Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å ta lærerutdanning, og lurer i den forbindelse på en ting eller to.

Dersom man ønsker å bli lærer i den videregående skole; hvilken utdanning tar man da?

Fordeler/ulemper ved å jobbe i videregående?

Fordeler/ulemper ved å ta 5-10. utdanning?

Fordeler/ulepmer ved å ta 1-7. utdanning?

Til dere som er lærere: Hva er det verste med jobben din? Og hva er det beste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vurderer å ta lærerutdanning, og lurer i den forbindelse på en ting eller to.

Dersom man ønsker å bli lærer i den videregående skole; hvilken utdanning tar man da?

Fordeler/ulemper ved å jobbe i videregående?

Fordeler/ulemper ved å ta 5-10. utdanning?

Fordeler/ulepmer ved å ta 1-7. utdanning?

Til dere som er lærere: Hva er det verste med jobben din? Og hva er det beste?

Lærerutdanning er et utmerket valg! :)

Hvis du skal bli lærer i den videregående skolen er det flere retninger å velge.

Du kan velge lektorprogrammet, som tilbys ved alle landets universiteter. Dette er en integrert mastergrad på 5 år, som innebærer at fag og ppu (praktisk pedagogisk utdanning, her inngår pedagogikk og fagdidaktikk) er integrert. Utdanningen er lagt opp forskjellig på de ulike utdanningsinstitusjonene. Som regel har du PPU fordelt på 3. og 4.året. Du får et stort undervisningsfag på 80 stp og et mindre undervisningsfag på 60 stp. I tillegg spesialiserer du deg i det faget på 80 stp, og skriver blant annet master i fagdidaktikk i det faget (5.året). Som regel velger du lektorprogram i realfag eller i språk og samfunnsfag.

Du kan også ta en bachelorgrad eller en mastergrad i skolerelevante fag + ett år med PPU. Altså 4 eller 6 år. Dette gir deg også to undervisningsfag, da det som regel inngår 60 stp valgfrie emner i bacheloren. Enten tar du PPU etter 3 år, eller så studerer du videre og tar mastergrad (du kan selvsagt ta PPU før master, hvis du vil det). Når det kommer til vgs, er det en stor fordel å ha mastergrad, da mastergrad gir mer kompetanse og er viktig for undervisnings på de høyeste trinnene. Med master får du også tittelen lektor, bachelor gjør deg til adjunkt.

Forøvrig kvalfisereres du til undervisninga fra mellomtrinnet og oppover hvis du går denne veien. Men, de fleste lektorer arbeider på ungdomstrinnet og vgs.

Når det kommer til fagvalg, står du ganske fritt. Men, du har alltid en stor fordel hvis du velger ett av de store skolefagene som norsk, matematikk eller engelsk. Ellers er både historie, religion, samfunnsvitenskapelige fag (sosiologi, sosialantropologi, statsvitenskap osv), biologi, kjemi, fysikk aktuelle fag. Studiespesialiserende har jo mange valgfrie programfag, som gir deg mulighet til mange fagkombinasjoner. I tillegg undervises det i formgivningsfag på vgs (Design og håndverk og studiespesialiserende med formgivningsfag), som også kan være aktuelt å fordype seg i. Du kan også undervise på yrkesfag. Har du relevant yrkesbakgrunn (fagbrev), kan du søke opptak til PPU, gjelder også relevante yrkesutdannelser fra høyere utdanningsnivå.

Dermed ser du at det er mange veier å gå for å undervise i den videregående skolen. Les litt nærmere på hjemmesidene til aktuelle studiested. Merk deg at du må ha minst 60 stp (årshenhet) i et fag for å undervise på vgs.

Ang. fordeler med vgs, er det blant annet at elevene er eldre og mer modne (ikke alltid!). På studiespesialiserende er det færre bråkmakere enn i en ungdomsskoleklasse, men alt er relativt. Vanskelige elever finner du i alle klasser, på alle trinn.

I hvert fall for min del, er det lærerne fra vgs, jeg husker best. Det var de som vekket faglige interesser hos meg, som fikk meg engasjerte, og som har påvirket meg mest. På vgs er ofte gaper mellom elev og lærer mindre, derfor bygger man gjerne nærmere relasjoner, spesielt da elevene på denne alderen har utviklet interesser som kanskje også læreren deler. Det er ikke lengre "flaut" å snakke sammen. Dette er da min erfaring. Som vgs-lærer har du stor påvirkningskraft!

Ulempene blir jo de du alltid vil ha som lærer: lange arbeidsdager, mye rettearbeid (spesielt hvis du har norsk og engelsk, i hvert fall begge de fagene), planlegging av undervisningstimer, mange elever har du få timer med og gjør det vanskelig å finne vurderingsgrunnlag, alle tidstyver innen papirarbeid og byråkrati.

Ungdomsskole og vgs jobber mye likt med tanke på et faglig fordyning. I ungdomsskolen er elevene noe barnsligere enn på vgs (ikke alle!), her går alle typer elever sammen, noe som ofte fører til interessekræsj. Men, elevene er også i en viktig fase i livet hvor de begynner å bli voksne og finne seg selv. De kommer som barn fra 7.klasse og blir til ungdommer, med alt det innebærer på godt og vondt. Også her har du mulighet til å vekke faglig interesse, du vil møte mange motiverte elever som er opptatte av å få 6 ere, samtidig som det vil være de som ønsker seg bort fra skolen mer enn noe annet. Dette er en utfordring du som lærer kan jobbe med, tenk å motivere de skoleleie? For øvrig finner du også skoleleie elever på studiespesialiserende, men i noe mindre grad vil jeg tippe, da mesteparten tar sikte på videre utdanning. Jeg tror absolutt ungdomsskolen gir deg mange utfordringer, men du vil også få mye tilbake fra elevene. Går du GLU 5-10, kan du velge flere fagkombinasjoner. På ungdomsskolen kan du undervise i både teoretiske og praktiske fag, noe du får mindre mulighet til på vgs (yrkesfagjobbene er vanskelige å oppdrive).

På barneskolen har du den viktige jobben med å legge det faglige grunnlaget. Du som lærer har i stor grad mulighet til å forme elevene allerede fra de begynner i 1.klasse, tenk hvor heldig du er! Nå kan du sørge for at elevene får et godt grunnlag. Du har muligheten til å gi dem en positiv start på skolen. Barna i 1.-4. er jo gjerne veldig sjarmerende og de er med på det aller meste av undervisningsopplegg, du kan virkelig være kreativ. Og tenk så flott å se barne knekke lesekoden og lære seg å skrive! Små barn er impulsive på både godt og vondt, og dermed vil du oppleve mye morsomt(og selvsagt mye som ikke er like morsomt!).

Elevene på mellomtrinnet er veldig spennende, her begynner de å bli litt eldre, litt tøffere og de har lært mye faglig. Samtidig er det slående hvor unge de enda er og likevel kan overraske med dype tanker og faglig innsikt, dette er kjempemorsomt å se! Også her er elevene med på krative undervisningsopplegg og du som lærer har enda mulighet til å forme dem og gjøre dem klare til ungdomsskolen, de er langt fra ferdiglærte enda.

Ulempene er at elevene på barnetrinnet, spesielt de aller minste vil kunne ha vansker med å forstå at de skal være stille og sitte på plassen sin. Det vil være en del støy, elevene vil i stor grad teste deg, og mange barn er rett og slett helt umulige. Ofte vil foreldrene skylde på deg som lærer, når det er barna som egentlig er vanskelige. Du vil selvsagt møte på mange barn med atferdsvansker.

Hvilke elever har du mest lyst til å jobbe med? Er du mest opptatt av begynneropplæring, lek og drama(barneskolen er selvsagt mer enn dette!), eller vil du ha faglig tyngde og undervise eldre elever, som du kan stille høyere krav til?

På barneskolen jobber man gjerne som klasselærer, mend på ungdomsskolen og vgs som faglærer i team (dette vil muligens endres med årene p.g.a. hvordan den nye lærerutdanningen er lagt opp).

Selv går jeg lærerutdanning med fokus på 5.-10. klasse. Jeg skal snart ut i min første praksisperiode på mellomtrinnet, men har allerede vært sammen med elevene. Jeg gleder meg og elevene er så flinke! Som deg, var jeg veldig usikker på hvilke trinn jeg ville undervise på, fordi jeg ser fordeler og ulemper ved alle. Når jeg skriver om de ulike trinnene, merker jeg at jeg enda ikke er helt sikker. Men, jeg har mulighet til å viderutdanne meg i begge retninger.

Når det kommer til selve utdanningene, har de tradisjonelle lærerutdanningene større sammenheng mellom fag, pedagogikk og fagdidaktikk. Mange klager på at PPU har dårlig oppbygning og lav kvalitet, i tillegg til at det er alt for mye arbeid. Samtidg må du velge retning etter hvilke trinn du er mest interessert i.

Håper dette hjelper litt, og lykke til med valget! :)

• Liker 3
Skrevet

Takk for et fantastisk svar!!

Det ga meg mye å tenke på, samtidig som jeg muligens allerede ser litt klarere hvilken aldersgruppe/utdanning som kanskje er mest aktuell for meg.

Når det gjelder å ta det endelige valget om å starte på utdanningen håper jeg også på innspill fra dere som allerede har jobbet som lærer en stund når det gjelder hva dere liker best/minst ved jobben deres :)

Skrevet

Jeg er nyutdannet lærer, var ferdig i juni. Tok bachelor + årstudium i tillegg + PPU på universitet. Syns PPU var pyton så glad jeg slapp å ha det mer enn et år.. Har i tillegg storkost meg med å studere fag jeg synes er utrolig spennende i fire år før jeg tok PPU!

Jobber nå som norsklærer i videregående. Underviser 7 klasser på yrkesfag og en på studiespes. Stortrives! Jeg har bare vært i jobben siden i august, og det er vanvittig mye å sette seg inn, vanvittig mye å gjøre og ikke minst ekstremt mye retting.. Men det er liksom verdt det. Det er klart, overhørte kolleager i dag som snakket om at 70% var maks det de orket, og dette er lærere som har vært i yrket i maange år. Jeg må jo lage alle opplegg fra scratch, og finne på alt selv.

Du får forhåpentligvis svar fra mer erfarne lærere og, de har sikkert en litt annen vinkling på ting..

Det jeg først og fremst vil formidle er at jeg som sagt stortrives. Jeg synes yrkesfagklasser er utrolig ålreite å jobbe med, og liker elevene mine veldig veldig godt. Jeg er fortsatt nyforelska både i yrket og elevene mine, så jeg fremstår som en klisje for tiden altså ;) Skjønner ikke hvorfor folk vil ha andre yrker når man kan ha verdens beste jobb!

Ps: TA en titt på tvNorge nå, blanke ark er ganske realistisk (bortsett fra antall elever i gruppen da)

Pps: Det er mye styr man må forholde seg til også altså. Jeg er jo i 8 ulike klasser og har dermed 9 ulike kontaktlærere å forholde meg til f.eks, + like mange avdelingsledere + rådgivere + spesialpedagoger osv.. i tillegg til de andre lærerene som underviser i samme klasse. Det å få konstruktive samtaler rundt samarbeid om ting i klassen f.eks er fryktelig vanskelig, man ser folk så sjelden. I tillegg skulle jeg gjerne sett elevene mine mer, 90 minutter i uka er lite..

• 1 måned senere...
Skrevet

Er imponert over det lange, flotte svaret til anonym. Det var veldig "to the point". Ble overrasket over at h*n som skrev det er under utdanning. Trodde det var en gammel, erfaren lærer!

Å jobbe som lærer, uansett alder på elevene, er bare helt fantastisk, selv om det er kjempetravelt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...