AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #1 Skrevet 3. november 2011 Nå har vi vært aktive prøvere i snart to år. Hele tiden har jeg vært flink pike og levd som om jeg var gravid mellom eggløsning og mens. Det er ikke offisielt at vi prøver, så jeg har kommet med den ene løgnen etter den andre om hvorfor jeg ikke drikker, hvorfor jeg ikke vil ha spekemat, hvorfor jeg plutselig foretrekker biffen gjennomstekt osv. Jeg må innrømme at etter all denne tiden så begynner hele situasjonen å tære på. Det verste er jo at jeg ikke blir gravid, men vi starter utredning nå ganske snart. I tillegg er jeg sliten og lei av å passe på i sosiale sammenhenger. Jeg er 34 og det går gjerne en god stund mellom hver gang det er festligheter på gang. Tilfeldighetene har villet det sånn at hver gang det har vært en festlig anledning det siste året så har jeg vært midt i perioden mellom eggløsning og mens og derfor funnet på en unnskyldning for ikke å drikke. Jeg har vært sjåfør, jeg har "gått på antibiotika", jeg har hatt "vondt i hodet", jeg har vært "svimmel". Det begynner å bli påtakelig. Riktignok har jeg aldri vært en stordrikker uansett, men dette blir bare rart. Nå har jeg beregnet eggløsning på fredag, men hvis murringen i eggstokkområdet ikke lurer meg så er muligens eggløsningen på gang allerede. Lørdag skal jeg til venninnen min som også tilfeldigvis er naboen min, og det vil bli servert et par glass vin. Jeg kan ikke skylde på at jeg skal kjøre bil, og jeg kan ikke lyve på meg flere antibiotikakurer (de kommer jo til å bli engstelige for meg). Mest av alt er jeg lei av å være "flink pike" til ingen nytte. Er det fryktelig uansvarlig av meg å drikke et glass vin eller to på lørdag? Hvis eggløsningen er en dag mellom nå (onsdag) og fredag? Egget rekker vel ikke å feste seg om vi mot formodning skulle være heldige akkurat denne gangen?
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #2 Skrevet 3. november 2011 Jeg er også prøver, og jeg har kuttet ned på mye av det samme som deg Men, jeg tar meg et glass vin eller to en gang imellom, og det kan jeg ikke se at skal skade. Jeg har og tatt det opp med legen min, og hun sier dette er helt trygt å gjøre. Du kan jo ta deg et glass, få påfyll, for så ikke å drikke opp glass nummer to? (selv om to små glass nok også er helt trygt:)) Lykke til med prøvingen
Athene Skrevet 3. november 2011 #3 Skrevet 3. november 2011 Etter to år med prøving er sannsynligheten for at dere blir gravid uten hjelp helt marginal. I tillegg er det ingen undersøkelser som kan konkludere på hvilke mengder alkohol som er skadelig så tidlig, sannsynligvis vil 1-2 glass ikke gjøre noen som helst skade. De fleste leger vil fortelle deg at du gjerne kan drikke 1-2 glass i lutefasen. Ut i fra denne informasjonen må du selv ta et valg om hva du ønsker å gjøre. Jeg har selv prøvd i to år, og er nå i gang med prøverør, og har hele tiden valgt å være avholds mellom eggløsning og mens. Når deg gjelder mat man skal holde seg unna som gravid, er denne maten også skadelig å spise før man blir befruktet da det kan ta noen dager før toxo/listeria slår ut. Det hjelper derfor lite å holde seg unna smittekilder mellom eggløsning og mens. Høy-risiko produkter, som skinke og ost i utlandet, har jeg valgt å styre unna. Risikoen for smitte ved en biff som ikke er helt gjennomstekt eller spekemat er helt marginal. Får jeg dette servert borte spiser jeg som normalt, men jeg unngår å kjøpe inn mat som ikke er anbefalt for gravide hjemme. Det er mine valg. Dersom du føler at det tærer mye på deg å gå rundt å ta hensyn til dette hele tiden er det mulig du bare burde senke skuldrene. Sannsynligheten for at det skal gå feil som følge av hva du spiser og drikker er forsvinnende liten, sammenholdt med at dere sannsynligvis vil trenge hjelp for å bli gravide spørs det om det riktige valget for deg er å leve tilnærmet som normalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå