terri Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 (endret) Hei! Håper noen med litt peiling på fotografering leser dette, for jeg trenger nemlig litt hjelp jeg skal kjøpe meg nytt Kamera og er litt i villrede om hva jeg bør kjøpe.. Jeg har til nå bare hatt et helt ordinært digitalkamera fra Canon. Er ganske glad i å fotografere, og har i tillegg nettopp fått en liten sønn jeg tar mye bilder av. Derfor kunne tenke meg litt kvalitet på det neste kameraet, uten at det blir for avansert eller dyrt. Tenkte meg noe rundt 4000, MAX 5000 kroner. Jeg synest noen av de digitale speilrefleksene blir litt store og knotete. Ser for meg at jeg ikke gidder bruke kameraet like mye viss det er veldig stort og klumpete. Akkurat nå sitter jeg og lurer litt på Panasonic DMC-GF3 m/14-42mm men er veldig usikker på om jeg kanskje heller bør velge et vanlig speilrefleks i omtrent samme prisklasse.. Spør sikkert på litt feil sted, men håper noen kan hjelpe meg Endret 3. november 2011 av terri
Gjest Daenerys Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Jeg ville ha gått for Nikon eller Canon Dra til en kamerabutikk og hold på de kameraene som er aktuelle, noen sier at Nikon er litt tyngre og bedre å holde i, mens Canon er lettere og ofte enklere for kvinner med kortere/smalere fingre. Selv foretrekker jeg Nikon, jeg har litt lange fingre, og det føles mer solid. Men i prisklassen du ser etter, vil ingen av kameraene være veldig store og klumpete. Er først over 10.000 kroners-klassen de begynner å bli tunge!
proxypac Skrevet 6. november 2011 #3 Skrevet 6. november 2011 Hei! Hvis du ønsker å kjøpe speilrefleks vil jeg anbefale Nikon eller Canon. Selv har jeg speilrefleks fra Canon og hadde derfor valgt enten Canon EOS 600D eller Canon EOS 550D. Hvis du ønsker noe som er mindre, men samtidig gir deg veldig god bildekvalitet, så ville jeg nok vurdert et hybridkamera eller et micro4/3-kamera slik som du selv foreslår med Panasonic GF3. Jeg har tidligere hatt et Olympus PEN E-P2 micro4/3, og kan i hvert fall si at jeg ble veldig imponert over bildekvaliteten dette kameraet ga meg. Her kan du se noen bilder jeg tok med dette kameraet. Jeg har nå solgt dette kameraet til fordel for et hybridkamera: Fujifilm FinePix X100. Jeg liker å ha med meg et kamera overalt, men det blir ofte litt tungvint å dra på et speilreflekskamera til en hver tid. I stedet har jeg nå et hybridkamera (X100) med meg hele tiden. Det er lite nok til at det ikke er i veien, men samtidig vet jeg at jeg ikke blir skuffet over bildekvaliteten De nye hybrid- og micro4/3-kameraene begynner virkelig å ta innpå speilreflekskameraene når det kommer til ting som bildekvalitet, autofokus, lys-følsomhet etc, så for mange tror jeg ikke det er noe poeng å drasse rundt på et speilrefleks lenger. Det er klart, du har enda flere muligheter med et speilrefleks, men hvis du ønsker et så lite kamera som mulig som samtidig har god bildekvalitet, så har jeg ikke noe problem med å anbefale deg et hybrid eller micro4/3.. f.eks Panasonic DMC-GF3 m/14-42mm Lykke til med shoppingen!
Lutetium 71 Skrevet 6. november 2011 #4 Skrevet 6. november 2011 Den eneste forskjellen på tradisjonell speilrefleks og hybrid/4:3 er vel mangelen på speil og optisk søker?
proxypac Skrevet 6. november 2011 #5 Skrevet 6. november 2011 Jo, forsåvidt.. men de to forskjellene påvirker jo en del andre ting som feks størrelse på kamerahus, størrelse på objektiv og autofokushastighet. Dessuten så vil en del av hybridkameraene (f.eks. micro 4/3, Pentax Q, Nikon CX, Ricoh GXR) ha ganske mye mindre bildesensor enn et vanlig speilreflekskamera, noe som fører til dårligere lysfølsomhet og generelt dårligere bildekvalitet. Det finnes jo faktisk også en del hybridkameraer som har optisk søker (men ikke TTL optisk søker så vidt jeg vet), og noen benytter seg faktisk også av speil.. men da riktig nok et gjennomsiktig et som ikke beveger seg
Lutetium 71 Skrevet 6. november 2011 #6 Skrevet 6. november 2011 Jo, forsåvidt.. men de to forskjellene påvirker jo en del andre ting som feks størrelse på kamerahus, størrelse på objektiv og autofokushastighet. Dessuten så vil en del av hybridkameraene (f.eks. micro 4/3, Pentax Q, Nikon CX, Ricoh GXR) ha ganske mye mindre bildesensor enn et vanlig speilreflekskamera, noe som fører til dårligere lysfølsomhet og generelt dårligere bildekvalitet. Ok. Det finnes jo faktisk også en del hybridkameraer som har optisk søker (men ikke TTL optisk søker så vidt jeg vet), Ok, det var "gjennom linsa" søker jeg tenkte på. Sidemontert optisk søker virker jo veldig jalla og billig idag. og noen benytter seg faktisk også av speil.. men da riktig nok et gjennomsiktig et som ikke beveger seg SLTer bruker vel speilet til autofokusen? Raskere autofokus er jo dog ett pluss.
proxypac Skrevet 6. november 2011 #7 Skrevet 6. november 2011 (endret) Ok, det var "gjennom linsa" søker jeg tenkte på. Sidemontert optisk søker virker jo veldig jalla og billig idag. Den optiske søkeren på Fujifilm FinePix X100 er faktisk ganske avansert! SLTer bruker vel speilet til autofokusen? Raskere autofokus er jo dog ett pluss. Yep, SLT er ganske spennede.. ulempen kontra kamera uten speil er jo at selve kamerahuset blir noe større. En annen ulempe er at mindre lys (ca 1/3 stop) når sensoren, siden lyset må gå igjennom speilet før det treffer sensoren. Endret 6. november 2011 av proxypac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå