Gå til innhold

Hvordan tar du utfall?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tar du utfall?

Bare med kroppsvekt? Med vektstang? Med vekter du holder i hånden?

Og hvor mange kg i så fall, og antall reps/serier?

Jeg pleier å ta enten 20 reps * 3 serier med en 8-kg i hver hånd, eller 10 reps * 3 serier med 10 kg i hver hånd (den er sykt mye tyngre enn den andre, selv om det kun er 4 kg forskjell).

Prøver å "sprette" litt tilbake, altså skyve godt fra på vei opp.

Tar annenhver høyre-venstre.

Prøvde tidligere med vektstang, men syns det gikk utover teknikken (med mindre jeg kun hadde stangen på 20 kg).

Er foressten jente.

Ser få som gjør utfall på treningssenteret mitt, så gøy å høre om andres metoder og kanskje få litt inspo :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange forskjellige måter å gjøre det på! Jeg er ikke SÅ fan av manualer fordi jeg føler de blir litt i veien. Bruker heller stang og fokuserer på å ikke lene med fremover når jeg går ned.

En annen ny favoritt er gående utfall hvor jeg holder en vektplate på 15kg på strake armer over hodet. En veldig god utfordring for kjernemusklaturen :) du må stabilisere masse for at vekta ikke skal vingle, samtidig er det tungt for beina.

Utfall hvor du holder én tung manual på den ene siden er også effektivt for å få litt mer ubalanse. tar da feks første settet med tung manual i venstre hånd, pause, og deretter neste sett med manualen i høyre hånd. Vet ikke om det ga mening? :)

Jeg holder meg til maks 10 rep på hvert bein for hvert sett (dvs 10 høyre og 10 venstre, annenhver gang).

Om.du vil kjenne en annerledes følelse kan du prøve med alle repetisjonene først på ett bein, og deretter det andre ;)

Baklengs utfall er også gøy, føles rart første gangen, men det gir en ekstra brennende følelse i rumpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg utfører bulgarske utfall, med manualer. :) Gir en grei utfordring for balansen, særlig i begynnelsen. Nå for tiden utfører jeg det kun med kroppsvekt, siden jeg ikke har trent på en evighet og må teknikken (og balansen!) på plass igjen. Prøver også å "sprette" tilbake, men det er jammen meg tungt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten advarsel, jeg har sluttet å ta utfall etter at jeg sklei engang. Hadde noen kilo på, det var vått på gulvet så sklei jeg med den ene foten bakover. Forstrakk tre nerver i låret, disse nervene gikk to til rygg og en til mage/tarmregionen. Jeg var heldig som ikke slet dem av(om det er mulig da)... Jeg kunne ikke gå på to uker og gikk ikke på do på nesten to uker. Jeg er livredd utfall etter dette.

Skummelt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange forskjellige måter å gjøre det på! Jeg er ikke SÅ fan av manualer fordi jeg føler de blir litt i veien. Bruker heller stang og fokuserer på å ikke lene med fremover når jeg går ned.

En annen ny favoritt er gående utfall hvor jeg holder en vektplate på 15kg på strake armer over hodet. En veldig god utfordring for kjernemusklaturen :) du må stabilisere masse for at vekta ikke skal vingle, samtidig er det tungt for beina.

Utfall hvor du holder én tung manual på den ene siden er også effektivt for å få litt mer ubalanse. tar da feks første settet med tung manual i venstre hånd, pause, og deretter neste sett med manualen i høyre hånd. Vet ikke om det ga mening? :)

Jeg holder meg til maks 10 rep på hvert bein for hvert sett (dvs 10 høyre og 10 venstre, annenhver gang).

Om.du vil kjenne en annerledes følelse kan du prøve med alle repetisjonene først på ett bein, og deretter det andre ;)

Baklengs utfall er også gøy, føles rart første gangen, men det gir en ekstra brennende følelse i rumpa!

Takk for mange gode tips!

Brukte mye vektstang før, men der jeg trener nå er det alltid kø der, så lettere å ta tilsvarende vekt med manualer.

Også ser det dumt ut med bare stanga (20 kg) føler jeg :sjenert:

Har vanvittig gangsperr i lår og rumpe i dag etter 2*10 kg manualer, så det funket nok!

Skal prøve alle repsene på samme bein før jeg bytter. Og baklengs, må teste ut den! Sviende følelse i rumpa er alltid å ettertrakte. Føler også øvelsene tar mest på lårene hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten advarsel, jeg har sluttet å ta utfall etter at jeg sklei engang. Hadde noen kilo på, det var vått på gulvet så sklei jeg med den ene foten bakover. Forstrakk tre nerver i låret, disse nervene gikk to til rygg og en til mage/tarmregionen. Jeg var heldig som ikke slet dem av(om det er mulig da)... Jeg kunne ikke gå på to uker og gikk ikke på do på nesten to uker. Jeg er livredd utfall etter dette.

Skummelt!!!

Oi! Det var skummelt å høre. Noe å ha i bakhodet hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg utfører bulgarske utfall, med manualer. :) Gir en grei utfordring for balansen, særlig i begynnelsen. Nå for tiden utfører jeg det kun med kroppsvekt, siden jeg ikke har trent på en evighet og må teknikken (og balansen!) på plass igjen. Prøver også å "sprette" tilbake, men det er jammen meg tungt!

Bulgarske utfall er bra :jepp: Lenge siden jeg har gjort det, men det er lettere mtp balansen syns jeg:)

Utfall er grusomt tungt, men jeg syns det+knebøy er must innen bein/rumpetrening, så tvinger meg til det. Så skipper jeg heller alle tidligere småøvelser jeg har putlet med. Gjør de 2 og bruker opp kreftene der:) Bedre med 2 fæle, men effektive, enn 10 behagelige som ikke funker *motivasjon*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar som regel stasjonære eller bulgarske utfall med manualer. Når jeg går på timer, som jeg gjør mye, er det mye variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Tar stasjonære. 4 sett på 8 reps. 15 kilo på hver side pluss stangen. Jeg trodde stangen bare veide 10 kilo og ikke 20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener gående utfall med vekter i hendene. Går bortover treningslokalet så langt det er, tar en pause og går tilbake. Da er rumpa, lårene og pulsen gåen, og jeg er garantert gangsperre dagen etterpå.

Så tar jeg bulgarsk utfall med vekter. Ene foten plassert på en treningsbenk, og den andre foten plassert på en sånn aerobicboks som er lavere enn treningsbenken.

Dette gjør at jeg kan gå skikkelig dypt ned og virkelig brenner musklene i rumpa og bakside lår.

Det er veldig viktig å ta utfallene konsentrert for fullt utbytte. Ikke noe sprett og hopp, men press sakte oppover og kjenn at det brenner i musklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar stasjonære. 4 sett på 8 reps. 15 kilo på hver side pluss stangen. Jeg trodde stangen bare veide 10 kilo og ikke 20?

Vanlig olympiastang (som vanligvis er der man tar benkpress eller knebøy) veier 20kg. Du har noen få som veier littegrann mindre tror jeg, samt noen som veier 25kg (du merker forskjell på den som veier 25kg, for å si det sånn, hehe!) :)

Om du sammenligner en stang på 10kg og 20kg så bør du merker forskjell på de to, kanskje sammenlign med en manual som er 10kg for å være sikker, eller spør en av de som jobber der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Vanlig olympiastang (som vanligvis er der man tar benkpress eller knebøy) veier 20kg. Du har noen få som veier littegrann mindre tror jeg, samt noen som veier 25kg (du merker forskjell på den som veier 25kg, for å si det sånn, hehe!) :)

Om du sammenligner en stang på 10kg og 20kg så bør du merker forskjell på de to, kanskje sammenlign med en manual som er 10kg for å være sikker, eller spør en av de som jobber der.

Men da er jeg jo en sterk kvinne. Juhu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvilken fase jeg i er treningen. På det meste tar jeg 20-25 rep ed 10kg i hver hånd, og i de tyngste fasene 18kg i hver hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...