AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #1 Skrevet 2. november 2011 Hei! Har nettopp blitt alenemor. Far er student og lever på stipend. Vi er gode venner og siden han har så lite inntekt, har jeg ikke tatt barnebidrag av ham (avtale mellom oss at jeg ikke skulle søke). Har lite å leve for selv også. Det jeg lurer på, er dersom jeg søker barnebidrag og han er student, er det da staten som gir meg barnebidraget? Er dette noe isåfall barnefar må betale tilbake som et lån når han får fast jobb? Hvordan fungerer dette?
liv Skrevet 2. november 2011 #2 Skrevet 2. november 2011 Far må ikke betale tilbake så lenge han ikke har bidragsevne, om han har bidragsevne kan du sjekke på kalkulatoren på nav.no
AnonymBruker Skrevet 2. november 2011 #3 Skrevet 2. november 2011 Det staten har betalt som barnebidrag, må altså ikke han betale tilbake til staten når han får fast jobb og ikke studerer lengre?
liv Skrevet 2. november 2011 #4 Skrevet 2. november 2011 Nei han må ikke tilbakebetale så lenge han ikke har bidragsevne.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #5 Skrevet 3. november 2011 Tusen takk:) Vet du hvor man søker? Har søkt hos NAV før og da fikk han brev i posten om at han måtte betale..
liv Skrevet 3. november 2011 #6 Skrevet 3. november 2011 (endret) han får brev og må dokumenter sin inntekt Søk bidragsforskudd, skjema på nav.no Endret 3. november 2011 av liv
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #7 Skrevet 3. november 2011 Men vil han ikke få gjeld til staten og måtte betale tilbake alle forskuddene når han får jobb?
liv Skrevet 3. november 2011 #8 Skrevet 3. november 2011 er han ikke birdagspliktig opparbeider han seg heller ikke gjeld. da får en bidraget av staten. Om han er bidragspliktig finner du ut på nav.no, står det 0 kr i kalkulatoren der så er han ikke bidragspliktig.
AnonymBruker Skrevet 3. november 2011 #9 Skrevet 3. november 2011 Hvorfor kalles det et forskudd da? Noen må jo gjøre opp for seg.
liv Skrevet 3. november 2011 #10 Skrevet 3. november 2011 Det kalles forskudd fordi det kreves tilbake fra bidragsgiver OM bidragsgiver er bidragsdyktig. (Noe en student uten ekstrajobb ikke er).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå