AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Hei. Jeg kuttet pillen for 2 uker siden, og tenkte den dagen at "hm, kanskje i løpet av et år eller to". Etter den tid har jeg blitt plutselig utålmodig? Har lest masse, tar folat, multivitamin og tran og fått meg en app. til telefonen som skal regne ut eggløsninger. På en eller annen måte tenker jeg nå at dette skal gå kjappere for meg enn alle andre, altså at det skal klaffe i løpet av 2-3 mnd. Er dette vanlig, eller har jeg gått inn i prøver-galskap? PS: Vi har sex daglig, så den biten bør være i orden, da!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Hehe, er nok vanlig ja Jeg også kuttet pillen for to uker siden og jeg forventer at jeg skal være gravid med en gang Har allerede begynt å se på vogn og seng Hehehe, jeg er nok gal! Har skikkelig lyst på unge jeg nå Jeg kan faktisk ta meg selv i å "kose" meg magen min som om jeg skulle være gravid! :o
Gjest Alabama Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 De fleste blir jo heldigvis gravide i løpet av et par måneder.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 De fleste blir jo heldigvis gravide i løpet av et par måneder. Jøss, er det sant? Jeg har lest så mye om dårlig fruktbarhet osv. at jeg trodde det var mer vanlig med et år!
Gjest Alabama Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 (endret) Jøss, er det sant? Jeg har lest så mye om dårlig fruktbarhet osv. at jeg trodde det var mer vanlig med et år! Halvparten blir gravide innen et halvt år, 90% innen et år. Edit: Ser at det er litt forskjellige tall ute og går.. "Bare en av fire lykkes i å bli gravide den første måneden de prøver. 60 prosent lykkes i løpet av tre måneder. 80-85 prosent blir gravide innen ett år, mens 90-95 prosent lykkes i å bli gravide i løpet av to år" http://nhi.no/foreldre-og-barn/foreldre/livsstil/oke-sjansen-for-a-bli-gravid-26186.html Endret 3. november 2011 av Alabama
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 Halvparten blir gravide innen et halvt år, 90% innen et år. ja, det gjorde oddsene bedre, og da er det jo kanskje ikke så dumt å være optimist!
tinylene Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Skjønner veldig godt hvordan du har det. Er selv også prøver. Trodde at det skulle klaffe etter første måneden. Nå er vi snart i gang med pp3, så går vist ikke så fort. Denne gangen trodde jeg at jeg var gravid for følte det på meg. Gjør som du beskriver innimellom. Tar meg på magen og føler på meg at jeg er gravid selv om jeg ikke er det. Prøver selv å ikke tenke på det hele tiden, men når man først har sluttet på pillene og begynt å tenke at det kan skje så har man vanligvis veldig høye forhåpninger med at det skjer fort. Vi får nok bare ta tiden til hjelp. Lykke til Heldige dere da som har sex hver dag slik at det kan skje fort. Vi har stort sett sex 1-2 ganger i uka, så skal litt til for å treffe akkurat...
Gjest Alabama Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Lurt å være realistisk optimist! For min del tok det nesten to år!
Nienna83 Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 Nå er det jo slik at det ikke er så heldig å ha sex for ofte heller.. Dette fordi for mange sædceller øverst i egglederen kan medføre at enda en sædcelle kan nå inn til det allerede befruktede egget innenfor tiden egget rekker å bli ugjennomtrengelig, i den ytterste hinnen. To sædceller som smelter sammen med ett egg gir ikke noe levedyktig embryo, som igjen medfører til SA noen uker etterpå. Så ikke for mange, men heller ikke for få... Det skal jaggu ikke være lett!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 Nå er det jo slik at det ikke er så heldig å ha sex for ofte heller.. Dette fordi for mange sædceller øverst i egglederen kan medføre at enda en sædcelle kan nå inn til det allerede befruktede egget innenfor tiden egget rekker å bli ugjennomtrengelig, i den ytterste hinnen. To sædceller som smelter sammen med ett egg gir ikke noe levedyktig embryo, som igjen medfører til SA noen uker etterpå. Så ikke for mange, men heller ikke for få... Det skal jaggu ikke være lett! Har lest om det der med at annenhver dag skulle være bra, men tror ikke helt jeg får mannen med på mindre sex egentlig. Så får det heller være om det tar lengre tid.
Gjest Alabama Skrevet 3. november 2011 #11 Skrevet 3. november 2011 Hæ? Det siste der med at man ikke må ha sex for ofte fordi det vil være for mange sædceller i egglederen, hørtes veldig usannsynlig ut! Ellers har jeg ingen tro på at man ikke skal kunne ha sex daglig. Heller ikke hos dem med nedsatt sædkvalitet. Om man har veldig få sædceller kan det sikkert lønne seg å spare opp litt.
Nienna83 Skrevet 3. november 2011 #12 Skrevet 3. november 2011 (endret) Hæ? Det siste der med at man ikke må ha sex for ofte fordi det vil være for mange sædceller i egglederen, hørtes veldig usannsynlig ut! Hehe, vel det er helt sant Men selvfølgelig det skal litt til og være ganske mange sædceller tilstede for at det skal skje. Det tar ca 10 min fra ett egg er befruktet til den ytterste hinnen blir ugjennomtrengelig rundt hele. Ugjennomtrengeligheten brer seg rundt egget fra det området hvor sædcellen entrer egget. Dersom en sædcelle skulle klare å trenge inn til egget fra den andre siden, før denne ugjennomtrengeligheten når helt rundt, vil egget bli befruktet to ganger, og en SA vil komme noen uker senere. Du må gjerne lese deg opp i anatomi og fysiologi, dersom du fremdeles tviler Endret 3. november 2011 av Nienna83
Gjest Alabama Skrevet 4. november 2011 #13 Skrevet 4. november 2011 (endret) Så dersom en mann høy spermiekonsentrasjon gjør en kvinne gravid så er det større sannsynlighet for SA enn dersom hun blir gravid med en mann med lav spermiekonsentrasjon? Edit: Om man har hyppigere utløsning har man lavere spermiekonsentrasjon i hver utløsning. Sædcellene bruker 70 dager på å dannes. Endret 4. november 2011 av Alabama
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #15 Skrevet 4. november 2011 Masse lykke til med prøvingen! :) Tusen takk! Har bestilt billige tester, og har for første gang i dag testet en test (bare for å teste ut hvordan det funker). Føler meg nesten som en forsker. Så spiser jeg folat, multivitamin og tran hver morgen, og spiser ellers sunt. Er ikke supertrent, men ganske så aktiv i hverdagen og har to kondisjonsøkter i uken. Så alt bør ligge godt tilrette.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2011 #16 Skrevet 4. november 2011 Hehe, vel det er helt sant Men selvfølgelig det skal litt til og være ganske mange sædceller tilstede for at det skal skje. Det tar ca 10 min fra ett egg er befruktet til den ytterste hinnen blir ugjennomtrengelig rundt hele. Ugjennomtrengeligheten brer seg rundt egget fra det området hvor sædcellen entrer egget. Dersom en sædcelle skulle klare å trenge inn til egget fra den andre siden, før denne ugjennomtrengeligheten når helt rundt, vil egget bli befruktet to ganger, og en SA vil komme noen uker senere. Du må gjerne lese deg opp i anatomi og fysiologi, dersom du fremdeles tviler Er ikke det når det kommer to sædceller inn i et egg det blir eneggede tvillinger da? Kan være jeg som har missforstått noe, men jeg mener på at eneggede tvillinger er kun fra ett egg
Nienna83 Skrevet 4. november 2011 #17 Skrevet 4. november 2011 Så dersom en mann høy spermiekonsentrasjon gjør en kvinne gravid så er det større sannsynlighet for SA enn dersom hun blir gravid med en mann med lav spermiekonsentrasjon? Edit: Om man har hyppigere utløsning har man lavere spermiekonsentrasjon i hver utløsning. Sædcellene bruker 70 dager på å dannes. Ja, det tar ca 10 uker før spermiene er modne og transporteres ut ved utløsning, men testiklenes produksjonskapasitet er likevel på flere hundre millioner spermier hver dag. Dette fordi det er knappe 100-200 stk av ca 200 millioner som når helt frem til/overlever til egget kommer. Om man har hyppigere utløsning vil det til enhver tid befinne seg mange spermier ved egget, og da øker også sannsynligheten for dobbel befruktning av egget. Dette med hensyn til overlevelse på vei opp til egget, men også overlevelse i påvente av egget. Men som sagt, det skal litt til for at dette skjer. Bare syns det er et artig faktum sitat: Er ikke det når det kommer to sædceller inn i et egg det blir eneggede tvillinger da? Kan være jeg som har missforstått noe, men jeg mener på at eneggede tvillinger er kun fra ett egg Nei og ja Eneggede tvillinger en en (tilfeldig) tidlig mutasjon av ett egg befruktet av en sædcelle, slik at det dannes to hurtigdannende celledelingsembryoer. Husk på at det tilsammen bare skal være 46 kromosomer, med to sædceller blir det 23+23+23 kromosomer, og derfor ikke noe levedyktig embryo.
Orchideae Skrevet 14. november 2011 #18 Skrevet 14. november 2011 Jøss, er det sant? Jeg har lest så mye om dårlig fruktbarhet osv. at jeg trodde det var mer vanlig med et år! Husk at det kun er de du får høre om da. Veldig mange blir også lett gravide. Akkurat som at du ikke hører om de som opplever SA eller stryker på en oppkjøring. Hæ? Det siste der med at man ikke må ha sex for ofte fordi det vil være for mange sædceller i egglederen, hørtes veldig usannsynlig ut! Ellers har jeg ingen tro på at man ikke skal kunne ha sex daglig. Heller ikke hos dem med nedsatt sædkvalitet. Om man har veldig få sædceller kan det sikkert lønne seg å spare opp litt. Men det er jo maaaaange sædceller som kommer ved en utløsning? Er ikke det når det kommer to sædceller inn i et egg det blir eneggede tvillinger da? Kan være jeg som har missforstått noe, men jeg mener på at eneggede tvillinger er kun fra ett egg Nei, eneggede tvillinger kommer av at egget deler seg i to etter at det er befruktet. Altså blir det befruktet som vanlig, men deler seg etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå