Gjest Madam Felle Skrevet 9. desember 2003 #1 Skrevet 9. desember 2003 Arbeider som vikar på en barneskole, og har i dag hatt en diskusjon med en av lærerne. De forventer at vi vikarer forbereder oss til hver time vi skal ha, og da spesielt om vi er inne lengre enn en dag. Problemet er at vi ikke får betalt for mer enn den tiden vi er i timen. Vi får ikke betalt for forberedelse eller etterarbeid, og da er det jo grenser for hvor mye av fritiden vi vil bruke. Men som sagt mener enkelte at vi skal bruke tid til å forberede oss, og at vi skal rette lekser ol. Dette mener jeg blir feil siden vi vikarer ikke får betalt for dette arbeidet. Den betalingen jeg får er den samme om jeg er inne en uke eller bare en dag. Det vil si at jeg kan bli oppringt kl. 08.00, og må stille kl. 08.30, eller at jeg vet at jeg skal være i den klassen i en uke eller to. Hadde dere brukt mye av fritiden deres til forberedelser og etterarbeid, selv om dere ikke fikk betalt for det?
Gjest Gjest... Skrevet 9. desember 2003 #2 Skrevet 9. desember 2003 Så vidt eg har fortsått så er timelønna til lærarvikarar høgare enn dei som er fast tilsett. Eg har skal jobbe som vikar på ein barneskule om eit par dagar. Har aldri gjort det før, men eg reknar med at eg må førebu meg til dei timane akkurat som ein vaneleg tilsett lærar. Kva elles skal vi få betaling for?! At vi berre er der og passar på elevane? Ein bør jo ha noko å komme med! Og med tanke på at vikarlønna er høgare, så er det vel rekna med... Det er i alle fall slik eg har forstått det. Ein skal jo ta over for ein annan lærar, så då bør ein jo gjer det arbeidet ein vanleg lærar gjer. Nemleg å rette prøver og denslags.
Gjest Madam Felle Skrevet 9. desember 2003 #3 Skrevet 9. desember 2003 Min timelønn er lavere enn en vanlige lærerlønn, for jeg går som ufaglært lærer selv om jeg har 3 år på lærerhøgskolen. Jeg får som sagt samme timebetaling om jeg har to dager på meg før jeg skal på jobb, eller om jeg får en 1/2 time på meg. Vikarlønnen gikk ned for en tid tilbake, på grunn av nedskjæringer overalt. Jeg sier ikke at en bare skal være tilstede i rommet med elevene, men utføre oppleggene som klassestyrer har forberedt. Men jeg har egentlig fått svar på spørsmålet mitt fra Innspektøren på skolen, og han sier at vi får betalt for tiden vi er i klassen. Forarbeid og etterarbeid er ikke medregnet i denne timelønnen slik det var før. Dette vet lærerne om, men en del av dem prøver seg. Vi skal ikke rette prøver, lekser ol, men kan gjøre det om det blir tid til det i timen. Mye har forandret seg i skolen de siste årene, og vikarlønnen er gått kraftig ned.
Lillebi Skrevet 9. desember 2003 #4 Skrevet 9. desember 2003 Hva!! Hvor er det du har jobbet?! Det er da slik at lærerlønnen også er regnet for for- og etterarbeid. 45 minutter i timen, og 45 minutter utenom! Dette gjelder vikarer også. Det må være noe spesielt i den kommunen du jobber i. At du får lavere lønn enn lærerne er jo fordi du er "ufaglært". Det er sprøtt at guttter som har vært i militæret får mer lønn enn en som har gått 3,5 år på lærerskole... Får du ikke rundt 150-160kr timen? Det vil si at det skal være for 90 minutter.
Eplegrønn Skrevet 9. desember 2003 #5 Skrevet 9. desember 2003 Dette minner meg litt om da jeg jobbet som instruktør på sats for en tid tilbake. Kunne bruke timesvis på å forberede en time, men fikk selvfølgelig bare betalt for den timen jeg underviste. Sånn er det bare. Vet jo ikke helt hvordan det funker innenfor skolevesenet, men er det ikke lettere å stige i gradene hvis man strekker seg litt ekstra langt innimellom istedenfor å mukke på halvtimer?
Gjest Madam Felle Skrevet 9. desember 2003 #6 Skrevet 9. desember 2003 Hva!! Hvor er det du har jobbet?! Det er da slik at lærerlønnen også er regnet for for- og etterarbeid. 45 minutter i timen, og 45 minutter utenom! Dette gjelder vikarer også. Det må være noe spesielt i den kommunen du jobber i. At du får lavere lønn enn lærerne er jo fordi du er "ufaglært". Det er sprøtt at guttter som har vært i militæret får mer lønn enn en som har gått 3,5 år på lærerskole... Får du ikke rundt 150-160kr timen? Det vil si at det skal være for 90 minutter. Den timelønnen der er jeg ikke i nærheten av. Jeg har faktisk 3.5 år på lærerhøgskolen, men blir lønnet som ufaglært noe jeg mener selv at jeg ikke er. Jeg har de fleste fagene, og holder på å fordype meg i to emner, og er ferdig adjunkt til våren. Jeg er heller ikke bare 45 minutter med elevene, men en hel time. Dette er for at de skal slippe å ha ringeklokke som forstyrrer undervisninge, og lærerne må selv ta friminutt når det passer. Det vil si at vi er inne i 45 minutter og ute i 15 minutter. Jeg har en 1/2 time lunsj når jeg ikke har inspeksjon i lunsjen, noe jeg har 2-3 ganger i uken. Mine dager er ofte fra kl. 08.30 - 14.00, og da har jeg enten 15 minutter pause eller 1/2 time pause i løpet av den dagen. Så noe betaling for 45 minutter time + 45 minutter forarbeid og etterarbeid har jeg ikke. Dette ble ganske krokete skrevet, men men får bare være. lagt til i ettertid. Har jeg betalt for 1 1/2 time slutter jeg med en gang som vikar, for da kan jeg få meg en bedre betalt jobb ett annet sted. For da vil det si at jeg har ca 80 kr timen, og det er uholdbart.
huzky Skrevet 9. desember 2003 #7 Skrevet 9. desember 2003 Jeg ville stilt forberedt. Betalt eller ikke betalt. Er man forberedt gjør man en bedre jobb. Ulovlig smily slettet. Misty (mod)
Lillebi Skrevet 10. desember 2003 #8 Skrevet 10. desember 2003 Men hva får du i timen da? Og så klager du over pausene dine! Slik er det å jobbe som lærer! Andre jobber har dessuten gjerne bare 1/2-times pause når de jobber fra 8-16.. Assistenter får lønn for 60 minutter. De får vel nærmere 100 kr timen tror jeg - for det er 60 minutter uten egentlig noe forarbeid og etterarbeid. Lærervikarer får no mer fordi de har mer ansvar - mer forarbeid og etterarbeid. Men det er mulig skolen du er på har egne avtaler... Vil du virkelig bli lærer? Sorry, men hvis du har den innstillingen til jobben nå, synes jeg du bør vurdere å finne deg en annen jobb. (Er ikke grunnen til at du er lærervikar at du vil få litt mer "reell" praksis og aet bein innen for skolesystemet slik at sjansene for å få jobb neste høst er større?)
VesleBråka Skrevet 10. desember 2003 #9 Skrevet 10. desember 2003 Hvis du er vikar for å spe på lommepengene, så ikke gjør for- og etterarbeid siden du ikke får betalt. Hvis du satser på å oppnå noe annet enn penger, f.eks fast jobb til neste år, anbefalinger fra rektor som du kan hekte på cv'n når du skal på jobbjakt - så vil jeg absolutt anbefale å gjøre frivillig arbeid. Det er investering i egen fremtid.
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2003 #10 Skrevet 10. desember 2003 Dette ville jeg tatt opp med fagforeningen min,og hørt deres syn på saken. Dersom du ikke får betalt for for- og etterarbeid skal vel heller ikke det forventes? Det er vel ingen som jobber gratis? Men det er lett å bli stemplet som "kranglefant" dersom man står på barrikadene alene.Dessuten er jo dette potesiellt et problem for alle vikarer i denne kommunen.Slik jeg ser det bør kommunen og fagforeningen forhandle frem en avtale om vikarenes arbeidstid, oppgaver og vilkår på generellt grunnlag.Det blir mye ryddigere for alle parter
Lilleba Skrevet 10. desember 2003 #11 Skrevet 10. desember 2003 Huff, her er mye feilinformasjon ute og går. Avtaleverket i skolen er veldig klart og greit (enn så lenge....) Uansett hvor mange år man har gått på skole, tatt utdanning, tatt fag osv, så er man i kategorien ufaglært så lenge man ikke har tatt den pedagogiske slutteksamen. Derfor betraktes Madame Felle som ufaglært til hun har avlagt eksamen på lærerhøyskolen, uansett hvor "urettferdig" hun selv synes det er eller hvor dyktig hun selv føler seg som lærer . "Lærer" er en beskyttet tittel lønnsmessig sett. Men vi har to typer ufaglærte: Stillingskode 1423 Undervisningspersonell uten godkjent utdanning og Stillingskode 1424 Undervisningspersonell uten godkjent pedagogisk utdanning Merknad: Undervisningspersonell som fyller faglige, men ikke pedagogiske krav innplasseres i kode 1424 Siden Madame Felle har gått 3 1/2 år på lærerhøyskolen bør hun plasseres i stillingskode 1424, som har betraktelig bedre lønn enn 1423 Ut fra det du sier om din lønn, Madame Felle, så virker det som du blir betalt etter 1423. Det er samme lønn som hvemsomhelst uten utdanning får, for å ta en vikartime. Du bør snarest ta opp din lønnsplassering med inspektøren. Nå er det opp til arbeidsgiver å godta om de synes du fyller faglige krav, så derfor er det lettere å få fagforeningen til å ta det opp. De har sannsynligvis en forståelse allerede med kommunen om det. Men i disse harde økonomiske tider, må du regne med at kommunen helst vil velge det billigste alternativet, og i verste fall ikke tildele deg vikartimer lenger, men heller ta inn en billigere person. Begynnerlønnen i kode 1424 er lønnstrinn 25. På barneskolen med en leseplikt på 988 timer, gir det en timelønn på ca 207 kr. Vikarer skal ha 80 % av dette (166 kr) hvis det er såkalte tilfeldige timer. Alt dette kan den tillitsvalgte informere deg om. Og en undervisningtime innbefatter ALLTID for og etterarbeid. Derom hersker det ingen tvil, Madame Felle. Jeg tror den inspektøren din er en luring. Hvis han sier du ikke skal ha for-eller etterarbeid, så har du ikke fått jobb som lærer, men som assistent. Oppfordrer deg sterkt til å ta kontakt med fagforeningen. Her lukter det utnytting lang vei!
Gjest Madam Felle Skrevet 10. desember 2003 #12 Skrevet 10. desember 2003 Jeg forbereder meg til en viss grad, men må si at jeg legger ikke ned mange timer på en undervisningstime. Jeg kom med et spørsmål som jeg var litt uasikker på, og har fått svar på det. Tydeligvis er det uenigheter ute og går, og det hadde jeg vel på mange måter forventet meg. Det er det jo også på den skolen jeg er, for noen sier sånn og andre sånn. Å være forberedt til en time en har fått vite om flere dager i forveien er en sak, men det er komplett umulig å være det når en får en halv times varsel. Ut i fra lønnsslippen min ligger jeg på lønnstrinn 18. Om jeg da blir utnyttet er en annen sak. En annen sak er at jeg faktisk ikke klager på pausene, det var bare for å informere om hvordan dagen min er. Det vi si at jeg har ikke bare 45 minutters økter, men 60 min. Er det slik at jeg får betalt for 90 min for en times arbeid har jeg en veldig lav timelønn, og da vil det faktisk lønne seg for meg å jobbe som assistent. Om jeg vil bli lærer har vel ikke noe med denne saken å gjøre. Bare for at jeg ønsker å få betalt for arbeidet jeg faktisk gjør, så egner jeg meg ikke som lærer? Jaja fint for mange arbeidsgivere der ute å vite at enkelte folk liker å jobbe gratis. Vil det si at jeg skal arbeide "gratis" bare for at jeg vil bli lærer? Har jobbet som vikar i hele høst, og samtlige lærere er fornøyd med arbeidet mitt. Men det er ikke det dette handler om, men om de faktisk kan kreve at jeg tar alt forarbeid og etterarbeid når en ikke får betalt for det. Men takk for alle svar, og nå vet jeg at det ikke er noe fasit på dette, men at folk har ulike meninger.
Lilleba Skrevet 10. desember 2003 #13 Skrevet 10. desember 2003 Sitat Madame Felle: "Tydeligvis er det uenigheter ute og går, og det hadde jeg vel på mange måter forventet meg. Det er det jo også på den skolen jeg er, for noen sier sånn og andre sånn. Men takk for alle svar, og nå vet jeg at det ikke er noe fasit på dette, men at folk har ulike meninger." Dette er ikke noe man "har meninger" om. Selv om mange her inne på tråden har uttrykt sin mening, og til og med lærere på din skole, så er det HELT KLARE regler for lønns- og arbeidsforhold i skolen. Det er ikke noe man kan mene "at slik er det". Punkt 1: Lærernes årsverk er tredelt: A:Fast leseplikt (= den tiden man underviser. På barneskolen er det 988 timer i året) B. Organiserte oppgaver, også kalt den bundne tid (150 t pr år + den 39. skoleuke) C. Den ubundne tid beregnet til for- og etterarbeid, oppdatering faglig o.l Derfor er enhver undervisningstime omfattet av for-og etterarbeid. Dette varierer selvsagt, du forbereder deg jo aldri på millimeteren likt til hver time, men bestemmer selv. Forutsetningen er selvsagt at man fysisk har tid til å forberede seg. Har du en halvtimes varsel til timen, kan du forberede deg på et vis, men det blir sikkert ikke så bra. Men det er helt vanlig. Vikarer "på sparket" må bare gjøre så godt de kan. Timelønnen er likevel den samme, enten du har fått mange dagers varsel eller bare 5 minutter. Punkt 2 Etter lønnstrinnet som du oppgir, lønnes du sannsynligvis i den dårligste koden (1423) eller rett og slett bare som assistent. Derfor: Ta det opp så fort som mulig. Siden du har gått mange år på lærerhøyskolen, vil jo du gjøre en mye bedre jobb enn en som bare er "tatt opp fra gaten", og bør derfor plasseres i kode 1424 med begynnerlønn i lønnstrinn 25 (fagforeningen kan forhandle deg opp i høyere lønnstrinn, avhengig av utdanning, erfaring osv) Punkt 3 Det er klart at du kan bli en god lærer selv om du er opptatt av å få betalt for det! Det er to helt forskjellige ting og har intet med hverandre å gjøre. Ingen skal stå med luen i hånden og jobbe gratis i dag, så jeg synes du skal overse de som antydet sammenhenger her. De vet ikke hva de snakker om. Må løpe nå. Men jeg gjentar, snakk med en person som har rede på det, vanligvis en tillitsvalgt, så fort som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå