Gå til innhold

Kule på venstre siden av magen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 19 år.

Det har seg slik at jeg kjenner at jeg har en slags kule/klump på venstre siden av magen, den er litt lenger ned på magen. Jeg har hatt den en stund nå, husker jeg dro til legen en gang og viste han den, han bare kjente litt på den og sa at det bare er en "fettkule" som vil bli borte. Dette er mange år siden og den er der fortsatt, føler faktisk at den har blitt litt større, er vel ca 2cm*2cm når jeg kjenner etter den. Når jeg tenker meg om tok ikke den legen det noe særlig seriøst heller, han hadde det travelt. Det er slik at jeg kjenner den helt tydelig, og jeg kan se at den har en slags grønnlig farge gjennom huden. Det går liksom an å "dra" litt i den og kjenne rundt den, hvis dere forstår. Siden legen da sa at det ville gå over har jeg på en måte glemt det og ikke tenkt på det. Nå plutselig har jeg begynt å bekymre meg over hva dette kan være! Den er jo rimelig hard og jeg ser og kjenner den godt. Har bestemt meg for å bestille time hos legen i morgen. Så skummelt. Har noen av dere hatt/opplevd noe lignende? Hva kan det være? Kan det være noe farlig når jeg ellers ikke har noen symptomer på den?? Gud, jeg blir så redd nå.. :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ligger altså "rett under huden"(på siden av magen, venstre side), slik at jeg ser den svært godt.

ts*

Skrevet

Akkurat hvor er det den sitter? Og hvor lenge siden er det du merket den? Hva skjer hvis du holder på den og hoster/presser med magen som om du skal på do?

Det er vanlig med slike fettkuler, så det er stor sjanse for at det er det. Men jeg tror det er veldig lurt å få sjekket den på nytt hvis du tenker mye på det :)

Skrevet

Hvis jeg går ca. 2 cm ned fra navla og så ca. 11-12 cm bortover mot venstre side derfra, slik at jeg er på venstre siden av magen; der ligger den. Jeg tror jeg merket den for ca. 4 år siden, det var da jeg viste den til legen(men han bare kjente på den med "hendene", vet ikke hvor mye det kan si). Den virker større nå, men kanskje jeg bare føler det fordi jeg har blitt "større" enn jeg var for 4-5 år siden? Om jeg hoster/presser som jeg skal på do, skjer det ingenting med den. Skal det skje noe?

Takk for svar :)

Skrevet

Hvis jeg går ca. 2 cm ned fra navla og så ca. 11-12 cm bortover mot venstre side derfra, slik at jeg er på venstre siden av magen; der ligger den. Jeg tror jeg merket den for ca. 4 år siden, det var da jeg viste den til legen(men han bare kjente på den med "hendene", vet ikke hvor mye det kan si). Den virker større nå, men kanskje jeg bare føler det fordi jeg har blitt "større" enn jeg var for 4-5 år siden? Om jeg hoster/presser som jeg skal på do, skjer det ingenting med den. Skal det skje noe?

Takk for svar :)

Ok. Det med hoste/presse var bare for å høre om den evt. bulte mer ut da, noe som kunne tydet på brokk. Men plasseringen er veldig uvanlig for brokk også, så det er sannsynligvis ikke det :) At du har hatt den i 4 år, og at den ikke har gitt deg noen plager ennå kan tyde på at den ikke har noen betydning (evt. bare kosmetisk betydning). Fettkuler kan vokse litt før de forsvinner, og det kan ta lang tid før de forsvinner. Det eneste jeg synes ikke passer med fettkul, er at du beskriver at du har litt grønnlig farge på den.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, men synes du bør sjekke den på nytt.

Skrevet

Ok. Det med hoste/presse var bare for å høre om den evt. bulte mer ut da, noe som kunne tydet på brokk. Men plasseringen er veldig uvanlig for brokk også, så det er sannsynligvis ikke det :) At du har hatt den i 4 år, og at den ikke har gitt deg noen plager ennå kan tyde på at den ikke har noen betydning (evt. bare kosmetisk betydning). Fettkuler kan vokse litt før de forsvinner, og det kan ta lang tid før de forsvinner. Det eneste jeg synes ikke passer med fettkul, er at du beskriver at du har litt grønnlig farge på den.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, men synes du bør sjekke den på nytt.

Jeg er ikke helt sikker på det der med fargen. Ikke kanskje akkurat grønn, men den er i alle fall ikke hudfarget. Jeg har litt brun hud, mellombrun, og jeg føler at den kan ses gjennom derfor sa jeg det med fargen..men er ikke sikker på fargen altså! Noen ganger er det slik at hvis jeg har på meg en stram jeansbukse, og "området på jeansen" der du knepper den igjen ligger over kula, da presser jeansen litt på kula, slik at den kanskje blir litt vond etterpå. Det skjer vel bare pga. den stramme jeansbuksa eller? :)

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på det der med fargen. Ikke kanskje akkurat grønn, men den er i alle fall ikke hudfarget. Jeg har litt brun hud, mellombrun, og jeg føler at den kan ses gjennom derfor sa jeg det med fargen..men er ikke sikker på fargen altså! Noen ganger er det slik at hvis jeg har på meg en stram jeansbukse, og "området på jeansen" der du knepper den igjen ligger over kula, da presser jeansen litt på kula, slik at den kanskje blir litt vond etterpå. Det skjer vel bare pga. den stramme jeansbuksa eller? :)

Fettkuler kan gjøre litt vondt hvis de blir utsatt for press ja. De kan også bli litt betente hvis de blir irritert. Prøv å la den være i fred - og sjekk den hos lege. Det er mulig å fjerne fettkuler også, men da vil du jo få et lite arr. Dette kan du diskutere med legen :)

Gjest happy_me
Skrevet

men kulen ligger liksom "løst" i huden din? så du nesten kan dytte den litt frem og tilbake under huden? Det høres ut som en fettkul :) Det har jeg hatt flere ganger. De kan gjøre vondt ja, og noen ganger går det hull på dem, og kroppen tar opp fettstoffene og den forsvinner. Det skjer helt av seg selv. Og er helt ufarlig. Men jeg synes likevel du skal gå til legen med den igjen, for det er veldig vanskelig å sitte på et forum og "sette diagnose" på folk. Men mest sannsynlig er det en fettkul :) hadde det vært noe annet ville den vært dypere i magen. Om det ikke er en hoven lymfeknute da?

Skrevet

men kulen ligger liksom "løst" i huden din? så du nesten kan dytte den litt frem og tilbake under huden? Det høres ut som en fettkul :) Det har jeg hatt flere ganger. De kan gjøre vondt ja, og noen ganger går det hull på dem, og kroppen tar opp fettstoffene og den forsvinner. Det skjer helt av seg selv. Og er helt ufarlig. Men jeg synes likevel du skal gå til legen med den igjen, for det er veldig vanskelig å sitte på et forum og "sette diagnose" på folk. Men mest sannsynlig er det en fettkul :) hadde det vært noe annet ville den vært dypere i magen. Om det ikke er en hoven lymfeknute da?

Jeg kan liksom dra den litt "ut", slik at jeg nesten holder rundt kula. Kan vel dytte litt på den. Den er ikke så bevegelig ellers, er liksom på samme sted hele tiden. Bør den være bevegelig?

Skrevet

Jeg har vært hos legen i dag, han kjente på den og mente at dette var en betent talgkjertel. Før var det bare en kul, men siden fredag har det plutselig hovnet opp, blitt betent og er vond. Han ga meg henvisning til legevakta og sa at de kunne fjerne denne ved å skjære opp og ta den ut. Greia er at jeg har en eksamen denne uka og to neste uke, og er det slik at jeg bør gå til legevakten med engang, kan den bli verre siden den er betent? Mye lesestress for tiden og jeg tenker at hvis jeg tar den ut nå, må jeg operere, ta sting og da har jeg sikkert vondt noen uker, slik at det blir vanskelig under eksamensstresset. Bør jeg dra med en gang eller går det greit å drøye det ca. 1 og 1/2 uke??

Forresten, er det noen som har hatt dette? Når de har fjernet den betente talgkjertelen, kommer den vel aldri tilbake? Alt blir bra?

Takk på forhånd! :)

Skrevet

TS her!

Det har seg slik at i dag sprakk denne betente talgkjertelen min på magen, av seg selv. Har blitt hull på toppen av den og det har rent ut MYE sånn type puss, klebrig væske, blod. Samtidig har det kommet ut sånne grønnbrune rester, kan dette være kulen som har sprukket og så er det restene igjen? Kulen har altså sprukket? Den har blitt mindre og mindre vond, men alt det grønnbrune gørret har ikke kommet helt ut. Er det normalt at disse sprekker på denne måten og renner ut? Vil det bli bra av seg selv nå eller bør jeg fortsatt gå til legevakta for å "få den ordentlig renset og få ut alle restene"? Har tørket den med sånn desinfiserende papir for å unngå bakterier osv. Hva bør jeg gjøre?

HÅPER VIRKELIG NOEN SVARER NÅ! er viktig...: /

Skrevet

Legevakten kan sannsynligvis ikke gjøre så mye siden den nå er sprukket, men jeg ville tatt en tur i morgen slik at de kan få vurdert den. Det kan være de kan fjerne rester/hinnen etter talgkjertelen slik at det leges fortere. Du trenger ikke skynde deg i kveld, men ta deg en tur i morgen. Dekk til med kompress eller plaster i kveld, slik at du slipper å få gørr på sengetøy og ikke får noe fremmedelegeme inn der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...