Gå til innhold

Fluorskylling på skolen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Har noen av dere hatt det?

Da jeg smakte på den nye tannkremen vår for første gang for et par dager siden utbrøt jeg: denne smaker sånn tannskylling fra skolen jo! Sambo så ut som et levende spørsmålstegn, så jeg måtte forklare "ja,, sånn fluorskylling som tannhelsesøstra, eller hva slags tittel den dama nå enn hadde kom med hver fredag da vi gikk på barneskolen, til alle unntatt de som hadde foreldre som var anti-fluor og derfor hadde skrevet på en lapp at deres barn ikke skulle ha"

Han så fortsatt ut som et spørsmålstegn, og spurte om jeg hadde hørt om folk i andre deler av landet som hadde vært gjennom dette... jeg måtte jo svare at jeg kjenner ikke så mange fra andre deler av landet, i alle fall ikke som jeg har spurt om dette... men så tentke jeg KG er utmerket til slikt....

Denne ordningen tok slutt en eller annen gang i løpet av den tiden da ejg gikk på barneskolen, antakelig av økonomiske årsaker. Jeg trur det hele var litt "av og på" uansett, at det ikke var alle år, eller hele året, men ejg husker dem godt, tannlegedamene som kom med små plastglass og det der skyllevannet.

Så, var dette vanlig andre steder enn på min barneskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jeg aldri hørt om.

Men jeg husker at "alle andre" knasket fluor hjemme. Jeg følte meg litt utenfor, for mamma var anti-fluor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde fluorskylling en gang i uka. Æsj den smaken husker jeg nda.

Hver fredag sto helsesøstra i døra med de små pappbegrene på et brett, en og en måtte frem og skylle godt. Blæ det smakte grusomt. :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Ja jeg hadde fluorskylling en gang i uka. Æsj den smaken husker jeg nda.

Hver fredag sto helsesøstra i døra med de små pappbegrene på et brett, en og en måtte frem og skylle godt. Blæ det smakte grusomt. :kvalm:

Hos oss også, jæck for en forferdelig smak. Hun sto også over oss som en hauk, for vi måtte få alt i oss :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en smak jeg aldri kommer til å glemme, trur vi prøvde de fleste unnskyldninger for å slippe, men nei ingenting nyttet. :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sunshine-t

vi hadde det i første klasse vi, men ikke lengre enn det. det var en tannkrem jeg kjøpte i england som smakte sånn!! prøvde å forklare det på engelsk til sjefen min, men det gikk ikke så godt, for de hadde ikke hatt det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Dette er en smak jeg aldri kommer til å glemme' date= trur vi prøvde de fleste unnskyldninger for å slippe, men nei ingenting nyttet. :kvalm:

Det gjorde vi også :ler: Klarte av og til å lage et lite hull under koppen, slik at mesteparten rant ut. Men de gangene vi ble oppdaget fikk vi nytt :evil:

Vi hadde det i hele grunnskolen :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om det! Wow! Dette er jo nesten som da elevene fikk tran på skolen - og det kan jeg forstå bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp broren min... og han har kun hatt ett (!) hull i tennene i en alder av 30år, mens vi andre i fam stort sett har dårlige tenner... Tror på detta jeg, VELDIG mange i kullet hans med få hull og tannproblemer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Jeg har nå hatt hull i tennene selv om vi fikk det en gang i uken på skolen.

hadde noe slikt hendt med barna i skolen i dag hadde jeg nektet at de skulle tvinge mine barn til noe slikt.

Mine barn bruker fluorskyll for de ønsker det selv, og ikke for at noen skal tvinge dem til det. Noen gange rom de ikke vil skylle bruker de fluortabeletter som er mye bedre smak på.

tror heller på å motivere dem til å bruke det, og ikke tvinge. Heldigvis er det ikke slik i skolen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om! Men jeg skyller tennene med fluor helt frivillig hver kveld jeg, og kan ikke si at jeg synes den smaker spesielt vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi begynte faktisk med å børste tennene i fluorvann! For å lære å pusse riktig. Seinere ble det fluorskylling en gang i uka helt opp til ungdomsskolen.

Grusom smak på fluorvannet, men det siste året tror jeg vi fikk mintsmak (om jeg husker rett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres smart ut!

Dessuten tilfører du ikke kroppen din like mye fluor som om du skulle ha spist tabletter. (Fluor lagres i kroppen for alltid og kan ved store mengder ødelegge skjelettet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde også fluorskylling på barneskolen, men ikke så ofte som ukentlig, og ikke etter 2. klasse, tror jeg. Syntes det var ok, jeg - mest for avvekslingen sin skyld. Smaken var litt underlig mintaktig.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica i.i.

Vi måtte troppe opp hele klassen på venteværelses til tannlegen/helsesøstra. Så satt vi der på benker i hesteskoform mens vi fikk vært vårt glass med fluorskyll. Satt sånn at vi så på hverandre, og alltid noen som måtte gjøre grimaser etc for å få andre til å le... Så satt vi der da, men munnen full av fluorskyll og strevde med å unngå å le. Det var det værste med det syns jeg...

Gikk på barneskolen fra 87 jeg, i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde og fluorskylling dajeg gikk på barneskolen.

Har ennå problemer med å hilse normalt på fluordama :ler::ler:

Hun var også "svømmedama" dvs fulgte oss til og fra bassenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...