AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #1 Skrevet 4. november 2011 http://www.facebook.com/topic.php?uid=148652015170498&topic=332&post=1640¬if_t=board_post_reply#post1640 Vi blir vel aldri ferdig med å diskutere innekatter vs utekatter. Hvorfor er det egentlig så sterke følelser knyttet til dette temaet?
Leo Skrevet 4. november 2011 #2 Skrevet 4. november 2011 For min del er det fordi alle dyr er skapt til å leve utendørs og når jeg først skal begrense livsutfoldelsen deres ved å holde dem i fangenskap, så skylder jeg dem å gjøre det så lite som mulig. Og det fenomenet som kanskje forundrer meg mest er begrepet "innekatt" og at noen hevder at de mister instinktene sine i løpet av noen få generasjoner. Jeg har og har hatt både hunder og katter og skulle jeg ha måttet velge om å holde en liten hund eller en katt som rent innedyr, ville jeg utvilsomt ha valgt hund! 4
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #3 Skrevet 4. november 2011 Mine katter er inne, men med tilgang til kattegård. Vi bor ved en sterkt trafikkert vei, der folk kjører alt for fort på kveldstid. I tillegg har jeg fertile rasekatter, og jeg stoler ikke nok på at de ikke spytter ut ei p-pille til at jeg lar dem gå fritt ute. Og nei, jeg kan ikke kastrere siden det er avlskatter... Mine kastrerte huskatter er heller ikke fritt ute, de tåler ikke en påkjørsel noe bedre enn rasekattene... Huskattene mine er tidligere hittekatter, og de viser liten interesse for å komme ut utenom kattegården, tror de har vært nok ute på vift i sine unge liv, den yngste redda jeg fra å fryse ihjel sist vinter, på en av de kaldeste nettene... Om man bor sånn til at det er små sjanser for at katten skal bli påkjørt, eller komme til skade ellers, at de ikke plager naboer med markering og skriking, og man kastrere, merker og vaksinerer dem, og i tillegg venter til de er gamle nok til å ha utvikla stedsans, så er det greit nok at de er ute... Oi, NM i lange setninger gitt... Kattene mine har helt hus tilgjengelig, de har flere takhøye klorestativer, hyller de kan gå på, leker i fleng, og de har selskap i hverandre de få timene i døgnet vi ikke er hjemme. Jeg bruker MYE tid på kattene, og ingen av dem er deprimerte, tvert i mot. Jeg ønsker alle som mener innekatter har det vondt, hjertelig velkomne til å besøke meg og kattene mine, så kanskje de får et annet syn på innekatter... De som driver seriøst med oppdrett, og ut de fleste som stiller ut, har innekatter. Jeg vet noen holder rasekatter inne, og lar huskattene gå fritt, men for meg er alle like mye verdt som familiemedlemmer, og som jeg skrev lenger opp, huskatter tåler heller ikke å bli påkjørt. De tåler ikke FIV/FelV noe bedre, de dør også av rottegifta som en drittlei nabo kan legge ut etter å ha fått hagemøblene sine nedpissa på ørtende gang... Den første hittekatta jeg tok til meg kom her i en sommerferie, radmager og max ti uker gammel. Hvem po**** slipper ut så små kattunger alene? Ikke fikk jeg noe respons på annonsene eller lappene mine heller, og ingen etterlyste henne... Hun elsker kattegården, men nærmer seg aldri utgangsdøra når noen kommer eller går, det tar jeg som et tegn på at hun har det greit:) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå