Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vanligvis blir sjøsyke og som har erfaring med cruise som kan fortelle meg litt om hvordan det gikk? Båtene er jo mye større enn f eks danskebåten, men har det noe å si? Merka du mye til sjøen på et cruiseskip? Var det veldig annerledes enn andre båter?

Lurer på om jeg tør å hive meg utpå...

(Jeg ønsker ikke allemulige råd og tips om hvordan unngå sjøsyke generelt, har prøvd det aller meste før)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke plaget med sjøsyke... Men jeg var på cruise i middelhavet i en uke, og merket ikke en eneste gang at jeg var på sjøen !!!

-Tror ikke det vil være noe problem :-)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke utpreget plaget av sjøsyke, men har vært dårlig på sjøen noen ganger i småbåter. De gangene jeg har vært på cruise har jeg ikke merket at jeg har vært på sjøen en gang. Men nå har jeg ikke prøvd noe mellom småbåter og store cruiseskip.

Gjest Applestore
Skrevet

Jeg blir sjøsyk bare av tanken på båt (bil, tog og alt slik), og jeg merket ingenting til sjø eller kvalme på cruiseturen i sommer. Tok Postafen før båten gikk første dagen, men hadde sikkert ikke trengt det :)

Skrevet

Har vært på cruise mange ganger, og aldri blitt sjøsyk! (husker at jeg tenkte den første natta den første gangen at jeg syntes det gynget... men etter det har jeg aldri merket noe! Jeg var sikkert bare veldig spent) Båten er gjerne så stor at man egentlig glemmer litt at man faktisk er på en båt...

(med mindre du ramler innom barene, da.. da gynger det VELDIG på vei til lugaren hihi)

de fleste båtene har jo også sykestue og et lite apotek dersom du skulle trenge piller av noe slag.

Jeg ville ikke vært bekymret :-)

Hvilket selskap tenker du å reise med, forresten?

Gjest Consensio
Skrevet

Jeg blir veldig fort sjøsyk når jeg er på ferjer (som horten-moss, sandefjord-strømstad osv)

Aldri i småbåter.

Derfor var jeg skikkelig redd for at jeg kom til å være syk under hele reisen med cruise.

Det ble jeg ikke i det hele tatt :)

Jeg ble fortalt at på cruiseskip så er de først og fremst så store, at man ikke merker så godt til "småsvaing" og i tillegg så er de gjerne utformet slik at det ser ut som leiligheter, gågater, restauranter på samme måte som på fastland, slik at inntrykkene man ser lurer kroppen til å tro at man er på land.

Gjest bellabulla
Skrevet

Var på cruise i middelhavet i fjor høst, da det er litt dårligere vær. En dag var det så dårlig vær at båten bekket utallige grader (ikke frem og tilbake, men holdt seg på skrå, weird) slik at møbler som sto på glatt gulv sklei av gårde. Den dagen ble jeg sjøsyk fordi jeg måtte gå skeiva og ble plutselig kastet til siden, så jeg la meg og så film. Når de i restauranten fant ut at jeg var syk sendte de ned noen med salte epler, og det hjalp ;p

Ellers føles det som å være på et hotell på land. Merker ingenting for det meste :) Om du blir sjøsyk gjelder det først og fremst å finne noe annet å fokusere på, finne på ting og holde tankene opptatt :) eller å legge seg på ryggen.

Skrevet

Sjøsyke er stort sett et ikke-problem på cruisebåter. Disse er så store og stabile at du ikke merker noe særlig til bølger i det hele tatt. Jo større, dess mer stabile er de.

Men det avhenger også av når og hvor du reiser. I normal sjø vil du ikke merke noen ting, men hvis det blåser opp til ruskevær vil også større cruiseskip merke bølgene.

Som regel vil kapteinen i forkant varsle om eventuelle bølger (hvis det er mulig å varsle om, altså), sånn at du rekker å ta reisesyketabletter.

Danskebåten er en liten oppblåsbar jolle sammenlignet med mange av cruiseskipene :fnise:

Skrevet

Jeg blir sjøsyk bare av tanken på båt (bil, tog og alt slik), og jeg merket ingenting til sjø eller kvalme på cruiseturen i sommer. Tok Postafen før båten gikk første dagen, men hadde sikkert ikke trengt det :)

Det høres lovende ut. :)

Jeg blir veldig fort sjøsyk når jeg er på ferjer (som horten-moss, sandefjord-strømstad osv)

Aldri i småbåter.

Derfor var jeg skikkelig redd for at jeg kom til å være syk under hele reisen med cruise.

Det ble jeg ikke i det hele tatt :)

Jeg ble fortalt at på cruiseskip så er de først og fremst så store, at man ikke merker så godt til "småsvaing" og i tillegg så er de gjerne utformet slik at det ser ut som leiligheter, gågater, restauranter på samme måte som på fastland, slik at inntrykkene man ser lurer kroppen til å tro at man er på land.

Høres ut som meg det, blir alltid sjøsyk, og redd for at jeg kan bli syk på cruise. Men godt å høre at det kan gå så fint. :)

Sjøsyke er stort sett et ikke-problem på cruisebåter. Disse er så store og stabile at du ikke merker noe særlig til bølger i det hele tatt. Jo større, dess mer stabile er de.

Men det avhenger også av når og hvor du reiser. I normal sjø vil du ikke merke noen ting, men hvis det blåser opp til ruskevær vil også større cruiseskip merke bølgene.

Som regel vil kapteinen i forkant varsle om eventuelle bølger (hvis det er mulig å varsle om, altså), sånn at du rekker å ta reisesyketabletter.

Danskebåten er en liten oppblåsbar jolle sammenlignet med mange av cruiseskipene :fnise:

:fnise: Jeg blir sjøsyk uavhengig av vær. Selv om det er ganske rolig blir jeg syk på danskebåten, noe jeg tror kommer av duvingen og bevegelser i båten heller enn været.

Men det kan se ut som jeg ikke trenger å bekymre meg for sjøsyke på cruise i hvertfall. :)

Skrevet

:fnise: Jeg blir sjøsyk uavhengig av vær. Selv om det er ganske rolig blir jeg syk på danskebåten, noe jeg tror kommer av duvingen og bevegelser i båten heller enn været.

Men det kan se ut som jeg ikke trenger å bekymre meg for sjøsyke på cruise i hvertfall. :)

Det er duvingen som tar meg også og jeg kan fint bli dårlig på danskebåten, men med mindre det er ganske bølgete så vil du ikke merke bevegelse på disse cruiseskipene. Det er derfor jeg skrev "ruskevær".

Jeg har nå et knippe cruise bak meg, og har opplevd sjøsyke én gang på båten, men da bølget det temmelig heftig. I forkant hadde kapteinen også meldt i fra om dette, så det var min egen skyld at jeg ikke heiv i meg ei pille.

Ellers har jeg ikke merket noen ting.

Det jeg derimot tidvis har hatt litt trøbbel med, er der hvor båten ankrer opp uti havnen og man bruker småbåter inn, såkalte "tenders". Her må jeg sitte ved et vindu og holde blikket på horisonten dersom det er langt inn.

Uansett er cruise en så herlig ferieform at jeg gjerne tar sjansen på en ettermiddag med eventuelt ubehag. Faren er antagelig større for at du blir helt hekta, og bruker alle feriepengene dine på cruise i fremtiden. Ikke si at jeg ikke advarte deg :fnise:

Skrevet

Jeg blir bilsyk og var på stort cruise i sommer. Det gikk supert :) Merket ingenting til kvalme, selv om jeg merket at båten gynget av og til. Det kommer til å gå helt fint skal du se.

Ble derimot skikkelig sjøsyk på en liten båt da vi dro på dykking og det var litt bølger :S Da var det godt å komme tilbake til cruiset og ligge i senga og slappe av.

Skrevet

Jeg ble kjempebåtsyk med Kielferga (som er et av de største cruisebåtene i verden med bildekk) men med båten fra Oslo til Fredrikshavn ble jeg ikke båtsyk. Tok reisesyketabletter på begge turene. Antar du mente lengre cruise enn til Kiel, men jeg ville vært skeptisk til å ta et så langt cruise om du har like lett for å bli sjøsyk som meg. Jeg måtte levd på Postafen hele turen tror jeg.

Skrevet

Kan nevne at cruiset jeg var på var et cruise i Karibien, så det var stort :) Har vært på danskebåten også for lenge siden, og ble ikke dårlig av det heller.

Skrevet

Dersom du lett blir sjøsyk så bør du ihvertfall ha med en pakke Postafen i backup. Det er utrolig kjipt å være sjøsyk. :)

Skrevet

Jeg ble kjempebåtsyk med Kielferga (som er et av de største cruisebåtene i verden med bildekk) men med båten fra Oslo til Fredrikshavn ble jeg ikke båtsyk. Tok reisesyketabletter på begge turene. Antar du mente lengre cruise enn til Kiel, men jeg ville vært skeptisk til å ta et så langt cruise om du har like lett for å bli sjøsyk som meg. Jeg måtte levd på Postafen hele turen tror jeg.

Kielfergene til Color Line er nettopp det, ferger. De er designet for transport (riktignok litt mer fasiliteter enn mange andre ferger). Å kalle dette for cruisebåter er ikke riktig, for cruiseskip er mer som flytende hoteller å regne.

Men okå, se på ren størrelse: Color Magic er 224 meter lang, 36 meter bred og har en tonnasje på 75 000. Mens Independence of the Seas (for å ta et eksempel) er 339 meter langt, 56 meter bredt på det bredeste og har en tonnasje på 154 000.

Jeg reiser mye med båt, både cruiseskip og Color Line, og jeg mener at det absolutt ikke kan sammenlignes når det kommer til hvor utsatt man er for reisesyke. Cruiseskipene er designet som feriemål, hvor gjestene bor over en lengre periode. Det er mange som blir reisesyke, og det sier seg nesten selv at det er svært viktig for cruiseselskapene å designe skipene sine så "bølgefrie" som mulig.

Mens både danskebåten og Kielfergene primært er for kortvarig transport. Her teller fart mer enn nødvendigvis anti-rulletiltak som feks "vingene" cruiseskip har under vannflaten for å stabilisere skipene i dårlig vær.

Jeg blir sjøsyk selv, men har ikke hatt nevneverdige problemer på cruise. Jeg har også en venn som ikke kan ta t-banen uten å bli reisesyk (for ikke å snakke om at båt bare er å glemme). Vedkommende var på et toukers cruise uten å bli sjøsyk, og det syns jeg sier sitt. Du blir rett og slett ikke syk med mindre det blåser opp til uvær.

Og i sånne tilfeller har man reisesyketabletter.

Skrevet

Ble veldig sjøsyk på danskebåten. Også på fantasy...De gynget veldig selv om været var vedlig bra. Tørr ikke tenke på hvordan det er i dårlig vær..

Skrevet

Kielfergene til Color Line er nettopp det, ferger. De er designet for transport (riktignok litt mer fasiliteter enn mange andre ferger). Å kalle dette for cruisebåter er ikke riktig, for cruiseskip er mer som flytende hoteller å regne.

Men okå, se på ren størrelse: Color Magic er 224 meter lang, 36 meter bred og har en tonnasje på 75 000. Mens Independence of the Seas (for å ta et eksempel) er 339 meter langt, 56 meter bredt på det bredeste og har en tonnasje på 154 000.

Jeg reiser mye med båt, både cruiseskip og Color Line, og jeg mener at det absolutt ikke kan sammenlignes når det kommer til hvor utsatt man er for reisesyke. Cruiseskipene er designet som feriemål, hvor gjestene bor over en lengre periode. Det er mange som blir reisesyke, og det sier seg nesten selv at det er svært viktig for cruiseselskapene å designe skipene sine så "bølgefrie" som mulig.

Mens både danskebåten og Kielfergene primært er for kortvarig transport. Her teller fart mer enn nødvendigvis anti-rulletiltak som feks "vingene" cruiseskip har under vannflaten for å stabilisere skipene i dårlig vær.

Jeg blir sjøsyk selv, men har ikke hatt nevneverdige problemer på cruise. Jeg har også en venn som ikke kan ta t-banen uten å bli reisesyk (for ikke å snakke om at båt bare er å glemme). Vedkommende var på et toukers cruise uten å bli sjøsyk, og det syns jeg sier sitt. Du blir rett og slett ikke syk med mindre det blåser opp til uvær.

Og i sånne tilfeller har man reisesyketabletter.

Jeg tror dette er en nyttig presisering, cruiseskip er såpass mye større og de er beregnet for ferieformål.

Det er fint å høre at folk som blir sjøsyke fint har vært på cruise uten å bli syke, for det er jo det jeg (kanskje) vil oppnå jeg og.

Og nei, reisesyketabletter virker ikke for alle, det hadde jo vært for enkelt... ;)

Ble veldig sjøsyk på danskebåten. Også på fantasy...De gynget veldig selv om været var vedlig bra. Tørr ikke tenke på hvordan det er i dårlig vær..

Jeg blir også syk på danskebåten ol, men nå var det cruiseskip som er aktuelt og det tror jeg blir en annen greie, uansett vær. :)

Gjest Applestore
Skrevet

Jeg kan jo legge til at jeg blir dårlig på danskebåten og kielferga, men ikke på cruise!

• 1 måned senere...
Skrevet

En liten oppdatering. Nå har jeg overkommet sjøsykeangsten og bestilt cruise. :hoppe: Håper jeg ikke angrer nå da...

Skrevet

Du vil IKKE angre! Hvilket selskap og hvilken tur skal du på? Jeg har vært på veldig mange cruise, så jeg har kanskje noen tips til utflukter til deg? :-)

God tur!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...