AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Hei folkens jeg har vært prøver nå i 3 år og ingen lykke fram til nå, var hos gyn i tromsø som sa at IVF er ikke noe for deg siden du er 22, i Norge er det 24 alders grense :-( er sikkelig skuffet hva skal jeg gjøre skal reise til utlandet for å få dette gjort. Er det noen som har vært i samme situasjon som meg. Jeg er helt desperat til å få barn og hver gang ikm nærmer seg blir jeg psykisk syk jeg klarer ikke å tenke på noe annet enn mennesen tenker på at den blir å komme hvert sekund nå.. hilsen En som er barnesyk :-(
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Tror du og mannen din skal sette dere ned og prate litt. Du er bare 22år gammel. Ta kontakt med eksperter her i landet. 2
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Tror du og mannen din skal sette dere ned og prate litt. Du er bare 22år gammel. Ta kontakt med eksperter her i landet. takk for det også jeg og mannen min har snakket mye om det, jeg ble gravid engang uten at vi prøvde og det endte med spontan abort, de var da jeg bestemte meg å ha barn. når man mister barnet sitt da er sørgen enda større og uglemelig. jeg er veldig sikker på valget mitt. spoørsmålet mitt var ka er aldersgrense for ivf i norge er det noen som har gjort det før de ble 24?
Athene Skrevet 3. november 2011 #4 Skrevet 3. november 2011 Jeg har aldri hørt om noen aldersgrense, og jeg har lest det meste av informasjon om temaet det siste årene i og med at jeg selv er i gang med forsøk. Jeg kan ikke se for meg at det er en lov som sier det ene eller det andre. Fra søknad blir sendt til man er i gang med prøverør tar det uansett 1-2 år. Hva med å ringe direkte til avdeling for assistert befruktning ved nærmeste sykehus og høre? Du kan jo også ringe nærmeste private klinikk og høre hva de sier, dersom du foretrekker det. Pris på privat kinikk er ofte ca 100 000 for tre forsøk, samt medisiner på 10 - 15 000 år forsøk. I det offentlige koster det ca 1-3 000 pr forsøk i legetimer, samt at du bare betaler 15 000 i medisiner. Prisen i utlandet blir omtrent som å ta det privat i Norge, i tillegg kommer reising da prøverør krever en del besøk, og billetter som må bestilles 1-2 dager i forveien da man aldri vet akkurat når ting skjer. Så det er en betydelig prisforskjell. Er dere ferdig utredet? Har dere funnet årsaken til barnløsheten? Etter to år med prøving på egenhånd klarer dere det nok ikke uten hjelp, men det kan være at det bare er en quick-fix som skal til. Det å vite at dere ikke kan klare det uten prøverør uansett vil kanskje hjelpe deg til å slappe av. Jeg ble i alle fall mye roligere rundt IKM etter at jeg fikk beskjeden om at vi ikke hadde sjangs uten prøverør. Dette sagt - dere er bare 22. Jeg forstår ønsket om å få barn, og at det helst skulle skjedd i går. Men dere har veldig god tid på dere. De fleste som er i gang med prøverør er i 30 årene.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 ja det har vi mannen min har perfekt sæd :-) har pcos, men nå har jeg veldig stabilt syklus pluss 2 pergo kur med eggløsning legen tror kanskje det er noe med egglederene,,,,,,venter forstatt på time, til det, men den der helvetes venting på alt, går helt på nervan mine. 2-3 mnds vente tid videre til å få lap:-(
Athene Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 ja det har vi mannen min har perfekt sæd :-) har pcos, men nå har jeg veldig stabilt syklus pluss 2 pergo kur med eggløsning legen tror kanskje det er noe med egglederene,,,,,,venter forstatt på time, til det, men den der helvetes venting på alt, går helt på nervan mine. 2-3 mnds vente tid videre til å få lap:-( Da er du på "riktig spor". Dersom lap er det som skal til kan det jo være at det løser seg fint for dere. Prøverør er virkelig ikke noe du ønsker om du ikke må. Dagene mine består i hodepine, oppkast, hetetokter, dårlig søvn, nervepirrende venting, ingen trening, ingen alkohol og jeg setter sprøyter på meg selv to ganger om dagen. Ventetiden er slitsom, ja, man må passe på å ta vare på seg selv, men jeg vet at det er vanskeligere sagt en gjort.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 sprøyte 2 ganger om dagen jeg er sikkelig redd sprøyte, det er min svakkeste sida hva skal jeg gjøre jeg håper at eg skal virkelige slippe den. men hvis den er eneste veien da må jeg gå gjenom det.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 Jeg var 21 når IVF søknaden var sendt, 22 på vårt første forsøk. Men det er 7 år siden (herregud som tiden flyr!) så det kan jo hende at det er annerledes nå. Jeg hørte aldri noe negativt om alderen min av noen leger, det eneste jeg hørte var at det var positivt at jeg var ung. Men det er som Athenee sier, det er ingen dans på roser og få barn med IVF. Noen takler det fint, andre er det tyngre for. Og den psykiske biten er ofte vanskeligst. Så hvis de ikke finner noe som kan hjelpe dere etter lap'en og IVF er det eneste, men legen din ikke vil sende deg videre, så bytt lege! Sprøytene man setter på seg selv er ikke vanlig sprøyter, men små sprøyter/nåler. Man bruker en penn som er veldig lik insulinpennene, hvis du har sett dem. Det er verre ting en de små sprøytene du skal igjennom med IVF for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 åhh Tusen takk for svaret....... Hvis de er små da er det ikke noe å være redd for. jeg tenker det samme hvis de vil ikke sende meg videre til ivh her så reiser jeg til utlandet, jeg blir gal av den lange vente tiden. Det er rett og slett psykisk tortur
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 Sprøytene man setter på seg selv er ikke vanlig sprøyter, men små sprøyter/nåler. Man bruker en penn som er veldig lik insulinpennene, hvis du har sett dem. Det er verre ting en de små sprøytene du skal igjennom med IVF for å si det sånn. Enig i at sprøytene ikke er det værste med behandlingen, den psykiske belastningen er stor, det samme er bivirkninger. Den ene sprøyten som ligner på en penn er ok, den klarer jeg å sette på meg selv. Men så er det også en som må blandes, som er formet som en god, gammeldags sprøyte. Den klarer jeg ikke å sette selv, det må mannen ta seg av. Og eggløsningssprøyten er ganske vond, med litt større sprøytespiss.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #11 Skrevet 3. november 2011 Enig i at sprøytene ikke er det værste med behandlingen, den psykiske belastningen er stor, det samme er bivirkninger. Den ene sprøyten som ligner på en penn er ok, den klarer jeg å sette på meg selv. Men så er det også en som må blandes, som er formet som en god, gammeldags sprøyte. Den klarer jeg ikke å sette selv, det må mannen ta seg av. Og eggløsningssprøyten er ganske vond, med litt større sprøytespiss. Det er litt forskjellig hva man bruker, jeg har aldri blandet og brukt vanlige sprøyter. Jeg synes uttaket var så mye verre at sprøytene ble bare blåbær i forhold. Men dette er jo individuelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå