CoffeeCup Skrevet 3. november 2011 #1 Del Skrevet 3. november 2011 Noen ganger tenker jeg på meg selv som en litt uvanlig 25-åring, som ikke liker å gjøre som folk flest. Og når jeg forteller om meg selv til folk, kan folk rynke litt på nesa, og jeg ser at de tenker: Så rart, hvorfor vil hun ikke gjøre sånn som oss andre? Jeg elsker å reise rundt i Norge, gjerne med bil. Jeg har ikke behov for å reise til det store utland, til Kypros, til Kina, USA eller Frankrike. Vet du hva? Neste sommer har jeg lyst til å være hjemme! Hvorfor er ikke det greit? Vet du at min beste venn, det er mamma! Ja, helt sant. Ikke en venninne jeg har hengt med fra barndommen, som jeg ringer og forteller alt. Mamma er min beste venn, og hun er best i det Hvorfor er det rart? De beste festene jeg har vært på er med familien! Utrolig? Nei, egentlig ikke.. Jeg spiser godteri på mandager jeg, om jeg føler for det! Jeg er ikke tjukk, jeg er ganske så slank, så hvorfor kan jeg ikke få lov til det? Hvorfor syns du jeg har liten selvkontroll pga det? Jeg trives med rolige lørdager, jeg har ikke vært på byen på... ja, jeg husker ikke! Innimellom tar jeg noen øl med venner, ellers har jeg det bra med å slappe av og kose meg med min kjære! Nei, jeg er ikke asosial eller har sosial angst, jeg trives med det jeg! Hva er galt i det? Jeg trener sporadisk jeg, når jeg føler for det. Noen perioder masse, noen perioder ingenting! Nei, kroppen min lider ingen nød av det, jeg føler meg bra! Hvorfor er ikke det greit? Mote? Hva er det? Jeg trives i det jeg går med, samme søren om det er fjorårets modell! SEX, det store og viktige som gjør et forhold vært å leve for! Jeg og samboer har det når vi føler for det vi. Noen ganger lite, andre ganger ofte. Og vi har det bra vi! VI trives med det. Hvorfor mener du at det er noe galt med forholdet vårt da? Jeg sier det jeg mener jeg! Rett ut, ingen skjulte meninger. Jeg mangler ikke kontroll, eller lider av en sykdom. Jeg trives med det jeg, jeg liker å være ærlig! Hvorfor bør jeg være annerledes?? JEG ER MEG SELV OG JEG TRIVES MED DET! Hvorfor skal jeg absolutt være slik og gjøre sånn, når jeg trives best med å bare være meg selv? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AloeVera Skrevet 3. november 2011 #2 Del Skrevet 3. november 2011 Bare vær deg selv det da. Ingen som virkelig nekter deg vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 3. november 2011 Forfatter #3 Del Skrevet 3. november 2011 Bare vær deg selv det da. Ingen som virkelig nekter deg vel? Nei absolutt ikke! Men det er så mange som har så mye meninger om hva man bør gjøre, eller hva man bør ønske å gjøre! Jeg syns at folk skal få lov til å være de de er, og tørre å være lykkelig med seg selv! Uten å bry seg om at de er "annerledes"! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AloeVera Skrevet 3. november 2011 #4 Del Skrevet 3. november 2011 Nei absolutt ikke! Men det er så mange som har så mye meninger om hva man bør gjøre, eller hva man bør ønske å gjøre! Jeg syns at folk skal få lov til å være de de er, og tørre å være lykkelig med seg selv! Uten å bry seg om at de er "annerledes"! Joda, helt enig jeg Så lenge det ikke er til skade for andre bør folk få leve livene sine slik de vil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 3. november 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 3. november 2011 Eller egentlig at andre oppfatter de som annerledes. Jeg tror at folk tenker mye på hva andre tenker om hva de gjør eller hvem de er. At folk kan tenke på det i den grad at de mister seg selv midt oppi det hele! At man ikke lenger vet hva man selv vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 3. november 2011 Forfatter #6 Del Skrevet 3. november 2011 Joda, helt enig jeg Så lenge det ikke er til skade for andre bør folk få leve livene sine slik de vil Nei, selvfølgelig Det er ikke det det er snakk om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 3. november 2011 #7 Del Skrevet 3. november 2011 Be yourself, everyone else is taken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 3. november 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 3. november 2011 Be yourself, everyone else is taken 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordelia Skrevet 6. november 2011 #9 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Jeg skjønner litt hva du mener. Det er mange som er veldig flinke til å fortelle andre hvordan de skal leve og hva som er greit og ikke. KG er et veldig godt eksempel. Nei, det er ens eget liv og en selv som skal leve det. Andre har ikke egentlig så veldig mye de skal ha sagt. Vi må bare bli flinkere til å ikke la andres mening bety så mye, med mindre det de kommer med faktisk er fornuftig da. Endret 14. november 2011 av Cordelia 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skins Skrevet 6. november 2011 #10 Del Skrevet 6. november 2011 Helt enig der! Livet blir kjipt hvis man lever etter hva andre vil at du skal gjøre/være/osv. hele tiden. Jeg, for eksempel, trives veldig godt alene men blir fortalt gang på gang at det er unormalt og at det gjør meg deprimert og at jeg trenger folk å være sammen med hele tiden. Nei, jeg gjør ikke det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 6. november 2011 Forfatter #11 Del Skrevet 6. november 2011 Og jeg tror det er veldig mange som gir etter for forventningene og gjør som de blir fortalt at de burde. Har på følelsen at det er det som bidrar til økt antall mennesker med psykiske lidelser. For man kan bare trives med å gjøre det man selv vil, ikke hva alle andre vil for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 6. november 2011 Forfatter #12 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg skjønner litt hva du mener. Det er mange som er velidg flinke til å fortelle andre hvordan de skal leve og hva som er greit og ikke. KG er et veldig godt eksempel. Nei, det er ens eget liv og en selv som skal leve det. Andre har ikke egentlig så veldig mye de skal ha sagt. Vi må bare bli flinkere til å ikke la andres mening bety så mye, med mindre det de kommer med faktisk er fornuftig da. Helt enig med mye av det du sier. Men så er det også slik at noe som er fornuftig for en, ikke nødvendigvis er så fornuftig for en annen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gorgonzola Skrevet 6. november 2011 #13 Del Skrevet 6. november 2011 TS, du er herved utpekt til hovedtrusselen for omtrent hvert eneste såkalte dameblad, torsdagsbilaget til Dagbladet, Dorthe Skappels "God kveld Norge" og alle andre instanser som gjør hva de kan for både du og vi andre ikke skal føle oss gode nok. Flere som deg, altså sterke selvstendige kvinner som evner å ta noen selvstendige valg - og stå for dem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 6. november 2011 Forfatter #14 Del Skrevet 6. november 2011 TS, du er herved utpekt til hovedtrusselen for omtrent hvert eneste såkalte dameblad, torsdagsbilaget til Dagbladet, Dorthe Skappels "God kveld Norge" og alle andre instanser som gjør hva de kan for både du og vi andre ikke skal føle oss gode nok. Flere som deg, altså sterke selvstendige kvinner som evner å ta noen selvstendige valg - og stå for dem. Hehe, for et flott kompliment Gleder meg til de er utryddet alle sammen og byttet ut med noe mer interessant Skulle tro vi egentlig er ganske mange fler, nå som vi lever i 2011 og greier. Men media er flinke til å undertrykke oss moderne kvinner, så vi ikke er så moderne allikevel, da mange av oss ikke klarer å ta egne valg Men dette gjelder for så vidt ikke bare kvinner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 6. november 2011 #15 Del Skrevet 6. november 2011 Ordene "bør" og "burde" har fått for stor plass i vokabularene våre. Jeg synes mye av det du skriver om TS - handler om selvrespekt. Jeg ser jo at folk har ulike forståelse av dette begrepet, og at min selvrespekt kan handle om helt andre ting en naboens. For meg handler selvrespekt om en indre overbevisning om noe - som også fører til at jeg gjør de valgene jeg gjør. Jeg har tatt valg i livet som første og fremst har handlet om en lojalitet til egne følelser og tanker - selv om mange ville ha valgt helt annerledes. De valgene jeg har tatt som har hatt utgangspunkt i min selvrespekt, og selvfølelse - de har alltid vist seg å være de riktigste for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heloise Skrevet 6. november 2011 #16 Del Skrevet 6. november 2011 Synes det høres ut som du har det helt fint, TS. Hvorfor skal du tenke på hva andre mener du bør gjøre? Jeg gir f. i hva andre mener om mitt liv selv, fordi jeg gjør ikke noe galt mot noen, skader ingen, ikke en gang meg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 6. november 2011 Forfatter #17 Del Skrevet 6. november 2011 Ordene "bør" og "burde" har fått for stor plass i vokabularene våre. Jeg synes mye av det du skriver om TS - handler om selvrespekt. Jeg ser jo at folk har ulike forståelse av dette begrepet, og at min selvrespekt kan handle om helt andre ting en naboens. For meg handler selvrespekt om en indre overbevisning om noe - som også fører til at jeg gjør de valgene jeg gjør. Jeg har tatt valg i livet som første og fremst har handlet om en lojalitet til egne følelser og tanker - selv om mange ville ha valgt helt annerledes. De valgene jeg har tatt som har hatt utgangspunkt i min selvrespekt, og selvfølelse - de har alltid vist seg å være de riktigste for meg. Det er helt sant, selvrespekt er veldig viktig ift god selvfølelse. Og jeg er veldig opptatt av forskjellen mellom selvtillit og selvfølelse, noe jeg også tror mange har problemer med å skille mellom. Har man god selvfølelse trenger man ikke prestere bra for å føle seg bra, mens god selvtillit er avhengig av gode prestasjoner. Dette med skamfølelse tror jeg også er noe mange føler. En skam over hvem man er, fordi man ikke er som andre. Og hvis man skammer seg over seg selv, er det jo umulig å ha god selvfølelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CoffeeCup Skrevet 6. november 2011 Forfatter #18 Del Skrevet 6. november 2011 Synes det høres ut som du har det helt fint, TS. Hvorfor skal du tenke på hva andre mener du bør gjøre? Jeg gir f. i hva andre mener om mitt liv selv, fordi jeg gjør ikke noe galt mot noen, skader ingen, ikke en gang meg selv. Joda, nå har jeg det veldig fint. Jeg bryr meg ikke lenger om hva andre mener jeg bør gjøre. Jeg har gjort dette veldig mye tidligere og pga det tror jeg at jeg enda tydeligere ser det ved andre nå. Det er teit å si det kanskje, men jeg brukte litt tid på å finne meg selv og finne ut hva jeg ville. Da var det lett å leve etter andres leveregler, helt til det ikke var lett lenger og jeg gikk på en smell. Nå er jeg glad for at jeg gikk på den smellen, for jeg har blitt veldig glad i meg selv og er veldig fornøyd med hvem jeg er som person Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 6. november 2011 #19 Del Skrevet 6. november 2011 Jeg har bare én virkelig str ting som jeg mener alle burde gjøre, å leve sitt liv her og nå. Å aldri vente med å gjøre ting en vil. Ene og alene fordi en dag så kommer det "et vogntog rundt en sving". Og hva da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havbris Skrevet 6. november 2011 #20 Del Skrevet 6. november 2011 Det er helt sant, selvrespekt er veldig viktig ift god selvfølelse. Og jeg er veldig opptatt av forskjellen mellom selvtillit og selvfølelse, noe jeg også tror mange har problemer med å skille mellom. Har man god selvfølelse trenger man ikke prestere bra for å føle seg bra, mens god selvtillit er avhengig av gode prestasjoner. Dette med skamfølelse tror jeg også er noe mange føler. En skam over hvem man er, fordi man ikke er som andre. Og hvis man skammer seg over seg selv, er det jo umulig å ha god selvfølelse. Det er riktig - selvfølelse og selvtillit er ikke det samme! Det er flott å lese at du har klart å gjøre en helomvending den dagen du gikk på en smell. Jeg har vært nær den smellen selv, fordi jeg i mange år led av "flink-pike-som-skal-klare -alt syndromet". Jeg holdt på å slite meg helt ut. Idag har jeg en ro i livet mitt som gjør meg godt - og det gjør mannen min godt. Jeg kjenner meg trygg på hvem jeg er, hva jeg står for, hva jeg ønsker å være for andre og hva som er verdt å involvere seg i. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå