Gå til innhold

"utvekst" på rotte

Anbefalte innlegg

Skrevet

for noen dager siden la jeg merke til en ganske stor kul på halsen, nedenfor munnen, til den ene rotta mi. tenkte jeg skulle se den an og se om den ble mindre med tiden, og da jeg så på den nå, er det blitt til en "hudflapp" som henger og slenger! ble ganske urolig - bør jeg ringe veterinær eller er dette noe som kan skje hvis rottene (har to hannrotter) sloss?

det virker forresten ikke som om han har vondt i det hele tatt, koser og løper rundt i buret og på gulvet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal alltid ta kontakt med dyrlege. Tenk om det var rotta som eigde deg, og la merke til at du hadde en kul på halsen. Tror nok du skulle ønske at rotta tok deg med til "menneske"legen..

Skrevet

Det kan være svulst, infeksjoner og whatnot. Rotter og mange andre gnagere for den del er ganske dyktige til å skjule smerte.

Skrevet

Ja, ring dyrlegen med en gang!

Det at rotten ikke ser ut til å ha vondt betyr ikke at ikke noe er galt. Rotter kan være mestere i å skjule smerte. Og selv om den faktisk ikke skulle ha vondt høres det fremdeles ut som noe som kan potensielt bli helseskadelig (eller allerede er det) om det ikke blir behandlet.

Det er litt vanskelig å gjette på hva som er feil med rotta uten nærmere beskrivelser eller å ha sett det selv. Generelt vil jeg si at plutselige kuler ved munnen/haken som regel er tannbyller. Disse kan dukke opp over natten, og må behandles. Jeg hadde en rotte en gang som var helt fin da jeg gikk og la meg, og hadde en svær tannbyll og et hovent ansikt neste morgen.

Ellers kan kuler veldig ofte være jursvulster, men det høres ut som at denne kulen sitter for langt opp til å være det. Rottene, både hanner og hunner, har jurvev helt opp til omtrent mellom forbeina, hvis jeg husker riktig.

En annen mulig forklaring er at det er/var en pussbyll som resultat av noen form for traume, for eksempel bitt. Det at kulen nå er borte og er blitt til et sår (?) kan tyde på dette.

Men kun en veterinær kan fastslå dette sikkert. Og i alle tre tilfeller jeg har nevnt må rotta få behandling. Vet du om noen dyrlege i nærheten av deg som er flink på tamrotter? Hvis du bor i eller rundt Oslo vil jeg anbefale TAM Alna Dyreklinikk på det varmeste, Tonje som jobber der har spesialisert seg på blant annet tamrotter, og mange i Norsk Tamrotteforening (inkludert meg) bruker henne. Ellers har jeg også godt inntrykk av Hanne på PetVett Bygdøy.

Hold oss opdaterte da, og god bedring til rotta di :)

• Liker 1
Skrevet

Man skal alltid ta kontakt med dyrlege. Tenk om det var rotta som eigde deg, og la merke til at du hadde en kul på halsen. Tror nok du skulle ønske at rotta tok deg med til "menneske"legen..

WTF!?

• Liker 1
Skrevet

WTF!?

Poenget til AnonymBruker var vel bare det å sette seg i rottas situasjon. Er man syk ønsker man jo hjelp.

Skrevet

WTF!?

Tenkte jeg også :Nikke:

Skrevet

Fant en kul på en av rottene mine, og det viste seg å være en svulst. Men dyrlegen sa at så lenge rotta ikke lider så kan den leve lenge og ha er godt liv med svulsten. Hadde tre rotter, og alle tre fikk svulster (har hørt et sted at det er smittsomt? Vet ikke om det stemmer).

Jeg lurte først på om det gikk an å operere, men dyrlegen sa at en operasjon koster utrolig mye, og det er vanskelig når dyret er så lite. Faktisk sa han "det er slemt å si det, men du kan få veldig mange rotter for prisen det koster å operere".

Nå er det jo ikke sikkert rotta di har fått det, men det er uansett greit å ta en sjekk.

Skrevet

Fant en kul på en av rottene mine, og det viste seg å være en svulst. Men dyrlegen sa at så lenge rotta ikke lider så kan den leve lenge og ha er godt liv med svulsten. Hadde tre rotter, og alle tre fikk svulster (har hørt et sted at det er smittsomt? Vet ikke om det stemmer).

Jeg lurte først på om det gikk an å operere, men dyrlegen sa at en operasjon koster utrolig mye, og det er vanskelig når dyret er så lite. Faktisk sa han "det er slemt å si det, men du kan få veldig mange rotter for prisen det koster å operere".

Nå er det jo ikke sikkert rotta di har fått det, men det er uansett greit å ta en sjekk.

Svulster smitter ikke. Som regel er svulstene jursvulster, og de forårsakes som regel av hormoner, og det er mye vanligere på hunnrottene. Det er ganske sikkert at kastrering kan forebygge jursvulster, spesielt om det gjøres i tidlig alder. Flere prøver seg også frem med kjemisk kastreringschipper (Suprelorin) for å se om disse har samme effekten mot jursvulster, noe det kan se ut til at de muligens har, men man lurer også på om disse chippene kan trigge hypofysetumor, som er en svulst i hypofysen under hjernen og som ikke kan behandles. Dette har vi ikke nok tall på ennå så vidt jeg vet, så ingenting er helt sikkert, men noen eiere og dyrleger begynner å bli nølende til chipping av denne grunn.

Det er sant at rotta kan leve med et jursvulst i en god stund uten å bli plaget av den. Det er først når de blir så store at de er i veien for rotta, og/eller stjeler så mye næring og energi fra rotta, at rotta ikke lenger kan leve med den. Svulstene vokser gradvis, noen fort og noen sakte.

Man kan fint operere bort svulster, jeg har selv operert bort en jursvulst hos ene rotta mi. Gikk smertefritt det, men så er jeg så heldig å bo i nærheten av TAM Alna Dyreklinikk hvor det jobber en veterinær som er usedvanlig flink med tamrotter. Skal man operere bort svulsten bør man gjøre det så fort som mulig, da det er mye lettere å fjerne en liten svulst enn en stor, og mindre risiko for rotta. Men jeg har hørt om flere tilfeller i Norge hvor folk har tatt til seg omplasseringsrotter med kuler på størrelse med golfballer og til og med nesten tennisballer, og hvor disse kulene er blitt operert bort uten problemer.

At det er dyrt å operere er helt sant. Jeg betalte vel omkring 1000 kr for fjerne kulen på rotta mi. I tillegg betalte jeg til sammen 2000 kr for å chippe begge hunnrottene mine. Men for meg var det verdt det.

Så for å oppsummere hva man kan gjøre med en rotte med jursvulst:

1. Operere bort svulsten og eventuelt kastrere/chippe

2. La rotta leve med kulen til den blir plagsom og så avlive

3. Avlive med en gang (ser ikke poenget i dette så lenge kulen ikke er enorm)

Gjest Heloise
Skrevet

En av rottene mine begynte å gå skeivt. Tok han med til dyrlegen og fant ut at det var svulst inni øret. Han ble operert og fikk et par lange år etter det, selvom han fremdeles gikk litt skeivt :)

Ta han med til veterinær, krysser fingrene for hårballen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...