AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Jeg og samboeren min har nettopp vært hos bruktbilforhandler og kjøpt bil til 180.000. Det var først etter å ha undertegnet kontrakt og at vi hadde kommet hjem at jeg kom på at det lyste et skiftenøkkelsymbol ved kilometertelleren... Vil det si at bilen må på service med en gang? Selger sa ikke noe om det, men sa spurte vi ikke heller så veldig mye. Aner ikke hva en service koster en gang, men litt dumt med en stor utgift på den med én gang... Bilen hadde gått 45.000, 2009-modell.
ToveM Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Alltid lurt å sjekke bilens servicehefte før kjøp. Ellers er nok ikke service på en såpass ny bil særlig dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Ja, du kan tro jeg føler meg rimelig dum nå, men sånn er det. Men bilen hadde garanti i rundt ett år/x antall km, og tror dette var nybilgaranti, ikke at jeg vet hva de store forskjellene mellom bruktbil- og nybilgaranti er, men høres ut som man er safere med ny. Men skal ikke hente bilen før mandag 14., vet hvertfall de skulle fikse dekk og gi den en vask, mener jeg. Sjekker de noe mer, siden det tar så lang tid? Og dersom det stemmer at bilen må på service, hvor mye sånn ca. koster det? Er det snakk om 20 eller 5 tusen, liksom? Er en svart Peugeot 307.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Når vi kjøpte bruktbil fra Ford, så var det med en 3mnd garanti på bilen. Om vi merka noe spesielle feil eller mangler, kunne vi innen 3 mnd dukke opp der og be om å få det utbedra eller avslag i prisen. Kanskje dere har noe lignende?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 TS Kan forøvrig nevne at bilen er kjøpt hos en anerkjent bruktbilforhandler som har utsalg flere steder i landet, og ikke "Harrys" på hjørnet, om det har noe og si. Og som nevnt, skal ikke hente den før om nesten to uker, så er det håp om at skiftenøkkelen er borte da, hvis det tar så lang tid å "klargjøre" den?
lurine Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Da må du finne ut av serviceintervallene på akkurat den bilen, hvis det skulle ha skjedd på 40000 spør du forhandler om det er gjort, hvis ikke forventer du at det skjer før du henter bilen. Skal det skje på 50 kan du også nesten forvente at det blir gjort nå, eller at du kan komme tilbake når den når 50, men at det ikke tilkommer ekstra kostnader. Forrige service må i hvertfall være gjort. Første gang jeg kjøpte bil tok vi bilen til foreslått pris, forutsatt at service ble gjort før overtakelse og inkludert i prisen. Servicen kom på 15000... Vær smart, sjekk sånt FØR du sier at du skal ha bilen.
lurine Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Hvis den har gått så lite er den kanskje også av nyere dato? I tillegg til "garantien" fra forhandler har du uansett 5 års reklamasjonsrett. Og DET er noe helt annet, lovbestemt og ikke noe forhandler kan velge bort.
Lutetium 71 Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Hvis den har gått så lite er den kanskje også av nyere dato? I tillegg til "garantien" fra forhandler har du uansett 5 års reklamasjonsrett. Og DET er noe helt annet, lovbestemt og ikke noe forhandler kan velge bort. NAF har endel om dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå