Gå til innhold

"Småmat" som gir energi?

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet (endret)

Jeg er nylig operert, og kiloene raser nesten av... Sliter ekstremt med å få i meg nok mat, og er utslitt dagen lang. Har snakket med legen om det, men det er liksom ingen tips å få, de mener jeg vil komme meg igjen snart. (NB - jeg kontrolleres på sykehuset mer eller mindre hver dag, så dette er ikke en "herregud-så-tynn-jeg-er-tråd")

Og det er forsåvidt greit, men i mellomtiden kunne jeg ønske jeg fikk i meg litt "energi-kick-mat", slik at jeg overlever skole og enkle ting, som f.eks. å gå i trapper.

Tips til mat som kan deles opp i små, praktiske porsjoner, eller eventuelt bare er enkelt å spise? Ikke noe med for mye sukker i (dvs ikke snop eller brus++), men frukt etc er jo godt da. Sliter med matlysten, så en fordel om det ikke er for "kvalmende" :)

Endret av Ms. Raggsokk
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med nøtter? De gir jo mye energi - og mye sunt fett og proteiner. Greit å ha stående og gomle på utigjennom dagen, kan jeg tenke meg. :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg lager hjemmelagede muslibarer, bruker honning, solsikkeolje, havregryn, div frø, goji bær og tørket blåbær. Men kanskje ikke noe du orker å lage nå som du er nylig opperert.

Ellers all mulig frukt, gjerne eksotisk for å variere litt. Rug fullkornskjeks.

Nøtter som de andre sier, smothie, får jo kjøpt ferdig og.

Skrevet

Iskrem! Av den fine dyre sorten, med Sætres Gullvafler, dobbel med sjokolade.

629648-8-1280685339673.jpg

Skrevet

http://sararekstens.blogg.no/mat.html

Smør godt med kremost naturell på lefsene,

bruk gjerne grove lefser om du vil ha det sunnest mulig.

Så er det bare å putte inni det du liker ;-)

Jeg liker også å ha paprika og egg inni.

629648-8-1288787952823.jpg

Gjest Consensio
Skrevet

Hva med supper eller smoothies?

Da kan du jo porsjonere det som du vil og det er enkelt å få i seg.

Skrevet

Svigerfar fikk noe som het "Nutridrink" da han var i din situasjon.

http://www.apotek1.no/produkter/nutridrink-jordbaer-200ml-914190p

Fullverdig, energi- og proteinrik næringsdrikk med melkesmak. Glutenfri. Klinisk laktosefri. Nutridrink er en fullverdig og balansert næringsdrikk med energitetthet på 1,5kcal/ml. Nutridrink inneholder en blanding av naturlige karotenoider som er viktige bestanddeler i frukt og grønnsaker. De positive effekter av karotenoider er mye av bakgrunnen for rådet om å spise 5 frukt og grønt om dagen.
Skrevet

Gresk yoghurt med 10 % fett. Mektig, men ikke søtt. Mye mer energi enn en sukret fruktyoghurt. Bland med hva du vil. Jeg bruker jordbær og müsli. Holder seg en stund i boks da den er ganske tykk i konsistensen.

Skrevet

Smoothie med frosne bær, vaniljeyogurt, eplejuice og proteinpulver/cottage cheese oppi? :)

Skrevet

Rugsprø med skiver/biter av avokado med salt og pepper på er godt, enkelt, lett å spise, sunt og energirikt :)

Gjest shirelle
Skrevet

Kjøp noen nøttetyper du liker og lag blandinger og ha i ziplock-poser, så kan du ha det med deg der du drar :) Kan også ha i litt tørket frukt

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Tusen takk for alle gode tips. Jeg klarer ikke lage noe fancy, men har plukket opp mange gode tips, og er spent på om de kan hjelpe meg med energien fremover :) :)

Skrevet

Håper det går bedre med matlysta! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...