AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Jeg er så redd for at jeg skal ende opp som mamma økonomisk, hun drar meg jo allerede ned i inkasso-dritten Jeg fylte 18 i april i år, og bestemte meg for å kjøpe meg ny mobil med abonnement, jeg hadde råd til mobilen men ikke å betale regningen i mai, juni, juli og august, da jeg ikke fikk stipend, dette skulle da bli bursdagsgaven min fra mamma, at hun skulle betale tlf regningen min, noe hun gjorde, helt juli, da hadde hun kasta bort sine egne penger på fyll og tull, ikke hadde jeg penger heller, og måtte dele opp regningen, så jeg var allerede en måned etter, august hadde jeg heller ikke råd til, og hang da 2 måneder etter, med tlf regninger som var begge på over 2000 hver, fordi mamma tok seg friheten til å ringe til sverige, hellas og danmark, siden hun skulle jo betale de allikevel, men neida. Da jeg fikk stipend betalte jeg den ene regningen, men jeg henger fortsatt en måned etter, og har ikke mulighet til å betale sånn at jeg er assur. Hun har også lagd tv- og internett abb i MITT navn, som hun LOVTE at hun skulle betale, men neida, der må jeg komme opp med 2500 for at det ikke skal gå til inkasso, jeg har også andre inkassoregninger fra da jeg var under 18, som var hennes feil, de har jeg heldigvis betalt, men har også 5000kr som jeg må betale tilbake på mastercard, som hun har brukt en god del av, fordi hun ikke har hatt penger til mat. Totalt har jeg minst 10300kr i regninger som skal være betalt, og mitt lille stipend/lån på 4000 hver måned så sier det seg selv at jeg ikke klarer å betale alt, jeg trenger jo penger til klær og sko, sånn at jeg ikke skal fryse ihjel. jeg synes det er urettferdig at jeg skal ligge så langt bak på regninger som er hennes feil, jeg er stressa, lei meg og sint fordi hun drar meg ned, hun har også lånt 3000kr av meg som jeg ikke har fått tilbake, hadde jeg fått de kunne jeg betalt tlf regningen min, og litt på mastercardet. Hun spør hele tiden om penger, men når jeg sier nei, så får jeg alltid "du kan jo flytte ut, betale din egen mat, regninger, husleie og strøm, vær glad du ikke betaler noe hjemme" som svar, jeg er super takknemlig for at jeg får bo og spise gratis, men jeg synes fortsatt ikke at hun plutselig skal forlange at jeg skal betale mat og strøm ISTEDET for at hun skal betale tilbake. Jeg sliter nok med å komme meg på skolen, at jeg klarer ikke å finne motivasjon til å ta meg en jobb siden av bare fordi jeg må betale regninger som hun har pådratt meg. Jeg blir så frustrert. Kan jeg søke støtte noen plass, få hjelp til å betale disse regningene? Andre tips?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Prat med noen på nav og forklar situasjonen. Kanskje du kunne fått et rentefritt lån der, slik at du kan betale det du skylder og heller betale et bestemt beløp til nav per måned. Så flytter du ut, finner noe eget. Foreldre skal egentlig (ettersom jeg har forstått) forsørge barna imens de går på videregående, men her virker det som om du forsørger din mor. Flytter du ut vil du få borteboerstipend, det fikk jeg da jeg flyttet ut pga jeg ikke gikk overens med foreldrene mine. Ikke la din mor dra deg ned i dette! Ikke la henne skrive noe på ditt navn, ikke lån bort tlf til henne og for all del ikke lån bort en krone til!
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Dere har krav på økonomisk rådgivning fra NAV: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Økonomisk+rådgivning. Det høres ut som moren din bør være med der. Ang. TV og internett så må man vanligvis skrive under på noe for å få det, har du gjort det? Hvis hun har skrevet under med ditt navn er det dokumentforfalskning, men det er såpass alvorlig at det bør brukes som en siste utvei å anmelde for det.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 URLen skulle ikke hatt punktum: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/Økonomisk+rådgivning
Sola^ Skrevet 11. november 2011 #5 Skrevet 11. november 2011 Avsluutt internett og tv som står i ditt namn, nekt ho å bruke telefonen din med mindre du får pengene på forskudd, lån aldri bort penger du ikkje har råd å miste, ikkje sitt å synes synd på deg sjølv i staden for å ta ein jobb. Erfaringen din tilseier at du ikkje får igjen penger du låner bort, og at løfter om å betale til bake ikkje blir holdt.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2011 #6 Skrevet 11. november 2011 Din mor har ikke lov til å ta opp utgifter i ditt navn. Ring de forskjellige og si klart i fra. Avslutt alt. Skjønner ikke helt hvordan du kan få inkasso fra før fylte 18 år da du ikke har lov til å inngå bindene avtaler før du er myndig. Selvfølgelig må hun betale deg tilbake. Samtidig så ser jeg den at du kanskje bør betale noe for deg hjemme dersom du får tak over hodet og mat gratis. Selv uten maten så koster det en del i utgifter du ikke tenker på. Gjør en avtale med mammaen din om hva du skal betale. Trekk i fra det hun skylder deg hver måned. Ikke lån henne penger eller tillat at hun bruker mastercardet ditt. Det er til syvende og sist du som står ansvarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå