for at det ikke skal bli store klumper. Men det er lettere sagt en gjort. Noen tips, kan man trene katter med godbiter ol? Han er forresten kastrert (mars i år), trodde det skulle hjelpe på temeramentet, men var ikke så store forskjellen.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 Jeg hadde en som oppførte seg på samme måte, og jeg fikk ikke til å endre atferden til den katten, dessverre. Katter er ikke akkurat lette å dressere. Ikke hjalp det med ignorering. Da ble katten bare enda mer innpåsliten. Godbit hadde svært tidsbegrenset virkning og avledninger virket heller ikke. Den kunne snu fra kosepus til galepus på brøkdelen av et sekund. Man skulle kjenne katten svært godt for å kunne lese signalene om at det kom til å skje og han bet intetanende gjester mer enn én gang. Det var både leit og flaut, synes jeg. På toppen av det hele ville han ikke slippe når han først hadde bitt seg fast heller, og han bet skikkelig hardt. Ikke noe leke-tøysebiting der i gården, nei. Var katten ute når jeg hentet avisen på morgenen måtte jeg gå med gummistøvler, for den lå på en fast plass i vegkanten og angrep anklene mine når jeg passerte. Min katt var også en kastrert hannkatt. Dette var dessverre ikke mye til trøst og råd, men i alle fall til informasjon om at katten din ikke er den eneste som oppfører seg slik.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #3 Skrevet 4. november 2011 Det første jeg tenker er at han sier fra, men ikke på en måte som du forstår. Katten min begynner så vidt å bevege på haletuppen når han har fått nok, og da er det bare å slutte å kose. Katter har en tendens til å bli litt stive i kroppen når de blir frustrerte og ikke vil ha kos mer, legger du merke til det? Man kan også se det på blikket og ørene til de fleste katter, og sikkert andre ting også Vil også minne om at man ikke skal leke med katten med bare hendene, for da kan de fortsette å angrepe dem senere, uten lek. 1
Snikk Skrevet 4. november 2011 #4 Skrevet 4. november 2011 Kjøp Feliway og plugg inn i huset, det kan bedre den aggressive atferden betraktelig Har en smånervøs katt selv, hun er mye tryggere nå. Skal også mer til før hun biter hvis man kommer i skade for å klappe på feil sted. http://www.feliway.com/gb 1
Gjest Lille-pus Skrevet 4. november 2011 #5 Skrevet 4. november 2011 (endret) Det er en tosidig sak dette På den ene siden så skaper klapping velvære, - og minner om pusemors slikking og "barnestell". På den andre siden så berører ubeslektede katter hverandre aldri, - ja bortsett fra i paring og slåsskamp da Og med slike blandede signaler (når vi mennesker koser med katten) så blir de fleste katter til slutt (veldig) urolige. De aller fleste kattene vil bare advare deg, legger munnen rundt hånden din, men uten å bite. Andre derimot virkelig "klemmer til" Følg med på katten, og ikke klapp den overdrevent mye. Det er en primitiv konflikt, og egentlig vanskelig å løse uten at det vil ha innvirkning på forholdet katten har til deg. Endret 4. november 2011 av Lille-pus
Thorn Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Jeg har også slitt med aggresivitet hos frøkna mi. Hun kunne også kose og male og plutselige hogge til med både tenner og klør, tilsynelatende uten verken grunn eller tegn. Hun virket rett og slett ustabil. Prøvde Feliway, funket ikke overhodet. Hos oss ordnet det seg av seg selv når vi begynte å slippe henne ut. Mens hun før hadde klikkebyger kanskje tre-fire ganger i uka, kan jeg nå ikke huske sist gang hun virkelig bet eller klorte. Har du animal planet? Se "my cat from hell" eller "katt til besvær", som det heter på norsk. Går på søndagene halv fire. Jeg har flere ganger nikket gjenkjennende, og har lært mye om kattens oppførsel av dette programmet!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2011 #8 Skrevet 7. november 2011 TS her: Han er utekatt ja, på sommerstid er han ute veldig mye av døgnet (av egen vilje), nå trekker han mer og mer inn, men er ofte ute om nettene og litt på dagen (har tilgang til isolert soveplass, men er litt usikker på om han bruker det). De siste dagene har jeg vært bevist på å lese de tidlige signalene hans, kjenner igjen det med halevifting. I tillegg har han fått litt god mat (fisk eller våtfor) etter pelsstellet. Og det ser faktisk ut til at det nytter. Her om dagen kom han og la seg i fanget for å kose litt da jeg stelte han foran peisen og igår kom han opp i sofaen og la seg halvveis i fanget mitt der. Han kan fremdeles plutselig klikke, men ser en endring hos han. Så jeg får fortsette å være tålmodig med han (mannen er litt fasinert over at han er blitt så mye mer oppsøkende...) 1
Aurora M. Skrevet 7. november 2011 #9 Skrevet 7. november 2011 Så fint! Jeg spurte om han var utekatt fordi innkatter ofte ikke får nok stimuli, og dermed kan "ta ut" noe av rovdyret i seg på andre måter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå