Gå til innhold

Innspill på kjøkkenløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt meg hus, og holder nå på med å sette opp løsningen til nytt kjøkken! :) Jeg trenger nå litt hjelp til forslagene jeg har kommet frem til.

Det ene er U-form:

Planløsning

screenshot20111103at925.png

3D :

screenshot20111103at926.png

screenshot20111103at925.png

Ved siden av vasken til høyre er det plassert oppvaskmaskin, og under koketoppen skal det ikke være ovn, for den er jo plassert i høyskap på den andre veggen.( Men klarer ikke finne en modul på HTH sine sider hvor det bare er koketopp...)

Det andre forslaget er 2-linjer :

Planløsning :

screenshot20111102at102.png

3D :

Det skal stå et lite bord ved veggen ved døren.

Jeg heller mer mot U-form, problemet er at vinduet på kjøkkenet sitter for lavt for underskapene, så vi er litt bekymret for vannsprut ned i karmen ++...

Noen synspunkter eller tanker?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått for U-formen, rett og slett fordi at man aldri kan få nok benkplass på et kjøkken. Om det blir litt for lite skuffer og skap (slik som det ofte blir..), så hadde jeg vurdert en annen vifte som man kan bygge inn og få litt ekstra skapplass.

Mitt aller beste tips når det gjelder å skaffe seg nytt kjøkken er å dra til alle kjøkkenleverandørene og be de sette opp et forslag og en pris. Jeg gjorde dette, og fikk utrolig mye god inspirasjon. Valgte de beste løsningene fra alle de ulike leverandørene og satte det sammen til ett. De hadde tenkt på mye smart som jeg ikke hadde tenkt på, for å si det slik :)

Skrevet

Jeg hadde gått for U-formen, rett og slett fordi at man aldri kan få nok benkplass på et kjøkken. Om det blir litt for lite skuffer og skap (slik som det ofte blir..), så hadde jeg vurdert en annen vifte som man kan bygge inn og få litt ekstra skapplass.

Mitt aller beste tips når det gjelder å skaffe seg nytt kjøkken er å dra til alle kjøkkenleverandørene og be de sette opp et forslag og en pris. Jeg gjorde dette, og fikk utrolig mye god inspirasjon. Valgte de beste løsningene fra alle de ulike leverandørene og satte det sammen til ett. De hadde tenkt på mye smart som jeg ikke hadde tenkt på, for å si det slik :)

Takk for svar!

Jeg vil gjerne gå for U-formen, men problemet er vasken. Er redd for vannskader hvis man skal være uheldig og søle endel vann på vindu/bak underskap... :/ Og hvordan det fungerer i dagliglivet rett og slett.

Jeg skal til IKEA idag og få litt hjelp tenker jeg.. :)

Skrevet

U-form helt uten tvil. Er du redd for vannsøl kan du jo sette opp en lett avtagbar sprutevegg i glass som tar av det verste?

Gjest Cupcakes
Skrevet

Vi har vasken på vårt kjøkken rett forran vinduet, benken og karmen går så ogsi kantikant. Vi har lagt en glassplate i karmen, malte først med våtromsmaling i karmen og brukte sånn våtroms siøikon/fuge ting langs karmkanten og benkeplaten :)

Skrevet

Er det ikke mulig å flytte vasken til et annet sted på kjøkkenbenken da? Eller vil du absolutt ha den under vinduet? Under vinduet på vårt kjøkken har vi overskap under vinduene. Dermed passer det perfekt å ha to barkrakker der, som man kan sitte ved når man spiser frokost ol. Synes dette er en grei løsning, og kanskje ikke like stort problem med vannsøl i vinduskarmen da? :)

Men det finnes som regel mange flinke på IKEA som sikkert har en god løsning for deg! Bare husk å ha med helt presise mål! ;)

Skrevet

Jeg ville også gått for U-løsningen tror jeg, selv om den andre ga et mer ryddig inntrykk. Det eneste jeg ville endret på, er at jeg ville droppet de hjørneskapene på U-løsningen og bare hatt vanlige rette skap istedet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte best U-kjøkkenet. Godt med arbeidsplass.

Synes det var for liten arbeidsbenk på den ene siden av komfyren. Her ville jeg har trukket den inn mot midten og heller kjørt overskap over hele benken. Da går den type vifte ut og du må ha en som er innebygd i et av overskapene. Jeg er fornøyd med min. Den suger godt og har kun en list foran som trekkes ut. Kostet rundt 3000 kr.

Det er ingen problemer med å ha vask foran kjøkkenvinduet. Jeg har det selv. Bankeplata går kant i kant med vinduskarmen. Det er tettet med silikon mellom karm og benkeplate. Ikke noe problemer med fuktighet i selve vinduskarmen. Tørker jo av når jeg søler.

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Blir nok mest sannsynlig U-formen, jeg hadde ikke lurt på alternativet hvis benkeplaten hadde gått kant i kant med vinduet, problemet er at vinduet blir mye lavere enn benken, så det kommer til å bli litt problemer med å få tørket opp alt vann som kommer til å renne ned bak skapene...

Det ene forslaget kan jo være å plassere vasken i hjørnet, men min kjære samboer vil gjerne ha kildesortering som man kan trekke frem som en skuff under vasken og føler da at det blir veldig mye plass som bare blir holdt av til en vask... I huset jeg vokste opp i var vasken i hjørnet, og jeg var veldig irritert over hvor mye rot det ble under vasken, siden man ikke hadde noe man kunne dra frem..

Jeg skjønner godt hva dere mener, og får komme meg ut til de forskjellige kjøkkenleverandørene og se hvilke forslag de kan trylle frem også. Selv om det er frustrerende, så er jo dette kjempegøy også :D

Skrevet

Du kan garantert løse det med vasken og at benkeplata er høyere enn vinduskarmen. En snekker klarer fint å se løsninger. Kan ikke se at det blir veldig vanskelig å tørke av vinduskarmen selv om den ligger lavere enn benkeplata. Alternativt kan en lav glassplate settes foran.

Skrevet

En bitteliten list på kanten av benkeplata vil løse problemet. Jeg har vasken foran vinduet og ingen problem med det. Noe småsprut bort på vinduet innimellom som enkelt lar seg tørke bort uten å måtte vaske hele vinduet. Koselig å ha utsikt ut:)

Skrevet

En bitteliten list på kanten av benkeplata vil løse problemet. Jeg har vasken foran vinduet og ingen problem med det. Noe småsprut bort på vinduet innimellom som enkelt lar seg tørke bort uten å måtte vaske hele vinduet. Koselig å ha utsikt ut:)

Det blir nok noe sånt :)

Et nytt forslag her :

screenshot20111104at125.png

screenshot20111104at125.png

Var en som kom med et forslag å fjerne hjørneskapene og erstatte de med vanlige skap istedet, har endret til det på de nye tegningene... Hva synes dere?

Jeg byttet også plass på oppvaskmaskin og vask, blir det bedre?

Der hvor stekepannen står skal jo det være en platetopp da :D haha!

Avtrekkshetten er plassert inne i skapet over :)

Har dere noen forslag til kjøkkenprodusenter?

Var innom HTH i Vika, der gikk jeg rundt i en halvtime, men ble ikke spurt en gang om jeg trengte hjelp. Så fikk ikke så veldig lyst til å velge de. Hadde jeg hatt på meg blazer og louis vuitton pumps, så hadde de sikkert hoppet på meg...

Har sett på IKEA sitt også, men det blir isåfall andre hvitevarer, benkeplate, vask og armatur :)

Skrevet

Det lønner seg å bestille time hos kjøkkenleverandøren for å få tegnet kjøkken. De pleier ikke å ta sånt på sparket for det krever at de har en ansatt som er tilgjengelig for deg en god stund. Noen tar en pris på det som du får igjen dersom du kjøper kjøkken der.

Du har kvik, Norema

Skrevet

Det lønner seg å bestille time hos kjøkkenleverandøren for å få tegnet kjøkken. De pleier ikke å ta sånt på sparket for det krever at de har en ansatt som er tilgjengelig for deg en god stund. Noen tar en pris på det som du får igjen dersom du kjøper kjøkken der.

Du har kvik, Norema

Nei nei, forventet ikke å få tegnet kjøkken på flekken, det skjønner jeg at jeg må bestille time til. ;)

Men kanskje et "Hvordan går det her?", "Trenger du noe hjelp?", hadde vært koselig å fått når man går rundt i en halvtime...:)

Jeg har sjekket ut nesten alle kjøkkenprodusenter, og lener litt over på Kvik.. men lurer på hvilke erfaringer folk har?

Skrevet

Jeg har veldig god erfaring med HTH. Jeg var bare 20 første gang jeg dro dit, og det var en hyggelig dame som ville tegne kjøkken til meg der og da :) kvik virket mer uprofesjonelle, byggmakker er greie, og norema virket direkte spydige og uhøflige. Det var lite hjelp å få hos norema, og det ble mye feil med leveranse osv, men jeg endte opp med å velge dem uansett pga pris. Hadde ikke problem med å få tegnet kjøkken med en gang med noen av dem.

Både norema og hth bruker å ha kampanjer der man får flere tusen i avslag, eller at de setter opp hele kjøkkenet gratis. Disse kampanjene er det verd å vente på :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Man kan aldri ha for mye benkeplass, så jeg ville gått for U-form.

Og for all del, ikke velg rund vask som du har som eksempel i den øverste tegningen, da kommer du til å irritere deg hver gang du skal vaske opp en stekepanne eller et stekebrett. I det gamle kjøkkenet mitt hadde jeg 1 1/2 vask, men i det nye har jeg heller valgt en stor vask (som har plass til stekebrett og store panner). Jeg har også planlimt vasken til benkeplata, gjør det mye enklere å tørke av rundt vasken.

Vi valgte kjøkken fra KVIK, men skulle jeg valgt igjen ville jeg valgt IKEA. Bedre valuta for pengene, og enklere bruksanvisninger å forholde seg til. Hvitevarer ville jeg imidlertid kjøpt et annet sted enn IKEA, men det har mest med design å gjøre. Vi har hvitevarer fra Siemens, en ovn med pyrolyse og en kombi ovn+mikro, som nesten blir brukt mer enn den vanlige ovnen. Vurder også desibel-nivået på oppvaskmaskinen. Hvis kjøkkenet ligger nærme stua er det verdt å betale litt ekstra for en mer stillegående oppvaskmaskin.

Skrevet

solkrem - Takk for svar, jeg har fått tegnet kjøkken av KVIK nå og er veldig fornøyd! Men skal sjekke ut HTH's gjør det selv avdeling i Oslo! Vil gjerne få tegnet et forslag av disse også :)

Får se hvilke kampanjer som kommer nå, ser at Norema har en kampanje hvor man kan få 15 000 i egenkapital. Skal jo ikke sette opp dette kjøkkenet før over nyåret, så har nok av tid :)

California - Har nå bestemt meg for å gå for u-form, alle var enige om det og jeg skjønte det tilslutt selv :)

Nei, jeg skal ikke ha rund vask(var bare eneste valg på HTH sin kjøkkenplanlegger), blir en stor firkantet en fra Blanco! :) Tror vi velger å underlime eller planlime, synes begge deler er veldig fint!

Var det veldig vanskelig å sette sammen Kvik? :/ Vi har fått et forslag fra de nå og jeg er blitt helt forelsket i frontene deres. Jeg er ikke sånn kjempefornøyd med IKEA sine.. Men vi skal sette opp et forslag med IKEA også så vi får bestemt oss da..

Vi har satt opp alle hvitevarer fra Siemens siden vi får disse endel billigere, har du koketopp fra Siemens også? Er du fornøyd med denne? Hvilken type har du?

Heldigvis ligger kjøkkenet skjermet fra stua, men jeg skal ha det i bakhodet :)

Tusen takk for innspill alle sammen :)

Skrevet

Jeg har hatt kjøkken fra både Kvik og Ikea. Godt fornøyd med begge to. Det jeg er mindre fornøyd er den uproffesjonelle holdningen til Kvik. Hun som skulle tegne kjøkkenet hadde ikke helt snøring. Her tror jeg det er stor forskjell fra avdeling til avdeling samt fra person til person. En dyktig person er det uavhengig av kjøkkenleverandøren.

Jeg har komplett hvitevarer fra Siemens og er veldig fornøyd. Valgte en dyr vifte for den skal faktisk være sterk nok til å gjøre en god jobb. Oppvaskmaskinen min er veldig stillegående. Jeg har åpen kjøkkenløsning. Har induksjonstopp fra Siemens og bare elsker den. Mine hvitevarer ligger i øvre prisskikte. Både oppvaskmaskin og kombiskap er innebygget.

Anbefaler deg at du bygger inn mikroen din. Jeg har et langskap med 2 skuffer underst, så stekeovn og så to skap over der hvor skapene åpnes oppover. Rett over stekovnen har jeg mikroen. Lett tilgjengelig når jeg trenger den og kjapt og skjule. Kvik har denne løsningen.

Skrevet

Jeg ville gått for u-løsningen. Det er sikkert noen fagfolk som kan hjelpe angående vasken, Evt spør på kjøkkenbutikken. Men jeg håper ikke du skal ha rund vask som på bildet for det er svært upraktisk. Også synes jeg at komfyren burde blitt flyttet litt lengre inn om mulig for det var litt lite benkeplass på yttersiden..

Skrevet

California - Har nå bestemt meg for å gå for u-form, alle var enige om det og jeg skjønte det tilslutt selv :)

Nei, jeg skal ikke ha rund vask(var bare eneste valg på HTH sin kjøkkenplanlegger), blir en stor firkantet en fra Blanco! :) Tror vi velger å underlime eller planlime, synes begge deler er veldig fint!

Var det veldig vanskelig å sette sammen Kvik? :/ Vi har fått et forslag fra de nå og jeg er blitt helt forelsket i frontene deres. Jeg er ikke sånn kjempefornøyd med IKEA sine.. Men vi skal sette opp et forslag med IKEA også så vi får bestemt oss da..

Vi har satt opp alle hvitevarer fra Siemens siden vi får disse endel billigere, har du koketopp fra Siemens også? Er du fornøyd med denne? Hvilken type har du?

Heldigvis ligger kjøkkenet skjermet fra stua, men jeg skal ha det i bakhodet :)

Tusen takk for innspill alle sammen :)

Selve skrogene fra KVIK gikk greit å sette sammen, men litt rart med bruksanvisningene på enkelte ting. F.eks kjøper du innebygget oppvaskmaskin fra Siemens må du huske å følge KVIK sin monterigsanvisning, ikke Siemens sin som følger med maskinen. Og henglsene til små overskap som åpnes oppover har jeg på 3. forsøk fortsatt ikke fått til.

Men altså, skal man sette sammen kjøkken selv så må man vel alltid gjøre egne tilpasninger, og det er vel sjeldent at alt passer 100%, så litt frustrasjon må man regne med.

Jeg har en enkel, stor ABK Bingara vask underlimt i laminat. Turte ikke ha heltre rundt vasken. Men veldig fornøyd med én stor vask som har plass til stekepanner etc. Underliming/planliming er verdt den ekstra kostnaden!

Har induksjonstopp fra Siemens, en 60cm til ca 5500,- med booster på alle platene (ikke at det er nødvendig, siden man ikke praktisk kan bruke booster på alle samtidig, men heller aldri har behov for det).

Av ovner har jeg en "normal" ovn med varmluft og pyrolyse, pluss en ovn+mikro kombi over. Jeg er veldig glad i kombi-ovnen, selv om den var dyr. Menskulle jeg ønske jeg hadde valgt kombiovnen inkl.pyrolyse, siden den blir brukt nesten oftere enn den andre. Den lille er litt mindre=varmes opp raskere=mindre strøm, men samtidig er det litt irriterende at viftefnksjonen på ovnen fortsetter å gå ca 20min etter at ovnen er avslått.

Vi har den billiste helintegrerte oppvaskmaskinen. Har lukket kjøkken, og selv om den ikke støyer mye, skulle jeg allikevel ønske jeg hadde valgt en som var litt dyrere og litt stillere.

Har valgt en kjøkkenvifte om er skråstilt. Syns den er fin og se på, stillegående, god kapasitet, samtidig som jeg slipper å skalle i vifta når jeg står over komfyren. Veldig praktisk!

Totalt sett er jeg egentlig veldig fornøyd meg Siemens-hvitevarene. F.eks booster-funksjonen vil du aldri behøve samtidig på alle plater, men den er kjekk å ha tilgjengelig på alle. I tillegg liker jeg det at håndtakene på kjøkkenet vårt matcher håndtakenet på ovnene.

Husk å planlegge nok elektriske kontakter (uttak til kaffemaskin, kjøkkenmaskin, oppvaskmaskin under benken) og separate kurser til ovner/induksjonstoppen etc på det nye kjøkkenet ditt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...