Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har nettopp blitt alenemor. Far er student og lever på stipend. Vi er gode venner og siden han har så lite inntekt, har jeg ikke tatt barnebidrag av ham (avtale mellom oss at jeg ikke skulle søke). Har lite å leve for selv også. Det jeg lurer på, er dersom jeg søker barnebidrag og han er student, er det da staten som gir meg barnebidraget? Er dette noe isåfall barnefar må betale tilbake som et lån når han får fast jobb? Hvordan fungerer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far må ikke betale tilbake så lenge han ikke har bidragsevne, om han har bidragsevne kan du sjekke på kalkulatoren på nav.no

Skrevet

Det staten har betalt som barnebidrag, må altså ikke han betale tilbake til staten når han får fast jobb og ikke studerer lengre?

Skrevet

Nei han må ikke tilbakebetale så lenge han ikke har bidragsevne.

Skrevet

Tusen takk:) Vet du hvor man søker? Har søkt hos NAV før og da fikk han brev i posten om at han måtte betale..

Skrevet (endret)

han får brev og må dokumenter sin inntekt ;)

Søk bidragsforskudd, skjema på nav.no

Endret av liv
Skrevet

Men vil han ikke få gjeld til staten og måtte betale tilbake alle forskuddene når han får jobb?

Skrevet

er han ikke birdagspliktig opparbeider han seg heller ikke gjeld. da får en bidraget av staten. Om han er bidragspliktig finner du ut på nav.no, står det 0 kr i kalkulatoren der så er han ikke bidragspliktig.

Skrevet

Hvorfor kalles det et forskudd da? Noen må jo gjøre opp for seg.

Skrevet

Det kalles forskudd fordi det kreves tilbake fra bidragsgiver OM bidragsgiver er bidragsdyktig. (Noe en student uten ekstrajobb ikke er).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...