Gå til innhold

Har en "fornuftig" utdannelse, men jeg trenger noe annet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt en lang og teoretisk utdannelse som gjør at jeg er "sikret" jobb. Det er jeg glad for. Men jeg er på mange måter utbrent fordi jeg har valgt feil, og det gjør vondt. Jeg er egentlig ingen teoretiker eller akademiker. Det er første gang jeg har "sagt høyt". Jeg er av den kreative typen som har behov for å skape noe og dele dette, kunne skape inspirasjon og glede hos andre. Problemet mitt i dag er at jeg er snart 30 år gammel og har aldri gjort så mye for å utvikle disse sidene hos meg selv. Noen vil vel kanskje si at om jeg virkelig er av den kreative typen hadde jeg kommet opp med en løsning allerede...

Jeg lengter etter noe nytt. Ny inspirasjon, ny kunnskap, et kreativt miljø.

Hva gjør jeg? Det jeg kan si er at jeg er lidenskapelig opptatt av foto og musikk. Har ellers flere ganger tenkt at tekst/skribent-linjen på Westerdals ville vært drømmeutdannelsen. Men det er jeg for gammel for nå. Grafisk design, webdesign - dette er også noe jeg tiltrekkes av. Arkitektur, er veldig glad i arkitektur. Og litt interiør.

Jeg tror jeg hadde trivdes veldig godt med å lage en fotobok med bilder og tekst om arkitektur.

Men hvor mange får muligheten til å gjøre det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om du bor i en større by, antar jeg ulike lærested har kveldsstudium i fotografering eller andre kreative fag...

Gjest navnelapp
Skrevet

Dekoratørutdanning? Der er det lett å ta oppdrag på si' som ei hobbyverksemd. På den måten vert kanskje det lettare å leve med den meir teoretiske jobben du kan få med utdanninga di. Eg driv med mat i tillegg til at eg er jurist på dagtid - perfekt! :-)

Skrevet

Hva jobber du med fra før? Kan jo være det finnes retninger innen den jobben, eller noe du kan spe på med slik at du både får brukt det du kan, men også får utfolde deg mer? Vanskelig å si når jeg ikke vet hvilken bakgrunn du har. Hvis du skulle valgt helt på nytt - hva ville du valgt da? Hva drømmer du om? Hvis du gjør litt research så finner du kanskje på en videreutdanning e.l. som gjør at du får den unike kombinasjonen av kunnskap som bare du har - og da kan du kanskje skape noe nytt:)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg har tatt en lang og teoretisk utdannelse som gjør at jeg er "sikret" jobb. Det er jeg glad for. Men jeg er på mange måter utbrent fordi jeg har valgt feil, og det gjør vondt. Jeg er egentlig ingen teoretiker eller akademiker. Det er første gang jeg har "sagt høyt". Jeg er av den kreative typen som har behov for å skape noe og dele dette, kunne skape inspirasjon og glede hos andre. Problemet mitt i dag er at jeg er snart 30 år gammel og har aldri gjort så mye for å utvikle disse sidene hos meg selv. Noen vil vel kanskje si at om jeg virkelig er av den kreative typen hadde jeg kommet opp med en løsning allerede...

Jeg lengter etter noe nytt. Ny inspirasjon, ny kunnskap, et kreativt miljø.

Hva gjør jeg? Det jeg kan si er at jeg er lidenskapelig opptatt av foto og musikk. Har ellers flere ganger tenkt at tekst/skribent-linjen på Westerdals ville vært drømmeutdannelsen. Men det er jeg for gammel for nå. Grafisk design, webdesign - dette er også noe jeg tiltrekkes av. Arkitektur, er veldig glad i arkitektur. Og litt interiør.

Jeg tror jeg hadde trivdes veldig godt med å lage en fotobok med bilder og tekst om arkitektur.

Men hvor mange får muligheten til å gjøre det....

Er du for gammel for Westerdals? Tull :-) En i klassen min er 32 år, en i klassen over meg er 34.

Skrevet

Du kan jo ta en deltidsjobb for å finansiere mer studier. Blir trangt økonomisk i perioden det gjelder, men vil jo på lang sikt gi stor uttelling med tanke på at du skal gå på jobb i mange mange år.

Jeg ville sjekka hvor lett det er å få seg jobb som feks tekstforfatter. Altså, hvor mange ledige stillinger finnes, og hva er sannsynlig når du er ferdig utdannet. Kjedelig å bruke masse tid og krefter på at tillegsstudie, og så ender du opp med å jobbe med det du allerede er utdannet innen.

Det er ellers ganske vanlig å være selvstendig næringsdrivende som kreativ sjel. Du bør de om du kan finne en nisje å fylle, eller skape et behov. :)

De aller fleste kommuner har ordninger der du kan få råd og veiledning før du starter opp. Lag en foretningsplan og presenter denne.

Alt dette krever jo mye innsats og noen offer, men vil jo være verdt det om du blir glad hver gang du tenker på jobb.

NB: det er absolutt mye greier med å ha egen business, så det må du ta med i betraktning:)

Good luck!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...