Gå til innhold

Dør alle av kols?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

pappa er mistenkt for å ha kols, jeg er skikkelig redd nå. er det sikkert at alle med kols dør? eller kan man leve?? hva vis det er starten på kols?? kan ikke det behandles? det siste jeg vil er å miste pappa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KOLS står for "kronisk obstruktiv lungesykdom", "kronisk" betyr dessverre at det ikke kan helbredes. KOLS er ikke én spesifikk sykdom, det er en samlebetegnelse på litt forskjellige tilstander.

Les mer i denne artikkelen på Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kols

Vi får dessverre ingen garantier her i livet. Jeg mistet min far i ung alder på grunn av kreft. Det viktige er å utnytte den tiden man har sammen, om den nå blir kort eller lang, til det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes medisiner som hjelper men ikke kurerer.Om pappan din røyker,er det beste han kan gjøre er å slutte -noe jeg regner med han vet

De med kols får samme type medisiner som de med astma og noen andre typer medisiner.Dette hjelper litt men en vil aldri bli helt bra og kolsen stopper ikke om en fortsetter å røyke

Kols kommer av flere ting,men mest kjent er nok kols fra røyking.

Om en får medisiner,ikke røyker vil en fortsatt ha god livskvalitet som oftes.De med meget fremskreden kols sliter nok veldig og trenger kraftigere tak i hverdagen,som bla.oksygenapparat

Med kols vil dagene svinge mer ,i hvordan en opplever pusten .Astma svinger men ikke like mye på en dag som kolsen gjør.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5670&MainArea_5661=5670:0:15,3102:1:0:0:::0:0&MainLeft_5670=5544:55604::1:5675:2:::0:0

http://www.lhl.no/no/leve-med-sykdom-/a-leve-med-lungesykdom/kols/

Går utifra at din pappa er henvis /undersøkt på lungeklinikk ? De har bred erfaring og mye kunnskap om kols.Synes du burde lese om kols og snakke med pappa.Slik at du kan bli mer rolig og vite mer om hva kols er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert rett fra notatene mine:

Prognose:

avhenger av komplikasjoner og om pas har sluttet å røyke. Myndighetenes antirøykekampanjer, ny lovgivning og folks generelle holdninger til røyk bidrar til at færre unge begynne rå røyke. Antall eldre langtidsrøykere som får påvist KOLS, er fortsatt stigende, og globalt frykter man en kraftig økning i årene som kommer.

Komplikasjoner:

vanligste er bronkopneumoni og respirasjonssvikt med utvikling av pulmonal hypertensjon og cor pulmonale.

Litt om KOLS:

Kronisk Obstruktiv Lungesykdom

KOLS er en samlebetegnelse på tilstander der det foreligger en progressiv og inkomplett reversibel luftveisobstruksjon – i motsetning til den reversible obstruksjonen en ser ved astma. KOLS-pas vil aldri bli kvitt sine plager, mens en med astma vil ha gode perioder.

KOLS utgjøres oftest av kronisk bronkitt og emfysem og kombinasjoner av disse. Kan være vanskelig å trekke et skarpt skille mellom KOLS og astma, fordi klinikken ofte går over i hverandre. Gjelder særlig astmatikere som røyker.

-----

Det viktigste: Har han sluttet å røyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle med KOLS dør AV det, men MED det. Dvs at det ikke er mulig å bli frisk av sykdommen, men ved å utføre ulike tiltak kan han hindre videre utvikling av sykdommen. Med tiltak menes det blant annet å slutte å røyke, begynne å trene og ellers leve sunt og aktivt.

Står han bare i fare for å utvikle KOLS, kan han unngå KOLS om han utfører tiltak. Er han i et tidlig stadie/ begynnende KOLS, kan han hindre at sykdommen utvikler seg verre ved å utføre tiltak. Da kan han leve i mange,mange år uten lungeplager, og kanskje dø av en helt annen årsak. Dette er ingen garanti, men en mulighet, og absolutt verdt å prøve.

Har han kommet i et lengre stadie av sykdommen, er det desverre en litt dårligere prognose. Sykdommen er litt mer agressiv, og vil sansyligvis utvikle seg gradvist til det verre, men det er mulig å begrense denne utviklingen.. litt i hvertfall..

KOLS er en forferdelig og brutal sykdom.Det er i denne perioden veldig viktig at du som datter støtter pappan din. Kanskje vil han som mange andre kolspasienter føle skyldfølelse, anger og selvforrakt for at røykingen har påført han denne lidelsen (hvis det viser seg at han har KOLS), noe som kan utvikle depresjon og angst. Du som datter bør absolutt oppmuntre han og motivere han til å utføre tiltak, men ikke påfør han mer skyldfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

han har sluttet å røyke ja.. og han trener.. de sier at symptomene ligner kols, men det er enda ikke sikkert..... jeg er tappet for energi, kan ikke tenke meg det skje med pappa

men hvsi han er aktiv slutter å røyke osv, kan det hende at han lever???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

han har sluttet å røyke ja.. og han trener.. de sier at symptomene ligner kols, men det er enda ikke sikkert..... jeg er tappet for energi, kan ikke tenke meg det skje med pappa

men hvsi han er aktiv slutter å røyke osv, kan det hende at han lever???

For det første er det jo ikke sikkert han har KOLS. En del andre lungesykdommer kan ligne på KOLS, f.eks sterk asthma eller emfysem.

Hvis det viser seg at han har KOLS så kan han leve lenge med det, men det blir selvsagt en del omstillinger han må ta hensyn til. Noen må får inhalasjonsmedisiner, mens andre blir avhengig av ekstra oksygen. Sykdommen er svært forskjellig fra person til person. Dersom han er aktiv nå, så er jo det et tegn på at han mestrer fysisk aktivitet, noe som er et stort pluss. Hadde han derimot ikke klart å trene pga obstruksjoner av bronkiene, så hadde han hatt en dårlige prognose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er det jo ikke sikkert han har KOLS. En del andre lungesykdommer kan ligne på KOLS, f.eks sterk asthma eller emfysem.

Hvis det viser seg at han har KOLS så kan han leve lenge med det, men det blir selvsagt en del omstillinger han må ta hensyn til. Noen må får inhalasjonsmedisiner, mens andre blir avhengig av ekstra oksygen. Sykdommen er svært forskjellig fra person til person. Dersom han er aktiv nå, så er jo det et tegn på at han mestrer fysisk aktivitet, noe som er et stort pluss. Hadde han derimot ikke klart å trene pga obstruksjoner av bronkiene, så hadde han hatt en dårlige prognose.

takk for svar kjære deg. hvor lenge ca kan man leve med kols???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har vært utredet for kols (usikker diagnose) og den ene har fått diagnostisert emfysem, men de er da ikke sååååå dårlige... Det er flere år siden de fikk diagnosene, de slutta å røyke og har ikke blitt noe verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...